Svinghjul For Top bilmerker
- Dobbelmasse svinghjul MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Dobbelmasse svinghjul AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Dobbelmasse svinghjul VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Dobbelmasse svinghjul MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Dobbelmasse svinghjul SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Clutchsett
(10000 varer)
Master sylinder (giversylinder)
(10000 varer)
Slavesylinder clutch
(7316 varer)
Utløserlager
(8847 varer)
Clutch lamell
(10000 varer)
Clutchkabler
(8894 varer)Er Svinghjul defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
I teknisk sjargong kalles svinghjul også for svingmasse (treghetsmasse). Årsaken ligger i at svinghjulet benytter massens treghet for å akkumulere energien som skapes ved rotasjon og deretter (selv etter en lengre tid) overføre den i form av dreiemoment til andre enheter, etter at disse allerede har stanset. Svinghjulet skal ennå fortsette å rotere en stund, uten videre energitilførsel. Et velkjent eksempel er pottemakerskive samt barneleketøy som snurrebass.
I bilen mottar svinghjulet dreiemomentet fra veivakselen og utnytter det i clutchen. Når drivverket blir frikoblet fra motoren for å la giringen i fred, venter den energien som er lagret i svinghjulet på at koblingstrykkplaten igjen kan komme i berøring med koblingsskiven og videreføre kraften. På denne måten kan girkassen oppta og overføre omdreiningstallet det mottar når du girer opp eller ned, uten å spre vibrasjoner og svingninger. Dette beskriver enda en viktig egenskap for svinghjulet. Det handler om stabilisering av operasjoner som giring. Opp- eller nedgiring bør skje jevnt og derfor kreves en stabilisering, som bare er mulig på grunn av svinghjulets ytterligere egenskap, nemlig å være i stand til å dreie seg meget ensartet. I denne funskjonen virker svinghjulet som en vibrasjonsdemper. I nye biler installeres det nå for tiden svinghjul som består av to massedeler. Det gjør at girskifter ved lavere turtall går lettere og mekanismen opplever mindre vibrasjoner. På andre områder anvendes svinghjul svært sjelden, uansett hvilke gode resultatene de har vist.
De høye produksjonskostnadene skyldes en ganske stor andel av rustfritt stål, som gjør svinghjulet ulønnsomt. Sammenlignet med øvrige komponenter i drivverket, slites det mye senere og er derfor ikke interessant alene, utenfor clutchen. I tillegg må dette hjulet aldri være altfor oppvarmet, fordi dette medfører deformasjoner og som følge forårsakes umiddelbar svikt. Slikt kan skje når en koblingsskive byttes for sent. Hva angår reservedeler, kan du når som helst bestille og kjøpe billig i vår nettbutikk alt du for øyeblikket trenger, f.eks. utjevningsbeholder (ekspansjonstank), blinklys, bremseslange, innløpsventil, vindusløfter osv.