0

0.00 kr

#

Toppakning til ditt kjøretøy

Velg ditt kjøretøy

Skiltnummer referanse

Toppakning 48H levering og 2 års garanti

Toppakning fra markedsledende produsenter

  • FEBI BILSTEIN Toppakning
  • VAICO Toppakning
  • TOPRAN Toppakning
  • ELRING Toppakning
  • SWAG Toppakning
  • JP GROUP Toppakning
  • JAPANPARTS Toppakning
  • BLUE PRINT Toppakning
  • Kjøp til den beste prisen her REINZ Toppakning
  • Kjøp til den beste prisen her HERTH+BUSS JAKOPARTS Toppakning
  • Kjøp til den beste prisen her SASIC Toppakning
  • Kjøp til den beste prisen her CORTECO Toppakning
  • Kjøp til den beste prisen her TRISCAN Toppakning
  • Kjøp til den beste prisen her NRF Toppakning
  • Kjøp til den beste prisen her MEYLE Toppakning
  • Kjøp til den beste prisen her BUGIAD Toppakning
  • NIPPARTS
  • ASHIKA
  • GOETZE
  • GLASER
  • PAYEN
  • AJUSA
  • PETERS ENNEPETAL
  • TRUCKTEC AUTOMOTIVE
  • TRICLO reservedels katalog
  • FAI AutoParts reservedels katalog
  • AUTOMEGA reservedels katalog
  • ORIGINAL IMPERIUM reservedels katalog
  • DT reservedels katalog
  • AUGER reservedels katalog
  • ET ENGINETEAM reservedels katalog

Er Toppakning defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips

Konstruktiv sårbarhet: topplokkpakningen Konstruksjonen på motorens topplokkpakning gjør at den alltid er sårbar. Den forsegler forbrenningskammeret sideveis. De høye temperaturene og det høye innvendige trykket i motoren utsetter topplokkpakningen for store påkjenninger permanent. Etter en viss kjørelengde må de derfor skiftes ut. Motorpakningens funksjon og posisjon Som navnet antyder, er topplokkpakningen plassert mellom topplokket og den korte motoren. Her forsegler den forbrenningskammeret som har stemplene sombeveger seg opp og ned på den ene siden, og ventilene på den andre siden. Den viktigste oppgaven til motorpakningen er å holde eksplosjonstrykket inne i sylinderen og hindre det fra å unnslippe. Gjennom topplokkpakningen går mange kanaler for smøreolje og kjølevæske. Eksplosjonstrykket fra forbrenningskammeret må også forsegles mot disse kanalene. Topplokkpakningen må også sørge for at vann og olje ikke blandes sammen der. Å gjenkjenne en defekt topplokkpakning En skadet topplokkpakning er en av de mest fryktede skadene på en bil, da det vanligvis er meget tidkrevende og kostbart å reparere denne. Men dersom en skade først oppstår, må man sørge for at reparasjonen utføres så raskt som mulig. Jo lengre man venter med å reparere topplokkpakningen, jo mer sannsynlig er det at andre systemer i motoren skades som en konsekvens. Siden topplokkpakningen er grensesnittet mellom kompresjon, olje og kjølemiddel, kan alle de tre områdene i motoren påvirkes av en defekt. Symptomer på dette kan omfatte: Olje og avkjølingskanal er ikke tilstrekkelig forseglet: Olje i kjølemiddelet, noe som vises ved at kjølevæsken i reservoaret er blitt svart. På samme måte kan vann komme inn i smøreoljen. Dette fører til at et tykt, brun-hvitt skum legger seg under oljepåfyllingslokket. Kompresjonskammeret og oljekanalen er tilkoblet: Selv om dette er ganske sjelden, er det ikke umulig. Dersom oljesystemet blir trykksatt, kan oljen bli presset tilbake ut av røret til peilepinnen eller turboladeren. Lekkasje mellom kompresjonskammeret og kjølesystemet: I dette tilfellet kommer kompresjonstrykket inn i kjølevæsken. Kjøleslanger eller reservoaret kan sprekke. Kjøleslangene vil imidlertid svelle endel først. Kjølevæsken vil strømme ut av reservoaret når du trår på gasspedalen. Bobler dannes permanent når bilen går på tomgang. Motortemperaturen øker stadig. I tillegg er olje eller kjølevann som lekker ved topplokkpakningen en sikker indikasjon på at motorpakningen er defekt. Reparasjon av topplokkpakningen Dersom en lekk motorpakning oppdages tidlig nok, kan den repareres av en hobbymekaniker. Det er avgjørende om motoren har vært overopphetet eller ikke. Dersom den har, er det bare deler av denne reparasjonen som kan utføres uten å involvere en spesialist. Før man skifter topplokkpakningen, må man tappe ut motoroljen og kjølevæsken. Deretter fjernes ventildekselet og til slutt topplokket. Det er viktig å løsne skruene i den rekkefølgen som er foreskrevet av produsenten. Straks topplokket er fjernet, må det kontrolleres for jevnhet. En rett metallstang og et følerblad brukes til dette. Toleransene kan læres fra motorprodusenten. Dersom topplokket ikke er jevnt nok på grunn av overoppheting eller feil demontering, må det slipes. Dette kan bare gjøres av en spesialisert bedrift og koster ca 150 euro. Når man først har fjernet topplokket, er det også anbefalt å erstatte ventilstammens pakninger samtidig. Dette er også en god anledning til å polere innløps- og utløpsportene, samt å rengjøre ventilene. Deretter installeres den nye topplokkpakningen i henhold til produsentens instruksjoner. Man må bruke nye skruer og riktig moment. Ventildekselpakningen og, om nødvendig, registerreima med remskiven eller vannpumpen kan også skiftes ut. Dette vil resultere i en fullstendig reparert motor som vil fungere i mange titusen kilometers avslappende kjøring. Motorpakning av kvalitet Det er åpenbart at de høye kostnadene som er involvert i installasjonen av topplokkpakningen bare gir rom for bruk av høykvalitets deler. Bruker man billige alternativer, kan man anta at en ny utskifting vil bli nødvendig etter bare noen få hundre kilometer. En pakning fra en merkeprodusent koster ca 100 euro for hele settet. Denne reparasjonen bør være verdt det.

Mest ettersøkte varer i Toppakning hovedkategori:

  • Tetning, topplokk
    CORTECO Tetning, topplokk 415013P til en enkel sats
    CORTECO | 415013P
    189,74 kr -26% RRP: 253,00 kr Spar: 26%
  • Tetning, topplokk
    CORTECO Tetning, topplokk 414556P til en enkel sats
    CORTECO | 414556P
    82,79 kr -26% RRP: 111,00 kr Spar: 26%
  • Tetning, topplokk
    ELRING Tetning, topplokk 461.831 til en enkel sats
    ELRING | 461.831
    188,31 kr -25% RRP: 251,00 kr Spar: 25%
  • Tetning, topplokk
    ELRING Tetning, topplokk 366.670 til en enkel sats
    ELRING | 366.670
    253,29 kr -26% RRP: 338,00 kr Spar: 26%
  • Tetning, topplokk
    ELRING Tetning, topplokk 877.232 til en enkel sats
    ELRING | 877.232
    191,01 kr -26% RRP: 255,00 kr Spar: 26%
  • Tetning, topplokk
    ELRING Tetning, topplokk 076.356 til en enkel sats
    ELRING | 076.356
    282,16 kr -25% RRP: 376,00 kr Spar: 25%
  • Tetning, topplokk
    ELRING Tetning, topplokk 984.136 til en enkel sats
    ELRING | 984.136
    141,99 kr -26% RRP: 190,00 kr Spar: 26%
  • Tetningssett, topplokk
    JP GROUP Tetningssett, topplokk 1119000510 til en enkel sats
    JP GROUP | 1119000510
    404,82 kr -26% RRP: 540,00 kr Spar: 26%
  • Tetning, topplokk
    JP GROUP Tetning, topplokk 1119301200 til en enkel sats
    JP GROUP | 1119301200
    143,48 kr -26% RRP: 192,00 kr Spar: 26%
  • Tetning, topplokk
    AJUSA Tetning, topplokk 10105700 til en enkel sats
    AJUSA | 10105700
    108,05 kr -25% RRP: 144,00 kr Spar: 25%
  • Tetnings helsett, motor
    AJUSA Tetnings helsett, motor 50038800 til en enkel sats
    AJUSA | 50038800
    617,67 kr -26% RRP: 824,00 kr Spar: 26%
  • Tetning, topplokk
    REINZ Tetning, topplokk 61-25745-40 til en enkel sats
    REINZ | 61-25745-40
    137,89 kr -26% RRP: 184,00 kr Spar: 26%