Vindusløfter For Top bilmerker
- Vindusløfter MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Vindusløfter AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Vindusløfter VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Vindusløfter MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Vindusløfter SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5
Er Vindusløfter (vindusheis) defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Komfort og sikkerhet med vindusløfter
En vindusløfter er en mekanisme i bildøren for å sveive opp og ned vinduet. I tillegg til å slippe inn frisk luft, kan passasjerene bruke vindusløfteren til å forlate bilen i en nødsituasjon. Nå til dags opereres vinduene ofte med elektrisk effekt. I billige biler brukes det fortsatt ofte sveiv.
Funksjonen til vindusløfter
Komponentene i vindusløfteren er:
- Glass i sidevindu
- Styreskinne
- Løftemekanisme
- Driv
Sidevinduet i døren festes stramt til styreskinnen, og beveger seg opp og ned via en løftemekanisme. Løftemekanismen opereres via en sveiv eller drives av en liten, elektrisk motor. Elektriske vindu har en ytterligere fordel, i tillegg til komfort: føreren kan betjene alle vinduer fra setet sitt. Det er ikke mulig for vinduer med sveiv.
Feil på vindusløfter
En defekt vindusløfter er en plage. Det kommer i de fleste tilfeller til syne på forhånd, og derfor kan du handle raskt før hele enheten svikter. En gradvis sviktende vindusløfter merkes ofte ved piping og gnissende lyder når mekanismen brukes. Det blir stadig mer vanskelig å bevege vinduet. I verste fall kan vinduet falle inn i døren. Dette er ikke ønskelig, men slett ikke en håpløs situasjon. Likevel er bilen nå permanent åpen for vind, regn og uønskede gjester.
Reparasjon av vindusløfter
Det anbefales å opptre systematisk for elektriske vindu. Start med bryteren. Ofte er årsaken en svak kontakt, og det kan repareres ved rengjøring eller skifte ut knappen. Du sparer deg for mye unødvendig arbeid.
I en defekt vindusløfter, er løftemekanismen ofte skadet. Vann trenger seg inn i døren, og kan føre til at mekanismens metalldeler og kabler begynner å ruste. Koblingen mellom vinduet og skinnen kan løsne. Når dette skjer, sklir vinduet fra skinnen og faller sidelengs inn døren.
For å kunne reparere vindusløfteren, må dørpanelet fjernes. Filmen som er limt fast i døren kan kuttes åpen, men må limes riktig på igjen. Skader på filmen fører til at vann trenger seg inn i kupeen på bilen og forårsaker mugg.
Løftemekanismen kan vanligvis fjernes uten problemer. Det er viktig å ikke skade vinduet. Løft den forsiktig ut av bilen og legg den til sides. Det gir deg mulighet til å erstatte løftemekanismen og skinnen når det passer for deg.
Uheldigvis er motorene i elektriske vindu ofte koblet sammen med løftemekanismen, og det er ikke mulig å erstatte dem separat. Hvis motoren er utbrent, må hele enheten skiftes ut. Det er derimot ikke noe problem lengre, på grunn av prisen for akkurat disse reservedelene.
Kjøp av nye vindusløftere
Kan noen fortsatt huske det siste flaggskipet til Peugeot? 605 var en av de siste, store franske bilene av virkelig høy klasse. Ironisk nok, var bare vindusløfterne på mange av disse vakre bilene som ga opp for tidlig. I tiden før internett, var enhetene så dyre og utsatte at det ikke lønnet seg å bytte dem. Disse tidene er nå forbi. Selv for denne bilen som er på vei til å bli en ekte klassiker, er reservedelene nå tilgjengelig for 100 euro per stykk. Prisen er enda lavere for moderne biler. Den estimerte prisen for ny vindusløfter avhenger i stor grad av bilen og typen. De billigste enhetene fås for mindre enn 50 euro. Et system som opereres på dobbel frontrute på en Mercedes S-klasse koster selvsagt litt mer. Dersom du imidlertid bestiller merkevarekvalitet, trenger du vanligvis bare å bytte disse delene én gang i løpet av bilens levetid. I så fall er det fornuftig å investere mer i et kvalitetsprodukt.