Fjæring til alle bilmodeller

Støtdemper
(10000 Deler)
Spiralfjærer (fjærer)
(10000 Deler)
Fjærbeinslager
(10000 Deler)
Støttelager fjærbein
(2549 Deler)
Støtdempermansjett og -anslagsbuffer
(10000 Deler)
Luftfjæring
(3169 Deler)Fjæring - Informasjon om funksjon, reparasjon og utskifting
Hjulopphenget på en bil brukes til å holde bilen kontrollbar og komfortabel i all terreng eller ønskede spor. Hjulopphenget kontrollerer opp- og ned- bevegelsene på hjulene. Til dette bruker bilen forskjellige systemer.
De forskjellige typene hjuloppheng
I de fleste kjøretøy består hjulopphenget av en stor spiralfjær og en støtdemper. Støtdemperen monteres enten på innsiden eller utsiden av spiralfjæren. Designet som en stag, former fjæren og støtdemperen en individuell, separat komponent som kan demonteres som én enkelt del. Som regel ledes støtdemperen gjennom spiralfjæren. En McPherson stag er også laget av støt-fjær enhet. Men her plasseres stag og støtdemper ved siden av hverandre. Fjærtrykket jobber på en separat plate som er permanent sveiset fast til staget.
McPherson stag brukes vanligvis på bakre aksel og er veldig enkle å vedlikeholde og enkle å bytte. Noen ganger er støtdemperne på frontakselen og støtdemperne på bakakselen i fjæren av forskjellig konstruksjon. Man kan innimellom finne, for eksempel i en varebil, bakaksler på kjøretøy som har bladfjærer. Disse består av en pakning av tynne metallplater som glir, montert på toppen av hverandre. Støtdempere er enten fylt med gass, olje eller en kombinasjon av begge. I de gassfylte støtdemperne, komprimerer sjokkstempelet en gass som bygger opp økt trykk og økt motstand. Dermed forhindres gjennomtrengning av hjulet til de mekaniske grensene. I oljefylte støtdempere presses en lys olje gjennom trange kanaler, hvor dampeffekten skapes.
Alternativt til bruken av støtdemperne, brukes det i høyt ytende kjøretøy også hydropneumatiske systemer. Disse er montert på kjøretøyet. På grunn av det mye større volumet av komprimert luft og olje, blir effekten av hydropneumatisk fjæringssystem betydelig større enn ved bruk av støtdempere.
Oppdag og fiks skade
Et skadet hjuloppheng på en sterkt nedgradert kjøreatferd. Dekkene skriker selv under vanlig kjøring, kjøretøyet svinger ukomfortabelt og grepet er redusert betraktelig. Selv en dårlig plassering i sporet kan indikere et defekt hjuloppheng. Man sjekker et defekt hjuloppheng ved å presse kjøretøyet kraftig ned når det står i ro. Dersom kjøretøyet fjærer kraftig 2-3 ganger er støtdemperen defekt. Oljefylte støtdempere kan også produsere en mistenkelig, gurglende lyd. En støtdemper på vei til å bli defekt kan observeres ved å se nærme på den mens kjøretøyet står stille. Dersom den lekker olje, er forseglingen ødelagt. Støtdempere kan ikke repareres og kan kun byttes ut. Fjærene til kjøretøy er vanligvis veldig holdbare. Men når du bytter støtfangerne bør fjærene i det minste sjekkes. Hvis det oppdages mye rust eller sprekker må de også byttes. En ødelagt fjær har i de fleste tilfeller katastrofale effekter når man kjører.
For å bytte støtdemperen kreves det er spesielt verktøy kalt fjær-kompressor. Dette verktøyet er tilgjengelig veldig billig og forsikrer en pålitelig reparasjon av hjulopphenget. Improviserte forsøk på bruk av strammebånd eller andre uegnede verktøy bør unngås. En plutselig løsnet fjær skaper en meget stor risiko for skade.
Du skifter alltid fjærbein aksel for aksel, ideelt sett på hele bilen. Fjærstag og støtdempere kan kjøpes veldig billig hos bildelerekspert.co.no, nettbutikken vår har alltid meget interessante spesialtilbud.
Best kvalitet for reparasjon og tuning
Alle hjulopphengskomponenter i nettkatalogen er autoriserte og er underlagt de strengeste kvalitetskravene. Hjulopphengene er autorisert for tuning, slik at du kan gi bilen en mer sportslig kjørestil. Hjuloppheng fra vår nettbutikk er billig og høyskvalitets reservedeler, som overholder autorisasjonene for veier for elde biler, og gjør visuell og teknisk oppgradering mulig. Dette gjør Bildelerekspert.co.no til en av de mest populære forhandlerne for amatører, profesjonelle verksteder, tuning spesialister og for racing industrien.