Veivaksel For Top bilmerker
- Veivaksel MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Veivaksel AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Veivaksel VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Veivaksel MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Veivaksel SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Motorolje
(5560 varer)
Vannpumpe + registerreimsett
(9019 varer)
Påfyllingsplugg & oljepluggspackning
(3094 varer)
Tetninger (pakninger)
(10000 varer)
Toppdekselpakning
(10000 varer)
Toppakning
(10000 varer)Er Veivaksel defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Sett fart på motoren med veivakselen Veivakselen er en komponent som omformer den lineære bevegelsen fra stempelet til en roterende bevegelse. Den er plassert dypt inne i motorblokken. For å skifte ut denne, må man regne med en større gjenoppbygging av motoren. Veivakselens driftsprinsipp Veivakselen er en stang med en solid trinnprofil. Veivstengene er festet til de enkelte fordypningene, og boltet til stemplene i sylindrene. Det er alltid bare en veivaksel i en motor, uavhengig av hvor mange sylindre den har. Veivakselen stikker ut fra motorblokken, i retning mot clutchen. Dette er punktet hvor kraften som er produsert i sylinderen omdannes til brukbar, roterende bevegelse. Akselen styrer kamakselen og driver hjelpe-enhetene. Den er enten utstyrt med en innvendig fortanning hvor registerkjedet er festet, eller alternativt så kan motoren være styrt av et reguleringsbelte. Når dette er tilfellet, stikker kamakselen ut fra motorblokken på begge sider. En remskive er også festet til veivakselen i dette tilfellet. Til den tosidige forseglingen, er det brukt aksel-pakninger. Akselen driver enheter som generatoren, servopumpen, oljepumpen, vannpumpen og kjølekompressoren. Dette blir vanligvis utført av tannremmer . Skader på veivakselen Det er heldigvis sjelden det oppstår skade på veivakselen. Veivakselen kan få skader på alle kontaktpunktene, eller bryte helt sammen på grunn av utslitte materialer. Veivakselskader er vanligvis forårsaket av materialtretthet eller manglende smøring. Motoren er utformet på en slik måte at lagrene på veivstangen og hovedlagrene vil svikte først. Man vil legge merke til dette gjennom grov motorytelse og sterke vibrasjoner. Dersom en veivaksel skulle bli ødelagt, er det vanligvis ikke til å unngå at helemotoren bryter sammen. De store kreftene bryter gjennom huset og forvrenger motorens arkitektur slik at en fullstendig utskifting er det eneste alternativet. Et enkelt men noe kostbart triks kan gi nøyaktig informasjon om hvorvidt veivakselen snart kan forventes å bryte sammen: Skallene på lagrene i stempelstangen og hovedlagrene består vanligvis av sintret bronse. Tar man en prøve av oljen og analyserer den, kan man se om oljen har slitasjestøv fra lagrene. Dersom lagrene er sterkt slitt, vil også akselen snart bli påvirket. En tidlig overhaling av lagrene kan forhindre denne skaden, og gjøre eventuell reparasjon billigere. En analyse av motoroljen koster omtrent 50 euro. Utskifting av veivakselen Det er svært kostbart å reparere en veivaksel. Det er enklest å utføre denne reparasjonen på stående rekkemotorer. Først må man tømme ut oljen og fjerne bunnpannen. Hovedlagrene og stempelstang-lagrene løsnes, deretter kan veivakselen trekkes ut i retning nedover. En ny veivaksel må slipes og balanseres, ellers vil den ende opp med å bli ødelagt igjen av sitt egen sterke momentum. Siden stemplene er lett tilgjengelige når veivakselen er tatt bort, er dette en god mulighet til å skifte ut stempelringene. Med dette raske og rimelige tiltaket, forhindrer man tap av kompresjon som kan komme snikende. Du bør også undersøke stempelsporene samtidig som du utfører dette arbeidet. Utskifting av veivaksler er også et populært tuning-tiltak. Motorytelsen kan under visse omstendigheter forbedres ved å snu litt på dens helningsvinkel, i kombinasjon med andre tiltak. Imidlertid bør denne oppgaven kun utføres av flinke motorspesialister. Veivaksel av god kvalitet gjennom bruk av originale deler I tillegg til topplokket, er veivakselen den mest belastede komponenten i en motor. Fremstilling av en veivaksel er presisjonsarbeid, spesielt fordi de etterbehandles i form av sliping og balansering. Det er vanlig at veivaksler på mopeder og motorsykler må skiftes ut. Disse må tåle mye høyere hastigheter enn biler, noe som fører til raskere slitasje. Veivaksler for biler koster vanligvis flere hundre euro.