Trykkomformer turbolader For Top bilmerker
- Trykkomformer turbolader MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Trykkomformer turbolader AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Trykkomformer turbolader VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Trykkomformer turbolader MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Trykkomformer turbolader SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Motorolje
(5560 varer)
Vannpumpe + registerreimsett
(9019 varer)
Påfyllingsplugg & oljepluggspackning
(3094 varer)
Tetninger (pakninger)
(10000 varer)
Toppdekselpakning
(10000 varer)
Toppakning
(10000 varer)Er Trykkomformer turbolader defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Styr innsugningsluftkontrollen med trykkomformeren Trykkomformeren, som noen ganger også kalles ladetrykk-reguleringsventil, er en komponent i turboladede motorer. Ventilen styrer luftmengden som leveres til motoren. Dette optimaliserer forbrenningen, og forhindrer at motoren skades. Trykkomformer finnes i to utførelser. Trykkomformeren opererer med en turbolader Trykkomformeren kan brukes som en egen komponent for å beskytte turboladeren og motoren, eller aktivt for motorstyringssystemet. Med unntak av regulering, fungerer begge trykkreguleringsventilene på en lignende måte. Jo mer eksos som sendes ut, desto mer luft sender turboladeren inn i systemet. Slik, uten regulering, ville en motor utstyrt med en turbolader kontinuerlig øke til stadig høyere hastigheter. Før eller siden ville dette resultert i ødelagt turbolader. Etterhvert kan selve motoren også bli skadet som følge av høyt turtall. Trykkomformeren forhindrer dette ved å avlede noe av luftstrømmen via en omløpsventil i eksosstrømmen straks en viss økning er oppnådd. Siden drivhjulet og turboladerens turbin jul er forbundet innvendig ved hjelp av en stiv aksel, avtar turboladerens hastighet når eksostrykket avledes. Dermed inntas mindre luft på sugesiden, og det forsterkede starttrykket synker. Dersom ladetrykkreguleringsventilen benyttes for å beskytte motoren og turboladeren, blir den styrt av en gummimembran. Den styres i sin helhet manuelt av det ytre trykket fra atmosfæren. Denne typen ladetrykkventilen kalles også "Wastegate". Dersom ladetrykkventilen aktivt skal involveres i motorkontrollen, må dette gjøres elektronisk. De karakteristiske verdiene fra den elektroniske ladetrykkreguleringsventilen, er det målte ladetrykket, strupevens posisjon og banketendens. I tillegg er temperaturen på inntaksluften, temperaturen i motoren, strømhastigheten og det omgivende trykket viktige som korrigerende signaler for beregning av forsterkningstrykket. Trykkomformeren styres nøyaktig via en elektronisk styrt slagventil. Dette gjør at en motor med program-kontrollert styring alltid kan oppnå en optimal forbrenning via styreenheten ved hjelp av den elektroniske ladetrykkreguleringsventilen i kombinasjon med drivstoffinjektorene. Dette reduserer forbruket og maksimerer den tilgjengelige ytelsen. Begge systemene er også alltid utstyrt med en ekstra avblåsningsventil, som drenerer ladetrykket i tilfelle en massiv overskridelse av hastigheten. Defekter ved ladetrykkreguleringsventilen Dersom den elektroniske ladetrykkventilen er defekt, vil signalene som sendes av styreenheten ikke lenger gjennomføres riktig. En vanlig årsak til dette er hardnet membran, som kan skiftes ut under visse omstendigheter. Trykkomformere er spesielt sensitive for forurensning dersom luftfiltre mangler, lekkasjer i luftsystemet eller forkulling i avgassen. Dette kan oppstå dersom olje trenger inn i turboladeren. Elektroniske ladetrykkreguleringsventiler har en komplisert indre mekanikk som snekkegir laget av plast. Dersom denne ventilens styrestang sitter fast, kan faktisk girkassen demonteres. Det finnes også spesielle verksteder som kan reparere komponenten under visse omstendigheter. En utskifting er vanligvis den eneste muligheten dersom trykkomformeren svikter. Reparasjon av trykkomformeren Det er heldigvis enkelt å reparere en ladetrykkreguleringsventil. Den er lett tilgjengelig på de fleste biler, og reparasjoner krever bare å skiften den ut. I enkelte tilfeller må den også programmeres for å fungere med den eksisterende kontrolleren, men dette kan utføres raskt av en spesialist med riktig maskinvare og programvare. Det viktigste aspektet ved reparasjon av ladetrykkreguleringsventilen, er å eliminere årsaken til feilen. Disse svært komplekse komponentene kan selvfølgelig svikte av alder. Men ofte er en defekt i inntaket eller turbo-systemet ansvarlig for svikt i trykkomformeren. Dersom olje drypper inn i luftslangen, turboladeren plystrer høyt og ser veldig forkullet ut, eller om andre åpenbare feil oppstår, må den fikses. Ellers vil selv ikke ladetrykkreguleringsventiler av høyeste kvalitet vare særlig lenge. Trykkomformere fra merkeleverandører for maksimal levetid Ladetrykkreguleringsventiler er komponenter som har ganske lang levetid. Man kan forvente første svikt i inntakspassasjen i ca 5-8 år gamle biler, eller etter en kjørelengde på 120.000 km. Disse feilene gjelder først og fremst slangene og pakningene. Dersom man får reparert slike skader raskt, vil også ladetrykkstyreventilene vare lenger. Men dersom utskifting skulle bli nødvendig, bør du sørge for å velge merkekvalitet. Du kan få en pålitelig renovert luftkanal til en fornuftig pris. Deler fra merkeleverandører koster alt fra 30 til 80 euro.