Løpehjul til din bil

Styrerulle For Top bilmerker
- Løpehjul VW GOLF
- Løpehjul MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Styrerulle BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- Løpehjul AUDI A4
- Løpehjul VW TRANSPORTER
- Styrerulle VW PASSAT
- VOLVO V70
- Løpehjul AUDI A6
- Løpehjul MITSUBISHI OUTLANDER
- Styrerulle TOYOTA AVENSIS
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Løpehjul FIAT DUCATO
- Løpehjul FORD MONDEO
- Styrerulle VW CADDY
- TOYOTA LAND CRUISER
- Løpehjul SKODA OCTAVIA
- Løpehjul TOYOTA RAV 4
- Styrerulle MERCEDES-BENZ VITO
- VOLVO XC70
Er Løpehjul defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Antall hjelpeaggregater og ekstra aggregater på et kjøretøy som forsynes med energi direkte av motoren, er blitt enormt. På den ene siden, har det vist seg å være økonomisk når hver separat enhet ikke skal utstyres med sin egen elektriske motor, på den annen side er det likevel komplisert å finne en optimal vei for å overføre dreiemomentet til hver av disse aggregatene med hjelp av reimer. Den veien ble stadig tyngre, etter hvert som det kom flere og flere komponenter, hvilket krevde energiforsyning fra den samme bilmotoren. Plassmangel under panseret er ett vesentlig problem som er vanskelig å løse.
Det kan finnes opp til 70 styreenheter på èn bil. Ekstrautstyr og hjelpeenheter, som for eksempel klima-anlegg, er allerede blitt standard, og behøver bare å være skikkelig plassert og tilkoblet til en energikilde. Disse er bl. a. vannpumpe, dynamo, servopumpe og luftkondisjonerings-kompressor, som er forbundet med veivakselen via remskiver og tannreimer eller kilereimer. Det er av flere grunner ganske problematisk å finne en passende korridor for å legge reimer til ekstra/hjelpeutstyret. Framfor alt er det umulig å arrangere alle aggregater slik at de står direkte overfor hverandre, uten å danne vinkler. Derfor kan ikke lenger de utvalgte rutene flyttes. Man anvender derfor, fra gammelt av, styre- eller førerruller, for å unngå slike hindringer. Dessuten brukes strammeruller, som ikke bare er ansvarlig for spennig av reimer, men skal også korrigere mindre justeringsfeil. Siden en reimdrift bare kan anses som driftssikker og effektiv når alle reimene kan rotere synkront, er en remskive i dag blitt mer nødvendig enn noensinne. Det er bare synkronisering som sikrer en jevn drift, og slik en skikkelig kraftforsyning, samt forhindrer spredning av vibrasjoner. Eventuelle avvik vil uansett medføre en reduksjon av ytelse.
Foruten strammerulle og strammearm, er det også styre- og førerrulle som vedkommer reimspennigen og skal være i stand til å fungere perfekt under hele reimens levetid. Siden det bare er fysiske defekter (materialfeil samt brukne skruer og bolter) som, etter hva det fortelles, ligger til grunn for en altfor tidlig ødeleggelse og svikt, er det nesten helt utelukket at en styre-/førerrulle må byttes ut før reima er utskiftet. I regelen, er strammingsgrad beregnet for reimens prosjekterte kjøretid, som normalt ligger mellom 90000 og 160000 kjørte km. Alle delene som krever utskiftning finner du raskt til moderat pris i vår nettbutikk, så vel som hvilken som helst annen bildel, f. eks. pendelstøtte (stabilisator), støtte-/styreledd, vindusvisker, tenningsregulator, sylindertoppskrue etc.