Tenningsregulatordeksel For Top bilmerker
- Tenningsregulatordeksel MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Tenningsregulatordeksel AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Tenningsregulatordeksel VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Tenningsregulatordeksel MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Tenningsregulatordeksel SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Tennplugger
(6380 varer)
Glødeplugger
(9088 varer)
Tennspole
(10000 varer)
Pluggledninger (tennkabler)
(10000 varer)
Relè glødeanlegg
(501 varer)
Fordelerrotor
(1770 varer)Er Tenningsregulatordeksel (fordelerlokk) defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Langvarig hjelp til tenningen Distributørhetten er en integrert konstruksjonskomponent helt fra starten av serieproduksjon av biler. Den beskytter den tynne mekanismen til tenningskontakten og sender tennspenningen til tenningskabelen. Designet har vært likt i mange tiår. Where is the distributor cap? Distributørhetten er lett å finne. Bare følg tennkablene fra motoren. De fører alle til samme punkt. Dette er distributørhetten. De tre-, fire-, fem-, seks- eller åtte kablene fra tennpluggene eller sylindere i motoren er anordnet i en sirkel rundt distributørhetten. I midten er det enda en kabel som kommer fra tennspolen. Det er her strømmen fra den høytransformerte spenningen kommer fra og går gjennom fordelerarmen til bryteren, som ligger under den, via en karbonkontakt. Der returneres spenningen til distributørarmen i akkurat riktig øyeblikk ved hjelp av en sendegnist. Derfra hopper gnisten til kontaktene under distributørhetten i tenningskabelen, og spenningen sendes videre til tennpluggen. Distributørarmene roterer synkront med sylinderens brenningsrekkefølge og stter motoren i gang. Distributørenhetten er en slitedel En distributørhette er laget av høyisolerende plast. Den er plassert nær motoren. De høye temperaturene, konstant vibrasjon og eksponering for olje- eller bensindamp, angriper hele tiden distributørhettens materiale. Plasten kan sprekke og bli sprø over tid, slik at fuktighet kan komme seg inn i tenningssystemet. Distributørhetten har sannsynligvis blitt moden for utskifting av andre årsaker innen den tid: Det svake punktet er tennkontaktene på undersiden. Hver gang en gnist overføres, smelter litt materiale fra overflaten. Over tid legger denne prosessen igjen et stadig tykkere oksidlag, noe som resulterer i stadig dårligere ledning av tennspenningen. Man kan fjerne avleiringen på kontaktene med en skrutrekker som en midlertidig løsning. Dette øker imidlertid gnistgapet og dermed den erosive effekten. Dersom man oppdager feil på distributørhetten, er det best å skifte den ut. Enkel reparasjon En distributørhette er en av de enkleste delene å skifte ut på et kjøretøy. Den er festet til distributøren med to klemmer eller med en enkel skrueforbindelse. Denne monteringen kan løsnes med noen få enkle trinn, og tennkablene er også enkle å fjerne - det er alt som skal til for å fjerne distributørhetten. Her er noen gode råd: Hver tennkabel kobles til samme sted på den nye distributørhetten umiddelbart etter at du har trukket den ut av stikkontakten. Dette sikrer at man bevarer tenningssekvensen. En distributørhette kan kjøpes hos BildelerEkspert.co.no med priser som starter så lavt som 5 euro. Dermed er det ingen grunn til å kjøre rundt med en dårlig reparert distributørhette. Tenningssystemet vil ha høyere pålitelighet med en ny distributørhette.