Strammer styrekjed For Top bilmerker
- Strammer styrekjed MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Strammer styrekjed AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Strammer styrekjed VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Strammer styrekjed MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Strammer styrekjed SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Motorolje
(5560 varer)
Vannpumpe + registerreimsett
(9019 varer)
Påfyllingsplugg & oljepluggspackning
(3094 varer)
Tetninger (pakninger)
(10000 varer)
Toppdekselpakning
(10000 varer)
Toppakning
(10000 varer)Er Kjedestrammer defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
For tilstrekkelig klarering av ventil
Et registerreim brukes til å konfigurere og synkronisere klarering av ventil. Det kobler kamakselen med veivakselen og synkroniserer bevegelsen til stempelet med lukking av ventilen. Som et alternativ til registerreim brukes det i mange biler tidsrem. Alle andre løsninger for klarering av ventil nå for tiden er utdaterte og brukes ikke lenger; den vertikale akselen, som i utgangspunktet var en torsjonsstang med to girhjul, var aldri noen pålitelig løsning på grunn av sin torsjonshelling.
Heller ikke de teknisk enkle sporhjulene som kobler sammen veiv- og kamaksel med et sett girhjul passet til oppgavene som hele tiden blir mer krevende: ved å være for trege, for arbeidskrevende og for tunge hadde de ingen sjanse mot de teknisk enkle løsningene med tidsrem og registerreim. Den originale idéen bak registerreim var å skape en holdbar løsning for klarering av ventil, mens den den lette tidsrem som er enkel å bytte er utsatt for slitasje. Dette viste seg å bli feil.
Stygg overraskelse for premium-produsenten
Generelt anses registerreim som et alternativ til tidsremmen som varer lengre. I stedet for gummirem forsterket med glassfiber består registerreim av solid stål. For premium-produsenter som Mercedes-Benz var dette den foretrukkede løsningen i lange tider og bidro til lange vedlikeholdsfrie perioder. Fram til langt inn på 90-tallet var kjørelengde-millionærer vanlig for det tyske flaggskipet.
Likevel skjedde det noe ekstraordinært på 2000-tallet: dusinvis av motorer brøt sammen etter 60,000 km og måtte av hensyn til godvilje byttes. En leverandør av registerreim ble utpekt som årsaken: på grunn av håndteringen av kostnader ble livstiden til presse- og stempelverktøy til kjedelinkene forlenget. Borr i kjedelinkene oppstod ubemerket og skjærte seg gradvis gjennom de forbindende boltene.
Et kjede er bare så sterkt som den svakeste linken og bare én sviktende del er nok til å forårsake at hele kjedet ryker. Leverandøren innrømte problemet og nå blir kun reservedeler som klarer å gi original holdbarhet for motor med registerreim levert igjen.
Vedlikeholdsrutiner for registerreim
Ventildriften til en motor med registerreim består av både girhjul på kam- og veivaksel, selve registerreimen og kjedestrammer. Enheten “kjedestrammer / registerreim” har som oppgave å holde kjedet på den designede spenningen hele tiden. Dersom registerreimen er for slakt kan dette forårsake at kjedet hopper, noe som i verste fall kan føre til stor skade på motoren.
Dersom enheten gir for mye trykk oppstår slitasje raskere og fører til kortere brukstid. På grunn av dette er stramme- og reim-enheten utstyrt med automatisk stramming. Når strammeren når slutten på stramme-egenskapene sine begynner reimen å “ringe”. I dette tilfelle må det byttes så fort som mulig. Brukstiden på klarering av ventil med registerreim fastsettes på minimum 150,000 km i dag.
Ingen kompromisser på kvalitet
Kvaliteten på enheten av kjedestrammer / registerreim og alle andre deler til klarering av ventil er ikke pålydende. Som nevnt tidligere kan små produksjonsfeil føre til svikt i motoren. Produksjonen av enhetene registerreim og strammer og alle delene som hører til krever grundig kvalitetskontroll. Dette er en kostbar bransje, og mange utenlandske produsenter blir på grunn av maks profitt fristet til å spare. Premium-produsenter er derimot sertifiserte i samsvar med ISO 9001, samt bilprodusentens spesifikasjoner. Med gitt sertifisering på pakningen eller vist på nettsiden kan du stole på kvaliteten til de produserte settene med kjedestrammer / registerreim.
Kostnader for bytte av registerreim
Et registerreim er ikke en særlig dyr bildel. Et utmerket byttesett fra merkeprodusent finnes tilgjengelig til nevnte premium-modell for 300 euro. Sammenligning av pris vil vise at produkter til halve prisen finnes på tilbud for samme modell. Vi anbefaler derimot på det sterkeste å ikke ta noen sjanser med billige tilbud for denne kritiske bildelen.
Utfordringen er ikke kjøpet, men monteringen. Et verksted kan ikke utføre denne reparasjonen inkludert reservedeler for under 1500 euro. Et “gjør-det-selv” bytte av registerreim og strammer anbefales kun på det vilkår at nødvendige ferdigheter og erfaring finnes tilgjengelig. Denne oppgaven bør ta omtrent 6 timer med “gjør-det-selv” verktøy.