Vannpumpe For Top bilmerker
- Vannpumpe MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Vannpumpe AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Vannpumpe VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Vannpumpe MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Vannpumpe SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Termostat
(10000 varer)
Radiator
(10000 varer)
Motstand kupevifte
(4409 varer)
Ekspansjonstank
(5632 varer)
Kjølevæskeflens
(4792 varer)
Varmeveksler
(7362 varer)Er Vannpumpe defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Kjølesystemets hjerte
Vannpumpen er den sentrale delen av motorens kjølesystem, sørger for sirkulasjon av kjølevæsken og sikrer at motoren ikke overopphetes. En svikt på vannpumpen har fatale konsekvenser. Vanligvis varsler den om en feil lang tid på forhånd. I tillegg til pumpefunksjonen har vannpumpen en tilleggsoppgave: stramming av tidsbelte eller kilerem.
Vannpumpens funksjon
Kjølevæskepumpen sitter rett ved siden av motoren og er konstant i bruk. Den drives av en rem eller et tannhjul. Kjølevæskepumpen bygger opp nødvendig trykk til å presse kjølevæsken gjennom motoren. Kjølevæsken kommer inn i vannpumpen i kald tilstand. Pumpen leder kjølevæsken gjennom motorblokken ved hjelp av kjølevæskeslanger.
Disse slangene fører vannet gjennom radiatoren, som sitter foran i bilen. For å oppnå trykkompensasjon ved variabel motor eller utetemperatur er mange biler utstyrt med en ekspansjonstank. Denne gjør det mulig å sjekke og, hvis nødvendig, å fylle på kjølevæske. På biler uten ekspansjonstank tilsettes kjølevann i radiatoren.
Feil på kjølevæskepumpe
Teknisk er vannpumpen en veldig enkel komponent, bestående av et kammer med en aksel gjennom. På enden av akselen sitter et hjul, drevet av en ekstern rem. Akselen har et innvendig bladhjul som setter vannet i bevegelse. Pumpens svake punkt er pakningen, tetningen av pumpen fra utsiden i tillegg til akselen og dens lagre. For å ikke å gå på kompromiss med tettheten er akselen ofte bare utstyrt med permanent smøring eller montert med en tetningspakning.
Ingen tradisjonelle rull- eller kulelager brukes på en vannpumpe siden disse ikke kan tettes skikkelig. Det ensidige trykket fra remmen forårsaker slitasje på lagrenes flenser. Typiske symptomer på en defekt vannpumpe er:
- En høy pipelyd fra pumpen
- Lekkasje på kammeret
Utskifting av en vannpumpe
Utskifting av en vannpumpe er ikke veldig komplisert. Dersom kjølevæskepumpen i tillegg brukes som et strammeelement for remmen byttes begge komponentene vanligvis samtidig i forbindelse med periodisk vedlikehold. Motsatt har det ingen hensikt å bytte ut remmen når vannpumpen må skiftes ut. På mange biler, som f. eks. den gamle Opel Corsa A, er vannpumpen montert på motoren med tre bolter. Etter å ha løsnet dem kan pumpen skiftes ut med en ny del.
Kostnader for en vannpumpe
Motorfabrikanter konstruerte kjølevæskepumpen som en slitedel. Før eller siden må den byttes ut. Produsenter garanterer fortsatt motorfunksjon selv om vannet som brukes inneholder mye kalsium. I systemer hvor kjølevæskepumpen brukes som en remstrammer er den vanligvis del av et utskiftingssett. Kjølevæskepumper som drives av en remskive er enklere å bytte ut. I disse systemene er det ikke nødvendig å ta hensyn til den sensitive tidsremmen med dens tidskontroll. I begge tilfeller starter prisene på en ny vannpumpe på i underkant av 300 kroner.
De siste generasjoner av vannpumper omfatter variable pumper med egen elektrisk motor. Disse lover en forholdsvis lenger levetid enn de tradisjonelle vannpumpene. Produsenter nevner en seksdobling av levetiden, noe som fortsatt gjenstår å bevise. De elektroniske og variable vannpumpene har flere andre fordeler: de kan installeres bedre på motoravdelingen og er i stand til å tilby justerbar utførelse av pumping. Den elektriske driveren og mulighet for justering gjør de elektroniske vannpumpene veldig dyre.