Tannhjul For Top bilmerker
- Tannhjul MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Tannhjul AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Tannhjul VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Tannhjul MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Tannhjul SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Motorolje
(5583 varer)
Vannpumpe + registerreimsett
(9019 varer)
Påfyllingsplugg & oljepluggspackning
(3094 varer)
Tetninger (pakninger)
(10000 varer)
Toppdekselpakning
(10000 varer)
Toppakning
(10000 varer)Er Tannhjul defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Det er umulig å forestille seg bilens historie uten tannhjul. Allerede i fordums tid, hadde de første maskinene benyttet denne enkle og sikre metoden for bedre å kunne overføre og omdanne krefter. Ingen kvern eller mølle, ingen trisse- eller drivverk fungerer uten denne grunndelen. Den muliggkør flytting av svært tunge laster med liten innsats, iblant bare for hånd uten større manuelle kraftanstrengelser. Uansett dens svært enkle konstruksjonsprinsipp, er denne mekanismen ytterst utbredt. Den som engang har sett innsiden på et mekanisk ur, vet hva en tannhjulsutveksling er, og hvor mye den betyr for dagens maskinindustri.
Hvert tannhjul roterer på sin aksel, samt har tenner som plasseres med lik avstand fra hverandre. Tennene på et tannhjul griper inn i tilsvarende mellomrom på et annet tannhjul og overfører dermed kraft til aksla som det andre hjulet sitter på. Det samme gjelder, selv om et eller begge hjul får en annen størrelse. Dette forandrer ingenting i mekanismens virkemåte og forstyrrer heller ikke dens stabilitet, men kraftoverføringen forandrer seg, slik at omdreiningstallet økes eller reduseres som resultat. Slikt finner stadig sted i alle drivverk, f.eks. girkasse med sjaltbare gir, som altså kan gires opp/ned. Den vanligste formen på et tannhjul er sylindrisk. Utseendemessig er det egentlig en sylindrisk tannskive, hvor også skråfortanning er mulig. Denne særegenheten er høyst verdifull og bekvem ved vinkelendringer. En egen form av denne type er tannstang, som anvendes i styremekanismer, som for eksempel ratthus. Teknisk sett er dette også et tannhjul, bare utvidet i diameter. I reimdriften har tannhjulet også gjennomgått en renessanse, når tannreimen kom i bruk: det var ikke lenger et simpelt flatt belte som skulle drives, nå innebar det tilsvarende komplisering av alle mekanismene. Her er det også mulig å regulere overføring av dreiemomentet ved å variere hjulenes størrelse.
Absolutt alle tannhjul vil kunne miste tennene sine. Et slikt tap er bare avgjørende dersom flere tenner etter hverandre faller ut, i så fall må hele tannhjulet byttes ut. Mangel på en enkel tann forblir ubemerket for systemet, slik at impulsgiveren ikke sender noe signal. Alle delene som krever utskiftning, finner du raskt til moderat pris i vår nettbutikk, så vel som enhver annen komponent eller tilbehør, f. eks. støtdemper, tørker, vindusspylerdyse, vindusviskerstang, tenningskabel osv.