Vindusvisker stangsystem til ditt kjøretøy

Vindusviskermekanisme For Top bilmerker
- Pusseroverføring BMW 5-serie
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 3-serie
- AUDI A4
- Pusseroverføring VW GOLF
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Pusseroverføring VOLVO V70
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- Pusseroverføring BMW X5
- MITSUBISHI OUTLANDER
- TOYOTA LAND CRUISER
- MERCEDES-BENZ VITO
- Pusseroverføring VW CADDY
- BMW X3
- SKODA OCTAVIA
- TOYOTA RAV 4
Er Vindusvisker stangsystem defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Gode produkter blir tilpasset nye forhold og overlever deretter. Vindusviskere hadde stor etterspørsel på begynnelsen av det 20. århundre. Alle var glade for å alltid ha klare ruter foran seg, og å kunne se veien selv når det styrtregnet. Da gjald det riktignok simple konstruksjoner på enkle, flate, ruter. Men bilens hastigheter var ennå svært lave, slik at alvorlige undersøkelser i sammenheng med vindusviskere først ble gjentatt etter 1945. I mellomtiden kom bøyde glassruter i bruk, som gjorde at regndråper skulle renne ned til sidene.
Dette har stilt vindusviskere og viskerarmer overfor nye problemer. Solide, stive viskerblad og -armer var uegnet til å følge kurvaturer på frontrutene. Derfor ble ufleksible metalldetaljer erstattet med detaljer av plast. Men problemet med krumninger, ble fullstendig løst etter innføringen av et spesielt leddsystem som fordelte trykket på viskerbladene, slik at gummien ble jevnt trykket overalt på hele vinduets overflate. Videre forbedringer kom etter at ingeniører fikk mulighet til å teste kjøretøy i vindtunnelen. Dette gjorde det også mulig å erfare hvordan de eller enkelte andre komponenter oppførte seg under påvirkning av dynamisk vindlast (kjørevinden). Så gikk videreutviklingen av vindusviskere på bilen, til den formen som brukes i dag. Resultatet var en vindusviskerstang, altså et stangsystem som består av fleksibelt forbundne støtteledd som kan henregnes til kategorien “pendelstøtter”. Det gjør at enhver trykkbelastning som kommer fra kjørevinden og/eller vann på frontruta nå møter en spenstig motstand. Det er ikke separate staver/stenger som kobler viskerarmen til viskerbladet, men et system av sammenkoblede støtteledd, som danner en fleksibel men samtidig ganske sikker mekanisme, og som likner en slags bindingsverkkonstruksjon. Etterpå var det bare gummien som krevde perfeksjonering, for definitivt å kunne tilpasse hele enheten, som et kompleks av sammenknyttede og gjensidig avhengige støttemekanismer, til nye krav og nye forhold.
Dette bante vei for videre former som kunne utvikles friere, fordi alle moderne vindusviskere nå blir designet og brakt til perfekt stand ved hjelp av datamaskiner. Fra de enkleste vindusviskere, har det blitt høyteknologiske produkter. Gamle utførelser finnes enda i handelen på grunn av deres lave markedspris. Men den som vil ha et godt resultat, må spytte i bøssa. Alle komponenter du kanskje trenger ved evt. utskiftning er alltid til salgs i vår nettbutikk, sammen med andre bildeler og tilbehør i høy kvalitet og på svært gunstige betingelser, som bl.a. pynte- / beskyttelseslist, sylindertoppskruer, drivaksel, blinklys, bremsetrommel...