Vakuumslange For Top bilmerker
- Vakuumslange MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Vakuumslange AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Vakuumslange VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Vakuumslange MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Vakuumslange SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5
Er Vakuumslange defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Alle biler er utstyrt med masser av nødvendige tilførselsledninger for å transportere ulike væsker, som drivstoff, motorolje, hydraulikkolje og kjølevann. Men gasser og luft hører også til denne kategorien. Derfor blir det blant annet mer fokus på vakuumledningen, etter hvert som bilen stadig proppes med nyskapninger som krever vakuum. Vakuum genereres automatisk i innsugningsmanifolden på drosselventilen, når den er lukket og luft suges inn av motoren. Dette undertrykket blir potensielt forbrukt av flere enheter i bilen, og må føres dit via en vakuumlinje.
Det er parkeringsbrems, sentrallås, alternative bremsesystemer o. l. som pneumatisk vil virke med undertrykket. Akkurat som på hydrauliske systemer, handler det også her om lukkede systemer, som mottar trykk utenfra som inngangskraft. I tillegg må det stadig genereres et nytt lufttrykk, hvilket oppstår eksternt i manifolden. Siden det kommer et ytterligere undertrykk ved bruk av turboladere, kreves det ingen annen kilde. Men i så tilfelle må tilførsel via vakuumledningen være helt sikkert ordnet. Det brukes faste, stive ledninger eller slanger som vakuumtilførsellinje, det avgjørende er at de tåler ubetydelige skader, d.v.s. at de er tilstrekkelig solide og slitesterke. Trykkluft unnslipper ved bare en liten sprekk, derfor anvender man fortrinnsvis metallrør, som riktignok har den ulempe at de tar opp mer plass enn en slange laget av elastisk gummi, PVC eller silikon. Slike rør er ofte forsterket med stålfibre, som gjør at at sprekker kan forhindres for mange år. Likevel må det også taes hensyn til at trykket ikke føres gjennom områder som er utsatt for veldig sterke temperatursvingninger.
En vakuumledning må alltid være i stand til å motstå meget lave temperaturer og forbli tett opptil 200°C. Tetninger må velges nøye, og tilkoblinger må være godt sikret. Bare da får du en trygg og konstant vakuumtilførsel. Det er uansett et spørsmål om komponenter fra absolutt pålitelige kilder. Billige leverandører er altså helt utelukket. Nye reservedeler i samme kvalitet som opprinnelig utstyr er alltid til salgs i vår nettbutikk, der du også kan kjøpe andre etterspurte produkter rimelig, som for eksempel ABS sensor (ESP-sensor), aksialledd, bremseklave, drosselventil-sensor, vindusløfter/ruteregulator m. m.