Ventilløfter & vippearm For Top bilmerker
- Ventilløfter & vippearm MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Ventilløfter & vippearm AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Ventilløfter & vippearm VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Ventilløfter & vippearm MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Ventilløfter & vippearm SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Motorolje
(5583 varer)
Vannpumpe + registerreimsett
(9019 varer)
Påfyllingsplugg & oljepluggspackning
(3094 varer)
Tetninger (pakninger)
(10000 varer)
Toppdekselpakning
(10000 varer)
Toppakning
(10000 varer)Er Ventilløfter & vippearm defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Hydraulisk ventilkontroll med hydraulisk ventilløfter
Siden 1954 har hydrauliske ventilløftere vært brukt i kontrollsystem for motorventiler. Oppgaven deres er å kontrollere driften av ventilene automatisk. Før dette måtte ventilene justeres jevnlig med vippearm. Det behøves ikke lengre med hydrauliske ventilløftere.
Utfordringer forbundet med ut motoren
I prinsippet består motoren av et forbrenningskammer, stempler og ventiler. Det gjelder både for diesel- og bensinmotorer. For at de skal kunne kontrolleres direkte av kamakselen, plasseres ventilene rett over forbrenningskammeret i standard motorkonstruksjoner. Det er fortsatt vanlig å bruke denne konstruksjonen, til tross for ulempene. Hovedproblemet er det faktum at motoren blir svært høy. Det behøves dype motorrom for å kunne huse den høye motorblokken. Det er ikke et problem for varebiler og limousiner. Fronten på dagens biler blir stadig flatere, særlig på sportsbiler, og da behøves det et annet motorkonsept. Én av løsningene var å flytte kamakselen.
Omplassert kamaksel fører til nye utfordringer
I kompaktbiler og sportsbiler, f.eks. Fiat Cinquecento eller Pontiac Fiero, er kamakselen plassert inne i motorblokken. I denne type motor overføres kamakselens mekaniske kraft suksessivt via ventilstøtstenger og ventilløftere. Problemet med denne løsningen er forlengelsen av drivmekanismen, noe som gjør ventilinnstillingen mindre nøyaktig. For å forhindre at ventilklaringen må justeres konstant, ble hydrauliske ventilløftere oppfunnet. De justerer ventilklaringen automatisk. Selv om løfterne opprinnelig var beregnet for motorer med en lang ventildriv, brukes de nå til dags som standard på alle motorer med overliggende kamaksel også.
Strukturen på hydraulisk ventilløfter
En hydraulisk ventilløfter monteres mellom kamaksel og ventil. Komponenten består av flere deler:
- Deksel for ventilstøtstang
- Skruebolt
- Tilbakeslagsventil
- Returfjær
Skruebolten plasseres i dekselet til ventilstøtstangen med en viss klaring. Avstanden mellom skruebolt og deksel gjør det mulig for oljen å trenge inn. En fjær holder skruebolten under trykk. Oljen strømmer inn fra motoren gjennom et lite hull i skruebolten. Hullet stenges av tilbakeslagsventilen, ved hjelp av en fjær som skyver mot tilbakeslagsventilen. Åpningen lar bare olje slippe gjennom når den forbipasserende kamen produserer trekkraft. Oljen strømmer gjennom den opprinnelig stive skuebolten, og kompenserer for den minimale ventilklaringen.
Slitasje på hydraulisk ventilløfter
En hydraulisk ventilløfter er en avansert del som består av flere, ørsmå komponenter. Den er i stor grad avhengig av at oljen er tilstrekkelig flytende og ren. Avleiringer som akkumuleres i den hydrauliske ventilløfteren kan forårsake funksjonssvikt. I tillegg kan returfjærene bli slakke over tid. Det gjelder spesielt for den lille fjæren som holder tilbakeslagsventilen til skruebolten på plass. Det er viktig at den hydrauliske ventilløfteren opprettholder full hydraulisk stramming når kamen passerer. Det er umulig om returfjæren er defekt.
En defekt hydraulisk ventilløfter gir lyd fra seg, først og fremst ved klirring og skrangling fra motoren. På gamle biler, som f.eks. Golf 2, kan du bare overse dette. Moderne motorer har vesentlig mer kraft og er mer følsomme for alle typer funksjonsfeil. I verste fall kan ventilklaringen være utsatt, og forårsake at stemplene treffer ventilene. Dette kan føre til alvorlige skader på motoren.
Erstatning av hydraulisk ventilløfter
Ettersom ventilløftere plasseres mellom kamaksel og ventiler, må du demontere den overliggende kamakselen i normale motorer. Det inkluderer fjerning av mekanismen for kamakseldrift. Dette er relativt enkel for motorer med registerreim. Motorer med registerkjede utgjør en betydelig større utfordring. I begge tilfeller bør du benytte anledningen til å erstatte disse to delene. Dette er en selvfølge for motorer med reimdrift. Når det gjelder motorer med registerkjede, avhenger det av hvor gammelt registerkjedet er. Uansett er en stor del av arbeidet allerede gjort når kamakselen er demontert, og derfor er dette virkelig en utmerket anledning.
Når kamakselen er fjernet, kan løfterne vanligvis trekkes ut fra brakettene med en tang. De erstattes ganske enkelt med nye ventilløftere. Erstatning av hydrauliske ventilløftere krever svært god renslighet!
Etter at nye ventilløftere er installert, og hele motoren er satt sammen igjen, må bilen stå i ro i minst én time for at de nye ventilløfterne skal kunne sette seg. Først når denne tiden har gått, kan du starte motoren og la den gå på tomgang i noen minutter.
Reparere ventilløftere?
Enkelte DIYere forsøker å reparere hydrauliske ventilløftere ved å dra returfjæren fra kuleventilen. Bortsett fra det faktum at det er mye arbeid, oppnås svært lite ved å gjøre dette. Det kan imidlertid være mulig at returfjæren faktisk kan tette igjen ventilløfteren fra innsiden. Kuleventilen bør åpnes ved et gitt oljetrykk. Dersom dette ikke lengre er mulig på grunn av høyt trykk fra fjæren, er funksjonaliteten til den hydrauliske ventilløfteren utsatt for risiko. En fjær som komprimeres med makt slites dessuten ut svært raskt, og derfor utsettes bare problemet et par tusen mil på i beste fall.
Kostnader for hydraulisk ventilløfter
Når du vurderer kostnaden for nye komponenter, blir det helt tydelig hvor nytteløst det er å forsøke å reparere hydrauliske ventilløftere. En ny hydraulisk ventilløfter fra merkevareprodusenter, som f.eks. FEBI BILSTEIN, koster bare 10 euro, selv for dyre biler som Mercedes-Benz. For større motorer med seks eller åtte sylindre, vil det koste deg mindre enn 100 euro å bytte ut alle reservedelene som får motoren til å kjøre jevnt, klar for titusener av kilometer med optimal drift.
Andre fornuftige tiltak
Å demontere kamakselen er omfattende arbeid på motoren, selv om topplokket fortsatt forblir på plass. Dette gjør det likevel mulig å kontrollere kamakselen grundig. Slitasje på hydrauliske ventilløftere kan være forårsaket av mangel på olje. Det bør sette sine spor på kamakselen. Derfor er det fornuftig å få konstruksjonen på kamakselen grundig sjekket for visshet og sikkerhet. I verste fall, må ny kamaksel installeres. Det fører igjen til betydelige ekstrautgifter, men på en annen side, vil dette tilsvare en halv motoroverhaling. I så fall må registerkjede med strammer, eller registerreim med reimskive og vannpumpe, også byttes ut. Dersom tilstanden på kamakselen er akseptabel, bør i det minste hylsen til kamaksellageret byttes ut. Et brukt og demontert lager bør aldri brukes på nytt. I tillegg er det fornuftig å fylle de nye ventilløftere med fersk olje. Et komplett oljeskift, inkludert filter, anbefales alltid for reparasjoner av denne størrelsen.
Tips: gjør du en oljeanalyse før reparasjonen, får du detaljert informasjon om den interne tilstanden på motoren. Dermed kan du oppdage om det er omfattende slitasje på stempelringer eller veivaksellager. Spor etter vann som har trengt seg inn, eller usedvanlige mengder med sot i forbrenningskammeret, bør også vises. Nå til dags gir oljeanalyser svært høy presisjon, og kan muligens til og med identifisere defekt toppakning. Gjør du en liten investering i oljeanalyse, får du en omfattende oversikt over alt arbeidet som kreves for total overhaling av motoren. Ellers kan det være skikkelig irriterende å måtte demontere motoren igjen, kort tid etter at du har skiftet ut de hydrauliske ventilløfterne.