Servostyringspumpe For Top bilmerker
- Hydraulikkpumpe MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Hydraulikkpumpe AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Hydraulikkpumpe VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Hydraulikkpumpe MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Hydraulikkpumpe SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Styreledd (endeledd)
(10000 varer)
Aksialledd (styrestag)
(10000 varer)
Parallellstag
(10000 varer)
Tannstangmansjett
(10000 varer)
Hydraulikkolje
(118 varer)
Styresnekke (tannstang)
(10000 varer)Er Styreservopumpe (servopumpe) defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Den konstante tekniske videreutviklingen av bilen, har alltid støtt på noen hindringer. Etter hvert som det stadig kom kraftigere konstruksjoner, måtte det etterfølges av tilsvarende endringer på andre områder. Høyere turtall muliggjorde raskere og tyngre kjøretøyer. Dette innebar i sin tur, nye krav til styrerattet og bremser. Så kom hydraulikken til bilindustrien. For bilstyringen betydde det at alle eksisterende styremekanismer og -stenger, med mindre de krevde full erstatning, fikk en kraftig (hydraulisk) forsterkning.
Akkurat som i bremsesystemet og clutchen, fungerer hydraulikken i servostyringen (med trykkøkning) ved hjelp av hydraulikkolje. Siden den nødvendige kraften ikke kommer fra en pedal, men genereres av styrearmens bevegelser når rattet dreies, så måtte det velges en annen metode for å øke trykket. Som i de andre systemene, behøvdes også her en sylinder med trykkstempel som skulle fortrenge olje med en påkrevd kraft. Den tilførte oljen skal i så fall komme fra servopumpen og tas fra reservoaret. I øvrige systemer er det mastersylinderen (giversylinderen) som bestemmer inngangskraften som først virker på oljen. Servopumpen overtar den samme funksjonen, men oljemengden avhenger av rattets styrebevegelser. Deretter åpner servoventilen seg, og inntar akkurat så mye olje som beregnet. På samme måte skal servopumpen stadig arbeide med ulike oljemengder og som følge ha svært forskjellig virkning. Imidlertid er pumpen i kontinuerlig drift. Hver bevegelse av rattet gjør at styrestangen må bevege seg, og derfor krever støtte fra pumpen, d.v.s. mottar hydraulisk forsterkning ved å aktivere servopumpen.
Pumper er drevet av kile- eller tannreimer. Ergo kan det oppstå visse problemer dersom en reim ikke er godt strammet, fordi skivene ikke kan gå skikkelig lenger. Da er en ujevn gang typisk, i form av rykninger og knirking på remskiven. Slitasje på en servopumpe er sjeldne og skyldes vanligvis forurenset olje. Etter en svikt blir styringen veldig tung, slik at du meget snart blir nødt til å bytte ut servopumpen. Skulle dette skje, så er du velkommen i vår nettbutikk som alltid tilbyr et bredt utvalg av alle slags nye reservedeler i høy kvalitet og til rimelige priser, f.eks. kardangaksel, hydraulikkoljefilter, klimaanlegg-kompressor, drivstofftank, koblingstrykkplate...