Termostathus For Top bilmerker
- Termostathus MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Termostathus AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Termostathus VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Termostathus MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Termostathus SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Vannpumpe
(10000 varer)
Radiator
(10000 varer)
Motstand kupevifte
(4410 varer)
Ekspansjonstank
(5635 varer)
Kjølevæskeflens
(4795 varer)
Varmeveksler
(7371 varer)Er Termostat defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Hold kjølingen under kontroll med termostat
Termostaten er en liten komponent som automatisk regulerer kjølesystemet. En velfungerende termostat holder motortemperaturen ved et konstant nivå. En sviktende termostat forårsaker raskt slitasje på motoren.
Konstruksjonen på en termostat
Termostaten er en ventil som skiller de to kjølekretsene i motoren, og åpner bare én når det er nødvendig. Denne lille metallventalien reagerer på kjølevæsketemperaturen ved hjelp av en spiralspole og vokskjerne. Når temperaturen i forholdene stiger for høyt, lar termostaten kjølevæsken få strømme gjennom. Voksen på innsiden smelter og spiralspolen åpner en ventil. Når temperaturen faller, forårsaker det at termostaten til kjølevæsken stenger og at voksen tykner.
Plassering av termostat
Termostaten ligger i nærheten av motoren og er lett å finne. Når stor og liten kjølekrets slås sammen, kan du finne en Y-formet node på tre ulike slanger. Denne noden er vanligvis en del av støpt aluminium som kan åpnes. Termostaten er plassert nøyaktig i midten. I mange biler er termostaten plassert rett ved motoren. Der også plasseres den ved de tykke kjølevæskeslangene.
Oppgaven til den lille og store kjølekretsen
Metall krymper når det er kalde og utvider seg når det varmes opp. Motoren er bygget på en slik måte at komponentene passer sammen helt nøyaktig ved driftstemperatur. Overstiges temperaturen, forårsaker det slitasje på motoren. Dersom motoren alltid kjøres for kald, vil ikke komponentene gli nok, men skrangle og sprette istedenfor. Dermed økes slitasjen.
For å få motoren i driftstemperatur så raskt som mulig, pumpes kjølevæsken gjennom motoren igjen etter sirkulasjonen. Den fortsetter å sirkulere etterhvert som motoren gradvis varmes opp, helt til et punkt hvor den nesten blir for varm. I det øyeblikket åpnes termostaten og kjølekretsen lar radiatoren kjøle ned motoren. Dersom kjølefunksjonen på radiatoren er ikke lengre er tilstrekkelig, slås viften på og kjøler kjølevæsken ned ytterligere. I mellomtiden holder termostaten den store kjølekretsen åpen.
Skade på termostat
En termostat kan gradvis miste funksjonsdyktighet. Dersom den har vært brukt over en altfor lang periode, kan den til og med bli ødelagt. Vanligvis vil en defekt termostat forhindre at motoren varmes tilstrekkelig opp. Dette blir tydelig når varmen i kupeen slås på. Dersom den bare produserer lunken luft, kan defekt termostat være årsaken. Det er ikke særlig vanskelig å bytte termostat. Den finnes alltid der for de tre tykke kjølevæskeslangene kommer sammen i et hus. Huset skrus fast med noen få metallskruer. Løsner du dem, kan det gamle termostaten trekkes ut med spisstang. Noe av kjølevæsken kan gå tapt i prosessen. Sørg for at den etterfylles.
Termostater med merkevarekvalitet
En termostat er en liten, billig men meget viktig komponent. For pålitelig kontroll av kjølesystemet, er presisjon og holdbarhet helt essensielt. Billige termostater fra ukjente produsenter har ikke disse egenskapene. Termostater fra merkevareselskap blir testet og har garantert god kvalitet. Temperaturen i motoren reguleres presist av en velfungerende og førsteklasses termostat, noe som sikrer maksimal drivstoffeffektivitet og komfort.