Fjærbenslager til din bil

Støttelager For Top bilmerker
- Fjærbenslager VW GOLF
- Fjærbenslager MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Tårnlager BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- Fjærbenslager AUDI A4
- Fjærbenslager VW TRANSPORTER
- Tårnlager VW PASSAT
- VOLVO V70
- Fjærbenslager AUDI A6
- Fjærbenslager MITSUBISHI OUTLANDER
- Tårnlager TOYOTA AVENSIS
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Fjærbenslager FIAT DUCATO
- Fjærbenslager FORD MONDEO
- Tårnlager VW CADDY
- TOYOTA LAND CRUISER
- Fjærbenslager SKODA OCTAVIA
- Fjærbenslager TOYOTA RAV 4
- Tårnlager MERCEDES-BENZ VITO
- VOLVO XC70
Er Fjærbenslager defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Fjærbeinslageret kobler opphenget til karosseriet, demper vibrasjoner fra støtdemperen og gjør det mulig for fremre fjærbein å rotere for å aktivere styrebevegelsen. Derfor utstyres fremre fjærbeinslager med rullelager i midten. Bakre fjærbeinslager roterer ikke, ettersom bakakselen er stiv og ikke styrer. For å kunne skille dem, kalles bakre fjærbeinslager også for bærende lager.
Essensen til fjærbeinslageret
Biler bygges for å drives trygt og komfortabelt fremover, innen tillatte parametere. Føreren er ofte ikke klar over de enorme kreftene som arbeider i bilen. Dersom fjærbeinet ikke var koblet til karosseriet med et dempende element, ville kreftene som oppstår ha ført til betydelige belastninger på overflaten. For å hindre at fjærbeinet knekker av, må koblingspunktet være en svært solid konstruksjon, noe som ville ha gjort bilen tyngre. En fleksibel, elastisk forbindelse mellom fjærbeinet og karosseriet er derfor den ideelle løsningen.
Konstruksjonen på et fjærbeinslager
Fjærbeinslageret er en halvelastisk modul av gummi og plast. Den forsterkes av en indre stålring. De fremre lagrene har et integrert rullelager, noe som er fraværende i bakre fjærbeinslager.
Slitasje på et fjærbeinslager
Fjærbeinslager absorberer den vibrerende effekten fra fjærbeinene kontinuerlig. Flere tonn veier ned mot det lille gummielementet ved hver eneste hump. I løpet av tiden gir elastisiteten til lageret opp. Koblingen mellom fjærbeinet og karosseriet er ikke lengre optimalt og utvikler tilbakeslag. Dette kan føre til flere effekter:
- Bilen er bråkete, spesielt på humpete veier
- Dekkslitasje på én side
- Bilen holder seg ikke på rett kurs
For å være sikker på at fjærbeinet faktisk er defekt, må bilen plasseres på en rampe. Deretter ristes fjærbeinet for hånd. Dersom den kan beveges frem og tilbake, er fjærbeinslageret definitivt slitt.
Levetid og utskifting av fjærbeinslager
Levetiden til et fjærbeinslager er omtrent 100 000 km med vanlig kjørestil.
For å erstatte fjærbeinslageret, må fjærbeinet demonteres. Dette er kun mulig med spesialverktøy for fjærsammentrykking. Alle forsøk på å demontere et fjærbeinslager uten egnet verktøy for fjærsammentrykking er livsfarlig! Levetiden til støtdemperen er mer eller mindre lik som fjærbeinslagrene. Derfor er det praktisk å skifte ut alle elementer i opphenget når fjærbeinslageret skal erstattes. I så fall, gjenopprettes opphenget til perfekt stand for de neste 100 000 km.
Andre fornuftige tiltak når du skifter fjærbeinslager
Å demontere fjærbeinslageret er en omfattende reparasjon, ikke særlig vanskelig, men mye arbeid. Når du uansett må demontere den, er det en utmerket anledning til å ta en titt på andre slitedeler, som for eksempel:
- Akselhylser
- Hylser for rattstammen
- Kuleledd
- Bremseskiver og klosser
- Hjullager
Det ville ha vært irriterende måtte begynne helt på nytt, rett etter den store reparasjonen med å erstatte fjærbeinslageret, bare fordi en annen komponent viste seg å være defekt. Med tanke på den billige prisen for disse reservedelene, sørg for at du bytter ut alt som er fornuftig når du først utfører reparasjonsarbeid i denne store skalaen.
Priser for fjærbeinslager
Fjærbeinslageret er utrolig billig. Et sett for forakselen koster mellom 15 og 30 euro. Fjærbeinslageret er billigere for mindre og lettere biler. Tyngre og raskere biler trenger mer stabile reservedeler, og det er derfor prisene varierer. Fjærbeinslager og bærende lager erstattes alltid parvis. Slitasjen oppstår både gradvis og samtidig. Å bytte bare ett lager vil svekke, heller enn å forbedre kjørekvaliteten. Bakre bærende lager erstattes også parvis. Ferske fjærbeinslager tar deg ett skritt nærmere passering av den kommende årskontrollen.