Styresnekke (tannstang) For Top bilmerker
- Styresnekke (tannstang) MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Styresnekke (tannstang) AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Styresnekke (tannstang) VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Styresnekke (tannstang) MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Styresnekke (tannstang) SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Styreledd (endeledd)
(10000 varer)
Aksialledd (styrestag)
(10000 varer)
Parallellstag
(10000 varer)
Tannstangmansjett
(10000 varer)
Styreservopumpe (servopumpe)
(10000 varer)
Hydraulikkolje
(118 varer)Er Styresnekke (tannstang) defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Rattet er festet til en stang som er direkte rettet mot aksen. For å kunne styre til venstre eller høyre, må bevegelsen og kraften først bli tilsvarende omdirigert. En umiddelbar fysisk innvirkning, som tidligere fant sted i olabiler, er umulig på personbilen og overstiger menneskelige krefter. En jevn og sikker kjøring krever en styremekanisme. Dessuten er det vibrasjoner som kommer utenfra og påvirker rattet gjennom styreenheten, og disse må dempes.
Blant de mange tilfredsstillende tekniske løsninger for personbilen ble det valgt tannstang. En tannstang gjør det mulig å gjennomføre forskyvninger til begge sider, slik at styresnekken beveger seg skikkelig over tennene. I tillegg vil konstruksjonen av tannhjul og tannstenger alltid danne en stabil forbindelse, som gjør overføringen/omdirigeringen av bevegelser og krefter sikker og godt kontrollert. Derfor ble denne iblant også kalt for servostyremaskin. Men dette navnet brukes sjelden, fordi servostyringen har blitt til standard i dag. At servostyringen overfører en kraft som er hydraulisk forsterket, spiller ikke noen viktig rolle for anvendelsen av tannstenger. Siden styresnekken blant annet medfører svingbevegelser, lages det en mekanisk forbindelse til sporstenger. Uansett med eller uten hydraulikk, styremekanismen er stadig utsatt for høye belastninger og slitasje. Men hva angår stangens tenner av hardt stål, angir produsenter i gjennomsnitt en kjøreytelse på 200 000 km. Når det brukes servo-teknikk, er enhver defekt nesten alltid kombinert med tap av hydraulikkolje.
Styresnekken er omsluttet av en belg som sitter stramt og må kontrolleres når det søkes etter oljelekkasjer. Ved utskiftning, sørg for at den nye styremekanismen du vil kjøpe er av høyest mulig kvalitet, og som ikke er lavere enn for opprinnelig utstyr. Imidlertid kommer eventuelle defekter for dagen sakte og gradvis, slik at det ikke så lett oppdages. Dersom du trenger noen nye deler til bilen din, er du velkommen til vår nettbutikk der du får døgnservice og et stort utvalg av nødvendige komponenter og tilbehør i høy kvalitet til moderate priser, som f.eks. flens, hovedbremsesylinder, impulsgiver, klimaanlegg-luftslange, drivstofftank m. m.