Ventiltetning For Top bilmerker
- Ventiltetning MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Ventiltetning AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Ventiltetning VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Ventiltetning MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Ventiltetning SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Motorolje
(5629 varer)
Vannpumpe + registerreimsett
(9025 varer)
Påfyllingsplugg & oljepluggspackning
(3094 varer)
Tetninger (pakninger)
(10000 varer)
Toppdekselpakning
(10000 varer)
Toppakning
(10000 varer)Er Ventiltetning defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Hold forbrenningskammeret rent med ventilspindelpakningen Ventilspindelpakningen, eller forkortet til "spindelpakningen", tetter kamakslen langs sporene til ventilstammene. Dette forhindrer at olje fra kamakslen kommer inn i forbrenningskamrene. Det er kostbart å skifte ut spindelpakningene, men det kan også utføres av lekmenn, forutsatt at de har litt tålmodighet og de riktige verktøyene. Det er imidlertid noen viktige steg som må tas. Ventilspindelpakningens posisjon og funksjon Ventilenheten består av selve stålventilen, spindelpakningen, returfjæren og ventilskiven. Ventilen åpnes når kamakslen presser direkte mot ventilskiven, eller indirekte via en hydraulisk tapp. Når kammen som beveget ventilen har passert, skyver fjæren ventilen tilbake i lukket stilling. Ventilspindelpakningen er en såkalt "akselpakning". Denne består av en tykk, hul sylinder laget av hard gummi. Hullet er forsynt med en indre leppe. Denne leppen er hovedsakelig ansvarlig for forseglingen til ventilspindelpakningen. Etter noen få tusen kilometer kan ventilens hurtige frem- og tilbake-bevegelser gradvis slite på spindelpakningene. Overoppheting og mangel på smøreolje er spesielt skadelig for spindelpakninger. Oppdage defekter på ventilspindelpakninger Dersom ventilspindelpakningen er skadet, kommer smørolje seg inn i forbrenningskammeret. Forbrenning av smøremidlet blir merkbart ved at blåaktig røyk kommer ut i eksosen. Smøreolje kan også komme inn i forbrenningskammeret dersom stempelringene er defekte. Ved defekte spindelpakninger, er det imidlertid mest sannsynlig at den blåaktige røyken oppstår når motoren er kald. Når ventilene har nådd sin normale driftstemperatur, kan de ha utvidet seg tilstrekkelig for å gjenopprette full forseglingsytelse. Ødelagte stempelringer gir kontinuerlig blå røyk. Denne forskjellen er dessverre ikke helt pålitelig. Derfor er det vanlig å starte med å skifte ut spindelpakningene dersom den karakteristiske blå røyken kommer fra eksosen. Dette er mye enklere, billigere og mindre tidkrevende enn å erstatte stempelringene. Når det gjelder turboladede motorer er det spesielt viktig å ikke utsette reparasjonen av olje som brenner i forbrenningskammeret. Ellers risikeres skade på turboladeren, fordi den tungt oljeholdige eksosgassen legger igjen rester. Katalysatoren står også i fare for å bli skadet dersom olje blir brent. I tillegg betyr oljeforbrenning at oljefyllingsnivået kontinuerlig reduseres og må sjekkes ofte. Reparasjon av ventilspindelpakning Vanligvis erstattes spindelpakningen mens sylinderhodet er fjernet. Med litt ferdighet, kan det likevel også gjøres med hodet på plass. For å erstatte spindelpakningene, må ventildekselet og eventuelt også kamakslen fjernes. Dette kreves vanligvis dersom motoren ikke styres via hydrauliske ventilløftere. Dersom man fjerner de hydrauliske ventilløftene, er det veldig viktig å installere dem i den samme rekkefølgen de hadde før de ble fjernet innen reparasjonen fullføres. For å sikre at dette er gjort, stikker du de hydrauliske ventilløftene gjennom et stykke papp og nummerer dem. Når man fjerner kamakslen, må man også fjerne registerkjedet eller registerbeltet. Dette er en flott mulighet til å skifte ut registerreima samtidig, og spare et intervall. Et registerkjede kan også strekke seg over tid. Derfor er er det lurt å skifte dette samtidig når du erstatter spindelpakningene. Dersom kamakslen er fjernet, trekkes ventilskiven og ventilfjæren ut med en tang. Til dette må man vanligvis bruke et spesielt verktøy for å slakke fjærspenningen. Forbindelsen mellom ventilen og ventilskiven består vanligvis av kiler som kan trekkes ut med en magnet. Man får kjøpt spesielle verktøy for å trekke av ventilspindelpakninger. Disse verktøyene forenkler oppgaven. Man må passe på at at ventilen ikke faller inn i forbrenningskammeret under fjerning. Det finnes også spesialverktøy som holder ventilene på plass ved hjelp av permanent tilførsel av trykkluft. Disse verktøyene kan også leies. Etter installering av de nye stempelpakningene og montering av alle komponenter, må ventilene settes på plass igjen. Her vil en følermåler og verdiene fra reparasjonshåndboken hjelpe til med å finjustere motoren perfekt. Ventilspindelpakninger av kvalitet fra en merkevareprodusent Selv om ventilspindelpakningene er vanskelige å installere, er de svært rimelige å kjøpe. Merkeprodusenter som FEBI BILSTEIN tar sjelden mer enn 1 euro for en ny spindelpakning, vanligvis enda mindre. Derfor gir det ingen mening å velge et produkt fra en ukjent produsent.