Vindusviskerarm (viskerarm) til din bil
Vindusviskerarm For Top bilmerker
- Vindusviskerarm VW GOLF
- Vindusviskerarm MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Vindusviskerarm (viskerarm) BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- Vindusviskerarm AUDI A4
- Vindusviskerarm VW TRANSPORTER
- Vindusviskerarm (viskerarm) VW PASSAT
- VOLVO V70
- Vindusviskerarm AUDI A6
- Vindusviskerarm MITSUBISHI OUTLANDER
- Vindusviskerarm (viskerarm) TOYOTA AVENSIS
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Vindusviskerarm FIAT DUCATO
- Vindusviskerarm FORD MONDEO
- Vindusviskerarm (viskerarm) VW CADDY
- TOYOTA LAND CRUISER
- Vindusviskerarm SKODA OCTAVIA
- Vindusviskerarm TOYOTA RAV 4
- Vindusviskerarm (viskerarm) MERCEDES-BENZ VITO
- VOLVO XC70
Er Vindusviskerarm (viskerarm) defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Klar sikt med vindusviskerarm
Viskerarmen kobler viskermotoren med viskerbladet. Den festes stramt på bilen og varer vanligvis gjennom hele levetiden til bilen. Likevel kan det oppstå gode grunner til å bytte den.
Enkel mekanikk - mesteparten av tiden
Konstruksjonen på viskerarmen er designet på en slik måte at viskerbladet kan utføre bueformede bevegelser. Enhver viskerarm har også en bevegelig mekanisme, slik at armen kan føres vekk fra frontruten. Dette er nødvendig i visse situasjoner, for eksempel når frontruten rengjøres for hånd.
Luksusbiler som f.eks. Mercedes-Benz, tilbyr eksklusive løsninger. Midt på 80-tallet ble enkelte modeller utstyrt med vindusviskere med en arm. For å rengjøre den brede frontruten med bare én visker, holder det ikke med bueformede bevegelser. Halvveis gjennom banen må viskerarmen bevege seg i en rett linje. Mercedes sin løsning på problemet er en komplisert mekanisme, hvor viskerarmen er utstyrt med en skyvebolt. Løsningen er elegant og praktisk, men kostbar.
Utsatt for været
Hovedutfordringen til en vanlig viskerarm er været. Armen består av påklinkede metallprofiler, koblet til vindusviskermotoren med skruer. Teknisk sett er konstruksjonen på de fleste viskerarmene svært enkle. Over tid, kan vind og regn ha stor påvirkning på komponenten. Etter 10 - 15 år kan delene være skadet på grunn av korrosjon. I tillegg til det faktum at det ikke ser bra ut, kan det til slutt ødelegge hele viskerarmen.
Skyvebolten er det svakeste punktet på Mercedes sine én-armede vindusviskere. Korrosjon eller oppsamlet smuss kan før til at den setter seg fast. Det svekker ikke bare viskerfunksjonen, men setter hele viskersystemet i fare, inkludert viskermotoren.
Erstatning av viskerarm
Å bytte viskerarmen, er vanligvis den billigste, raskeste og sikreste metoden for å reparere viskersystemet. Viskerarmen skrus ganske enkelt løs fra den midtre bolten som kobler den til vindusviskermotoren, og deretter kan den dras av. Deretter kan den erstattes med en ny del. Det er fornuftig å bytte ut vindusviskeren umiddelbart. Noen ganger på viskerarmen plasseres på rammen flere ganger for å finne optimal posisjon. Ny viskerarm og vindusviskere legger grunnlaget for et intakt viskersystem.
Kostnadene for ny viskerarm
Priser for ny viskerarm starter på ca. 15 euro for merkevareprodusenter. Viskerarmer med førsteklasses tekniske egenskaper er henholdsvis dyrere. Busser og lastebiler trenger spesielt store viskerarmer, noe som er ganske dyrt. Viskerarm for bakruten derimot, er ganske billig ettersom de utsettes for mindre tekniske belastninger enn vindusviskerne på frontruten.
Kontroll av vindusviskersystemet
Når du skal bytte viskerarm, er det en perfekt anledning til å sjekke hele viskersystemet. Slangene på dysene kan noen ganger løsne. I så fall, simpelthen klipp av en bit av slangen og fest den på dysen igjen. Dysene kan bli blokkerte eller føre i feil retning. En nål kan brukes til å løse begge problemene godt nok. Til slutt må vindusspylertanken alltid fylles i henhold til årstid. Dette enkle trikset holder frontruten ren og klar hele året rundt.