Girkasse olje manuell For Top bilmerker
- Girkasse olje MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Girkasse olje AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Girkasse olje VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Girkasse olje MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Girkasse olje SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Hjulnav
(8462 varer)
Hjullager & hjullagersett
(10000 varer)
Stabstag (stabilisatorstag)
(10000 varer)
Bærebru (bærearm)
(10000 varer)
Opphengskule (bærekule)
(10000 varer)
Foring stabilisatorstag (stabilisator foring)
(10000 varer)Er Transmissionsolja & Akselgirolje defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Jevn drift, lav slitasje, sikker kjøring Mange bilister er kjent med begrepet "oljeskift". Dette refererer vanligvis til utskifting av motoroljen. Det er en kjedelig oppgave, men det må gjøres regelmessig. En ting som ofte glemmes her: Der tannhjul interagerer, er det nødvendig med riktig smøring. Dette inkluderer også gir og differensial. Regelmessig utskifting av girolje og akseldriftolje Det er ikke nødvendig å skifte girolje like ofte som vanlig motorolje. Dette skyldes lavere driftstemperaturer og mindre belastninger i gir eller akseldriv. I tillegg er begge disse lukkede systemer. I motsetning til motoren, der en utveksling av luft og drivstoff skjer hele tiden, er transmisjonen et lukket system. Normalt kommer det ikke inn fremmede partikler her. Her forbrukes oljen hovedsakelig på grunn av indre slitasje. Selv om det er lite olje, blir dette etterhvert merkbart ved stadig forværrede smøreegenskaper. Siden giroljen likevel må dreneres uansett når du skifter ut clutchen, kan man samtidig skifte ut giroljen også. Hva er egentlig gir og akseldrift? Den manuelle girkassen er den vanlige overføringen som betjenes ved hjelp av en girspake. Den overfører rotasjonshastigheten fra motoren til hjulene. Dreiemomentet som når hjulene, avhenger av hvilket gir man velger. Den tekniske forskjellen mellom akseldrift og en manuell girkasse er at akseldrevet har et fast girforhold. Den mest kjente typen akseldrift er differensialgiret. På kjøretøy med bakhjulsdrift og 4-hjuls trekk er den plassert på bakakselen. Den overfører kraften fra motoren i front til bakhjulene. I tillegg til å øke dreiemomentet, endres også retningen av kraften her. Dreiemomentet som kommer fra motoren, viderekobles 90° til drivhjulene ved hjelp av skrågir. Når bør man skifte girolje og akseldrift-olje? Det er anbefalt å skifte girolje hver 80,000-100,000 km. Dersom oljen er blitt for gammel, er dette merkbart ved en karakteristisk, plystrende støy som kommer fra giret. Det blir også langt vanskeligere å skifte gir. Det kan også bli helt umulig å skifte til enkelte gir. I moderne kjøretøy kan en sviktende girkasse utløse nødprogrammet. I så tilfelle må man snarest få bilen på verksted. Høy lyd kan også oppstå når det er på tide å skifte girolje. Men siden denne lyden bare kommer gradvis og sakte, kan det gå ubemerket i lang tid. Selv om akseldrift er ganske enkelt fra et teknologisk synspunkt, er det vanligvis veldig kostbart. Man bør derfor følge de anbefalte intervallene for oljeskift. Det er viktig å sjekke kjøretøyets kilometerstand med hensyn til oljeskifteintervallet. En generell regel som gjelder for skifting av girolje, er at de fortsetter å spres fra hverandre til de når omtrent 80-100 000 km. Giret må først "gå seg til". Derfor er det ganske sannsynlig at de første anbefalte oljeskiftene bør skje etter 15 000 og 40 000 kilometer. Vær obs på Longlife! På midten av 90-tallet oppga ikke premium-produsenterne BMW og MERCEDEZ-BENZ vedlikeholdsintervaller for olje- og akseldrevolje. Årsaken til dette var den ubegrensede tilliten til de nylig utviklede Longlife-oljene. Men i praksis er det imidlertid slik at alle typer olje aldres. Derfor anbefaler vi at du skifter gir- og akseldrivoljer når du kommer til en kjørelengde på 80 000 km, selv om det ikke er nødvendig i følge oljeskifteintervallene. Kostnadene ved å reparere store skader på giret eller differensialen er store i forhold til kostnaden for et oljeskifte. Ikke inngå kompromiss Det annonseres for alle slags mirakelprodukter knyttet til smøring av girkassen. Dette inkluderer de såkalte "stopp lekkasje" tilsetningsstoffene. Det anbefales ikke å bruke disse. Dersom oljepakninger eller bolteforseglinger svikter i girkassen, bør du alltid reparere dem skikkelig. I verste fall kan tilsetningsstoffer som ikke er foreskrevet av produsenten gjøre mer skade enn godt. Hvor mye girolje og akseldriftolje? Mange unngår å skifte olje fordi den er betydelig dyrere enn vanlig motorolje. Det anbefales bare å bruke de oljetypene som er godkjent av produsenten. En liter olje koster ca 10,50 - 15,00 EURO. Her anbefales også merkevarekvalitet (Castrol, Liqui Moly). Det finnes egentlig ikke en egen akseldrevolje. De nøyaktige oljetypene som kan brukes til differensialgiret er foreskrevet i produsentens vedlikeholdsanvisninger.