Topplockspackning For Top bilmerker
- Topplockspackning MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Topplockspackning AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Topplockspackning VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Topplockspackning MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Topplockspackning SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Motorolje
(5629 varer)
Vannpumpe + registerreimsett
(9025 varer)
Påfyllingsplugg & oljepluggspackning
(3094 varer)
Tetninger (pakninger)
(10000 varer)
Toppdekselpakning
(10000 varer)
EGR ventil
(10000 varer)Er Toppakning defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Konstruktiv sårbarhet: topplokkpakningen Konstruksjonen på motorens topplokkpakning gjør at den alltid er sårbar. Den forsegler forbrenningskammeret sideveis. De høye temperaturene og det høye innvendige trykket i motoren utsetter topplokkpakningen for store påkjenninger permanent. Etter en viss kjørelengde må de derfor skiftes ut. Motorpakningens funksjon og posisjon Som navnet antyder, er topplokkpakningen plassert mellom topplokket og den korte motoren. Her forsegler den forbrenningskammeret som har stemplene sombeveger seg opp og ned på den ene siden, og ventilene på den andre siden. Den viktigste oppgaven til motorpakningen er å holde eksplosjonstrykket inne i sylinderen og hindre det fra å unnslippe. Gjennom topplokkpakningen går mange kanaler for smøreolje og kjølevæske. Eksplosjonstrykket fra forbrenningskammeret må også forsegles mot disse kanalene. Topplokkpakningen må også sørge for at vann og olje ikke blandes sammen der. Å gjenkjenne en defekt topplokkpakning En skadet topplokkpakning er en av de mest fryktede skadene på en bil, da det vanligvis er meget tidkrevende og kostbart å reparere denne. Men dersom en skade først oppstår, må man sørge for at reparasjonen utføres så raskt som mulig. Jo lengre man venter med å reparere topplokkpakningen, jo mer sannsynlig er det at andre systemer i motoren skades som en konsekvens. Siden topplokkpakningen er grensesnittet mellom kompresjon, olje og kjølemiddel, kan alle de tre områdene i motoren påvirkes av en defekt. Symptomer på dette kan omfatte: Olje og avkjølingskanal er ikke tilstrekkelig forseglet: Olje i kjølemiddelet, noe som vises ved at kjølevæsken i reservoaret er blitt svart. På samme måte kan vann komme inn i smøreoljen. Dette fører til at et tykt, brun-hvitt skum legger seg under oljepåfyllingslokket. Kompresjonskammeret og oljekanalen er tilkoblet: Selv om dette er ganske sjelden, er det ikke umulig. Dersom oljesystemet blir trykksatt, kan oljen bli presset tilbake ut av røret til peilepinnen eller turboladeren. Lekkasje mellom kompresjonskammeret og kjølesystemet: I dette tilfellet kommer kompresjonstrykket inn i kjølevæsken. Kjøleslanger eller reservoaret kan sprekke. Kjøleslangene vil imidlertid svelle endel først. Kjølevæsken vil strømme ut av reservoaret når du trår på gasspedalen. Bobler dannes permanent når bilen går på tomgang. Motortemperaturen øker stadig. I tillegg er olje eller kjølevann som lekker ved topplokkpakningen en sikker indikasjon på at motorpakningen er defekt. Reparasjon av topplokkpakningen Dersom en lekk motorpakning oppdages tidlig nok, kan den repareres av en hobbymekaniker. Det er avgjørende om motoren har vært overopphetet eller ikke. Dersom den har, er det bare deler av denne reparasjonen som kan utføres uten å involvere en spesialist. Før man skifter topplokkpakningen, må man tappe ut motoroljen og kjølevæsken. Deretter fjernes ventildekselet og til slutt topplokket. Det er viktig å løsne skruene i den rekkefølgen som er foreskrevet av produsenten. Straks topplokket er fjernet, må det kontrolleres for jevnhet. En rett metallstang og et følerblad brukes til dette. Toleransene kan læres fra motorprodusenten. Dersom topplokket ikke er jevnt nok på grunn av overoppheting eller feil demontering, må det slipes. Dette kan bare gjøres av en spesialisert bedrift og koster ca 150 euro. Når man først har fjernet topplokket, er det også anbefalt å erstatte ventilstammens pakninger samtidig. Dette er også en god anledning til å polere innløps- og utløpsportene, samt å rengjøre ventilene. Deretter installeres den nye topplokkpakningen i henhold til produsentens instruksjoner. Man må bruke nye skruer og riktig moment. Ventildekselpakningen og, om nødvendig, registerreima med remskiven eller vannpumpen kan også skiftes ut. Dette vil resultere i en fullstendig reparert motor som vil fungere i mange titusen kilometers avslappende kjøring. Motorpakning av kvalitet Det er åpenbart at de høye kostnadene som er involvert i installasjonen av topplokkpakningen bare gir rom for bruk av høykvalitets deler. Bruker man billige alternativer, kan man anta at en ny utskifting vil bli nødvendig etter bare noen få hundre kilometer. En pakning fra en merkeprodusent koster ca 100 euro for hele settet. Denne reparasjonen bør være verdt det.