Styreledd (endeledd) For Top bilmerker
- Endeledd MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Endeledd AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Endeledd VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Endeledd MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Endeledd SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Aksialledd (styrestag)
(10000 varer)
Parallellstag
(10000 varer)
Tannstangmansjett
(10000 varer)
Styreservopumpe (servopumpe)
(10000 varer)
Hydraulikkolje
(118 varer)
Styresnekke (tannstang)
(10000 varer)Er Styreledd (endeledd) defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Trygg styring og rett kjørebane med styrestag
Styrestag (parallellstag) er en del av styringen på bilens foraksel. Den har den viktige oppgaven med å holde bilen på rett kurs. Styrestaget må kunne tåle sterke krefter, og derfor er konstruksjonen svært robust. Før eller senere må den erstattes for å gjenopprette komplett kjøresikkerhet.
Konstruksjonen på et styrestag
Styrestaget består av to deler: en hul stang med en intern gjenge, koblet til styrestaget på bilen. En svær, tilpasset stang med utvendige gjenger skrus på hjulet. Mellom den store stangen og hjulet plasseres enda en del: styrestagleddet. Leddet har som oppgave å aktivere styrebevegelser, samtidig som rattet beveges på. Ved siden av styrestaget, har styrestagleddet et fleksibelt lager. En gummibuffer med innvendig stålring gir best mulig fleksibilitet og stabilitet. En skruemutter sørger for at den indre og ytre stangen ikke krysser hverandre.
Feil på styrestag
Defekt styrestag gir seg til kjenne på flere måter:
- Bilen trekker til én side - “holder ikke kursen”.
- Slitasje på én side av forhjulene (vanligvis på innsiden)
- Styringen blir stadig mer unøyaktig og treig
- Banking kan kjennes i styringen under kjøring
Feilene oppstår når styrestaget er bøyd eller skadet på en eller annen måte. På grunn av sterke krefter, utsettes styrestagleddet for sterk slitasje. Styrestaget er utsatt for besværlige støt fra siden. En vanlig årsak til defekt styrestag, er kollisjoner med fortauskanter i feil vinkel eller ved for høy hastighet. I tillegg til merkbare feil på styrestaget, kan det også oppstå gradvis slitasje. Styrestagleddet plasseres i gummibelger. Gummien kan bli sprø over tid. Da lekker det ut smøring, noe som sliter ut styrestaget svært raskt. Derfor anbefales det å bytte styrestagledd så snart som løs gummimansjett oppdages. Også på den andre siden av styrestaget, kan gummibufferen gradvis blir sprø og miste fleksibilitet. Klaringen i stangen øker betraktelig, noe som gjør styringen vanskelig og upresis.
Erstatning av styrestag
Det er veldig enkelt å bytte styrestag. Hjulet demonteres og styrestagleddet fjernes fra innsiden av hjulet. Hjulet snus sideveis ved støtdemperen. Deretter, avhengig av skadeomfanget, erstattes enten stagleddet eller hele styrestaget. Mutteren må uansett løsnes for å kunne skru løs styrestaget.
Viktig tips: Vær sikker på at du husker antall omdreininger som ble brukt for å feste det gamle stagleddet til styrestaget. Det nye leddet skrus inn med nøyaktig samme mengde omdreininger. Med litt flaks, slipper du dermed å justere hjulinnstillingen.
Styrestagledd må alltid skiftes ut parvis. Dermed ligger forholdene til rette for ny styring som fungerer optimalt.
Testing av styrestag
Det er viktig å teste bilens evne til å kjøre rett frem etter at styrestagleddet byttes. Etter reparasjonen, bør ikke bilen trekker til den ene siden lengre. Om dette er i orden, bør du sjekke utviklingen av dekkslitasje. Dekkene kan fortsatt slites ujevnt på én side. Dersom du vil være sikker, justerer du hjulinnstillingen på nytt etter reparasjonen. Det anbefales å løsne alle bolter og skruer på forhånd. Verksteder pleier å ta ekstra betalt for slike små oppgaver.
Kostnadene for nytt styrestag
Prisen for et styrestag avhenger av størrelse og vekt. Prisene begynner svært beskjedent på 11 euro, og overstiger sjeldent 30 euro. Uansett er prisen en garanti for god merkevarekvalitet.