Varmeveksler For Top bilmerker
- Varmeveksler MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Varmeveksler AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Varmeveksler VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Varmeveksler MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Varmeveksler SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Termostat
(10000 varer)
Vannpumpe
(10000 varer)
Radiator
(10000 varer)
Motstand kupevifte
(4409 varer)
Ekspansjonstank
(5632 varer)
Kjølevæskeflens
(4793 varer)Er Varmeveksler defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Fagordet “varmeveksler” på kjøretøy, brukes for å beskrive de komponenter, hvor det finner sted en energiutveksling mellom materialer og den omgivende luften. Resultatet er at lufta enten blir varmere eller kaldere, avhengig av forholdene. Derfor er det ingen selvmotsigelse å beskrive varmeveksleren som en oppvarmingskjøler. Begrepet som sådant stammer fra industrien, og anvendes med hensyn til alle forbrenningsanlegg, der avgasser og andre medier blir opphetet og gir fra seg varme. Det handler altså om en teknikk som utnytter ledsagende energi før den kan slippes ut i miljøet.
For kjøretøy ble det valgt en metode som består i at opphetete medier overføres gjennom rør som er laget av ledende metaller. På utsiden er det luft som strømmer forbi, slik at det kan skje en energiutveksling via de ledende veggene. Dermed ledes energien alltid fra innsiden og ut. Dette er bare mulig, dersom mediet er energetisk ladet, det vil si oppvarmet på forhånd. På denne måten kan aggregatet utveksle varme med kaldere eller varmere omgivelser. Den beste illustrasjonen er en vannkjøler som virker etter samme prinsipp. I klimaаnlegg anvendes denne metoden i fordamperen, med den forskjell at luften blir avkjølt ved å oppta varme. Det ser bare motstridende ut ved første øyekast: Her blir kjølemidlet oppvarmet til kokepunktet i forveien. Likevel ligger dets temperatur ved kokepunktet under 0 °C. Dermed er det oppvarmede kjølemediet vesentlig kaldere enn luften rundt, og kan derfor avkjøle den, uavhengig av at mediet selv avgir varme under varmeutvekslingen.
Siden disse prosessene på bilen skal foregå veldig raskt, må varmeveksleren være kraftig nok, ettersom dens oppgave er å generere varme som er nødvendig for energiutvekslingen, svært hurtig. Dessuten må mediumet være tilstrekkelig oppvarmet. Dersom det er et stort rom som må klimatiseres ved hjelp av luftkondisjonering, må også varmeveksleren være tilsvarende større. Dette gjelder i samme grad for vannkjølingen. Dersom du behøver noen deler til utskifting, er du velkommen til vår nettbutikk. Bare ved et par klikk finner du her alt du søker etter til moderat pris, bl.a. ventildeksel, viskerblad, tannreimsett, tenningsregulator eller rattspindel/styrespindel...