Vindusvask til alle bilmodeller

Viskerblad (vindusvisker)
(10000 Deler)
Vindusviskerarm (viskerarm)
(3507 Deler)
Viskermotor (vindusviskermotor)
(6083 Deler)
Vindusvisker stangsystem
(2827 Deler)
Vindusspylerpumpe
(2690 Deler)
Spylervæsketank
(553 Deler)Vindusvask - Informasjon om funksjon, reparasjon og utskifting
Rengjøring av frontruten på en bil er mer komplisert enn det som er vanlig å anta. Det inkluderer et omfattende system av vindusviskere, pumper, dyser, varmeelementer og en kontroll. Et riktig fungerende vindusvaskesystem er en viktig faktor for trygg kjøring.
Komponentene til vindusvaskesystemet
Et vindusvaskesystem består av syv komponenter:-
1. Rensevæsken lagres i en beholder.
2. Derfra blir den ført ut ved hjelp av en elektrisk pumpe via en ledning til dysen.
3. Fra dysen sprayes rensevæsken på front- eller bakruten, avhengig av hva sjåføren har bedt om.
4. Vindusviskeren, bestående av motor, arm og blad, og vasker vinduet ved hjelp av rensevæsken.
5. I tillegg har alle biler (foruten kabriolet med stofftak) varme i bakruten som tiner vinduet i tilfelle frost.
6. Bare Ford og noen modeller fra VW har oppvarmet frontrute. Men spesialiserte firmaer tilbyr ettermonterte løsninger.
7. Til slutt kontrollerer kontrollsystemet varigheten av spyleintervallen og hastigheten på vindusviskerne.
Defekter på vaskesystemet
Dersom noe er feil på vaskesystemet er det ikke vanligvis noe problem. Slitedel nummer 1 er selvfølgelig viskerne. Avhengig av biltype kan disse være ganske dyre. Et komplett sett kan komme opp i over 50 Euro. Likevel bør du ikke spare på vindusviskeren. Et billig produkt må ganske ofte smøres og lager en irriterende lyd som høres gjennom skriking og knirking.
Ledningene til vindusviskerne kan være porøs. Å bytte disse er også veldig enkelt. Likevel bør du alltid skaffe originale reservedeler og ingen slags slags små rør, så vindusviskersystemet alltid er pålitelig.
Den største fienden til et vindusviskersystem er frost. Husk alltid å bruke rensevæske beregnet for vinter. En helt full beholder kan ryke hvis den fryser. Vanligvis holder disse beholderne like lenge som bilen. I de fleste kjøretøy er det enkelt å få tilgang til beholderen og enkelt å bytte. Det er likevel en kostbar reparasjon, siden beholderen vanligvis leveres i sett med motoren.
Skulle pumpemotoren slutte å fungere, kan du først sjekke sikringene og pluggforbindelsene på den elektriske motoren til pumpen. En grundig vask med kontaktspray vil hjelpe i de fleste tilfeller. Dysen kan også bli tett. For å rengjøre disse er det vanligvis tilstrekkelig å blåse dem med trykkluft. De festes bare med klemmer på panseret og kan enkelt fjernes. Dette gjør rengjøring med trykkluft enklere. Ikke glem å justere dysene godt igjen etter installasjon.
Avhengig av biltype kan betydelige krefter oppstå ved bevegelse av de fremre vindusviskerne. Spesielt de i kjøretøy fra Mercedes, som ikke bare beveges sidelengs men også opp og ned, har en veldig kompleks mekanisme. Hvis denne mekanismen feiler kan det bli veldig dyrt. En kilt visker resulterer ofte i en blåst motor. Du kan forebygge tidlig slitasje av viskermekanismen ved å grundig smøre alle delene. Skulle bakviskeren slutte å fungere, er årsaken for det meste rygging eller en løs kobling.
Alt til vindusviskeren
Du finner alt du trenger til reparasjonen og vedlikeholdet av vindusviskersystemet ditt. Viskerblad med adaptere er et meget rimelig alternativ til den totale utbyttingen av viskerne. Med merkekvalitet fra Magneti Marelli har vi en sterk og erfaren, som brukes internasjonalt som en OEM leverandør. Finn disse og mange andre billige viskerblader i vår nettkatalog.
Motorer til viskerne er tilgjengelige til meget lave priser hos bildelerekspert.co.no. I reservedelskatalogen finner du flere passende viskermotorer til mange bilmodeller til priser under 30 Euro. Dermed er det ingen grunn til å kjøre med en ødelagt vindusvisker noe mer.