0

0.00 kr

#

Transmissionsolja & Akselgirolje til ditt kjøretøy

Velg ditt kjøretøy

Skiltnummer referanse

Transmissionsolja & Akselgirolje 48H levering og 2 års garanti

Transmissionsolja & Akselgirolje fra markedsledende produsenter

  • FEBI BILSTEIN Transmissionsolja & Akselgirolje
  • VAICO Transmissionsolja & Akselgirolje
  • SWAG Transmissionsolja & Akselgirolje
  • DELPHI Transmissionsolja & Akselgirolje
  • BLUE PRINT Transmissionsolja & Akselgirolje
  • MEYLE Transmissionsolja & Akselgirolje
  • CASTROL Transmissionsolja & Akselgirolje
  • KAMOKA Transmissionsolja & Akselgirolje
  • Kjøp til den beste prisen her CHAMPION LUBRICANTS Transmissionsolja & Akselgirolje
  • Kjøp til den beste prisen her ZF Parts Transmissionsolja & Akselgirolje
  • Kjøp til den beste prisen her ZF GETRIEBE Transmissionsolja & Akselgirolje
  • Kjøp til den beste prisen her DYNAMAX Transmissionsolja & Akselgirolje
  • Kjøp til den beste prisen her Dr!ve+ Transmissionsolja & Akselgirolje
  • Kjøp til den beste prisen her LIQUI MOLY Transmissionsolja & Akselgirolje
  • Kjøp til den beste prisen her VATOIL Transmissionsolja & Akselgirolje
  • Kjøp til den beste prisen her COMMA Transmissionsolja & Akselgirolje
  • MOTUL
  • RAVENOL
  • MOBIL
  • ARAL
  • STARTOL
  • ELF
  • SHELL
  • TOTAL
  • ORLEN reservedels katalog
  • K2 reservedels katalog
  • VAG reservedels katalog
  • Valvoline reservedels katalog
  • CARTECHNIC reservedels katalog

Er Transmissionsolja & Akselgirolje defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips

Jevn drift, lav slitasje, sikker kjøring Mange bilister er kjent med begrepet "oljeskift". Dette refererer vanligvis til utskifting av motoroljen. Det er en kjedelig oppgave, men det må gjøres regelmessig. En ting som ofte glemmes her: Der tannhjul interagerer, er det nødvendig med riktig smøring. Dette inkluderer også gir og differensial. Regelmessig utskifting av girolje og akseldriftolje Det er ikke nødvendig å skifte girolje like ofte som vanlig motorolje. Dette skyldes lavere driftstemperaturer og mindre belastninger i gir eller akseldriv. I tillegg er begge disse lukkede systemer. I motsetning til motoren, der en utveksling av luft og drivstoff skjer hele tiden, er transmisjonen et lukket system. Normalt kommer det ikke inn fremmede partikler her. Her forbrukes oljen hovedsakelig på grunn av indre slitasje. Selv om det er lite olje, blir dette etterhvert merkbart ved stadig forværrede smøreegenskaper. Siden giroljen likevel må dreneres uansett når du skifter ut clutchen, kan man samtidig skifte ut giroljen også. Hva er egentlig gir og akseldrift? Den manuelle girkassen er den vanlige overføringen som betjenes ved hjelp av en girspake. Den overfører rotasjonshastigheten fra motoren til hjulene. Dreiemomentet som når hjulene, avhenger av hvilket gir man velger. Den tekniske forskjellen mellom akseldrift og en manuell girkasse er at akseldrevet har et fast girforhold. Den mest kjente typen akseldrift er differensialgiret. På kjøretøy med bakhjulsdrift og 4-hjuls trekk er den plassert på bakakselen. Den overfører kraften fra motoren i front til bakhjulene. I tillegg til å øke dreiemomentet, endres også retningen av kraften her. Dreiemomentet som kommer fra motoren, viderekobles 90° til drivhjulene ved hjelp av skrågir. Når bør man skifte girolje og akseldrift-olje? Det er anbefalt å skifte girolje hver 80,000-100,000 km. Dersom oljen er blitt for gammel, er dette merkbart ved en karakteristisk, plystrende støy som kommer fra giret. Det blir også langt vanskeligere å skifte gir. Det kan også bli helt umulig å skifte til enkelte gir. I moderne kjøretøy kan en sviktende girkasse utløse nødprogrammet. I så tilfelle må man snarest få bilen på verksted. Høy lyd kan også oppstå når det er på tide å skifte girolje. Men siden denne lyden bare kommer gradvis og sakte, kan det gå ubemerket i lang tid. Selv om akseldrift er ganske enkelt fra et teknologisk synspunkt, er det vanligvis veldig kostbart. Man bør derfor følge de anbefalte intervallene for oljeskift. Det er viktig å sjekke kjøretøyets kilometerstand med hensyn til oljeskifteintervallet. En generell regel som gjelder for skifting av girolje, er at de fortsetter å spres fra hverandre til de når omtrent 80-100 000 km. Giret må først "gå seg til". Derfor er det ganske sannsynlig at de første anbefalte oljeskiftene bør skje etter 15 000 og 40 000 kilometer. Vær obs på Longlife! På midten av 90-tallet oppga ikke premium-produsenterne BMW og MERCEDEZ-BENZ vedlikeholdsintervaller for olje- og akseldrevolje. Årsaken til dette var den ubegrensede tilliten til de nylig utviklede Longlife-oljene. Men i praksis er det imidlertid slik at alle typer olje aldres. Derfor anbefaler vi at du skifter gir- og akseldrivoljer når du kommer til en kjørelengde på 80 000 km, selv om det ikke er nødvendig i følge oljeskifteintervallene. Kostnadene ved å reparere store skader på giret eller differensialen er store i forhold til kostnaden for et oljeskifte. Ikke inngå kompromiss Det annonseres for alle slags mirakelprodukter knyttet til smøring av girkassen. Dette inkluderer de såkalte "stopp lekkasje" tilsetningsstoffene. Det anbefales ikke å bruke disse. Dersom oljepakninger eller bolteforseglinger svikter i girkassen, bør du alltid reparere dem skikkelig. I verste fall kan tilsetningsstoffer som ikke er foreskrevet av produsenten gjøre mer skade enn godt. Hvor mye girolje og akseldriftolje? Mange unngår å skifte olje fordi den er betydelig dyrere enn vanlig motorolje. Det anbefales bare å bruke de oljetypene som er godkjent av produsenten. En liter olje koster ca 10,50 - 15,00 EURO. Her anbefales også merkevarekvalitet (Castrol, Liqui Moly). Det finnes egentlig ikke en egen akseldrevolje. De nøyaktige oljetypene som kan brukes til differensialgiret er foreskrevet i produsentens vedlikeholdsanvisninger.

Mest ettersøkte varer i Transmissionsolja hovedkategori:

  • Girolje
    MOTUL Girolje 105786 til en enkel sats
    MOTUL | 105786
    113,13 kr -26% RRP: 151,00 kr Spar: 26%
  • Girolje
    TOTAL Girolje 2201656 til en enkel sats
    TOTAL | 2201656
    123,31 kr -26% RRP: 165,00 kr Spar: 26%
  • Girolje
    MOBIL Girolje 142803 til en enkel sats
    MOBIL | 142803
    144,51 kr -26% RRP: 193,00 kr Spar: 26%
  • Girolje
    CASTROL Girolje 1557BA til en enkel sats
    CASTROL | 1557BA
    191,01 kr -26% RRP: 255,00 kr Spar: 26%
  • Girolje
    CASTROL Girolje 153F91 til en enkel sats
    CASTROL | 153F91
    202,04 kr -26% RRP: 270,00 kr Spar: 26%
  • olje automatgir
    FEBI BILSTEIN olje automatgir 27975 til en enkel sats
    FEBI BILSTEIN | 27975
    123,81 kr -25% RRP: 165,00 kr Spar: 25%
  • olje automatgir
    FEBI BILSTEIN olje automatgir 39070 til en enkel sats
    FEBI BILSTEIN | 39070
    125,14 kr -26% RRP: 167,00 kr Spar: 26%
  • Girolje
    FEBI BILSTEIN Girolje 29934 til en enkel sats
    FEBI BILSTEIN | 29934
    74,60 kr -26% RRP: 100,00 kr Spar: 26%
  • olje manuell girkasse
    FEBI BILSTEIN olje manuell girkasse 21829 til en enkel sats
    FEBI BILSTEIN | 21829
    117,03 kr -25% RRP: 156,00 kr Spar: 25%
  • Girolje
    FEBI BILSTEIN Girolje 32590 til en enkel sats
    FEBI BILSTEIN | 32590
    95,15 kr -26% RRP: 127,00 kr Spar: 26%
  • olje automatgir
    AISIN olje automatgir ATF-92005 til en enkel sats
    AISIN | ATF-92005
    512,73 kr -42% RRP: 877,66 kr Spar: 42%
  • Girolje
    ELF Girolje 2195286 til en enkel sats
    ELF | 2195286
    99,50 kr -26% RRP: 133,00 kr Spar: 26%