0

0.00 kr

#

Viscous Clutch til ditt kjøretøy

Velg ditt kjøretøy

Skiltnummer referanse

Viscous Clutch 48H levering og 2 års garanti

Viscous Clutch fra markedsledende produsenter

  • FEBI BILSTEIN Viscous Clutch
  • VAN WEZEL Viscous Clutch
  • SACHS Viscous Clutch
  • TOPRAN Viscous Clutch
  • SWAG Viscous Clutch
  • METZGER Viscous Clutch
  • JP GROUP Viscous Clutch
  • HELLA Viscous Clutch
  • Kjøp til den beste prisen her JAPANPARTS Viscous Clutch
  • Kjøp til den beste prisen her PRASCO Viscous Clutch
  • Kjøp til den beste prisen her VEMO Viscous Clutch
  • Kjøp til den beste prisen her BERU Viscous Clutch
  • Kjøp til den beste prisen her BLUE PRINT Viscous Clutch
  • Kjøp til den beste prisen her DIEDERICHS Viscous Clutch
  • Kjøp til den beste prisen her HERTH+BUSS JAKOPARTS Viscous Clutch
  • Kjøp til den beste prisen her NRF Viscous Clutch
  • THERMOTEC
  • AKS DASIS
  • MEYLE
  • BUGIAD
  • ASHIKA
  • NISSENS
  • FRIGAIR
  • PETERS ENNEPETAL
  • TRUCKTEC AUTOMOTIVE reservedels katalog
  • AISIN reservedels katalog
  • AUTOMEGA reservedels katalog
  • DT reservedels katalog
  • MAXGEAR reservedels katalog
  • AUGER reservedels katalog
  • ABAKUS reservedels katalog
  • PROFIT reservedels katalog

Er Viscous Clutch defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips

Kjølestøtte

Bilens motorvifte er plassert like ved siden av radiatoren. Dens oppgave er å tilføre radiatoren en ekstra luftstrøm når den ikke lenger kan oppnå motorens kjøleytelse. Dette skjer når motoren overopphetes på grunn av overdreven belastning (f. eks. kjøring i en lang oppoverbakke), varmt vær, tomgang eller en feil på kjølesystemet. I løpet av bilhistorien har det vært gjort flere forsøk på å tilføre radiatoren luft ved hjelp av en blåser.

Kontroll og regulering av vifteblader

Viftebladene genererer en luftstrøm ved sin rotasjon, luften strømmer gjennom radiatoren og fjerner den dvelende varme luften. Kjølemiddelets overskuddsvarme slippes på sin side ut i luften. Denne prosessen motvirker til en viss grad overoppheting før motoren tar uopprettelig skade fra stempelbeslag, stempelstopp eller en brent sylinderpakning. På tidlige biler ble propellviften permanent drevet ved hjelp av sporutstyr, vertikale aksler eller en drivrem.
Den konstante luftingen av radiatoren var ikke ideell for bilen. Det forårsaket en dårlig motorytelse og en unøyaktig kjøling av kjølemiddelet. Dette resulterte i behovet for å utstyre viftepropellen med en kontroll for at den bare skulle brukes ved behov.
Frem til begynnelsen av 1990 tallet var viskøse vifter og magnetiske koblinger en populær teknologi for kontroll av rotasjonshastigheten på viftebladene. En magnetisk kobling slår viften på og av med en bimetall fjær koblet til en magnet. En viskøs kobling styrer viften via et komplisert, lukket systen hvor en ekspanderende viskøs væske driver et bladhjul.
Begge disse versjonene av viftekoblinger er nå foeldet og ikke lenger i bruk i nye biler. Den oppdaterte utgaven av en vifte er utstyrt med en motor som styres av en termisk bryter. Moderne biler sørger for en nøyaktig lufting av kjølesystemet med tilpasset rotasjonshasighet på viftebladene.

Utskifting av en defekt viskøs kobling

Viskøse og magnetiske koblinger er bare brukt i gamle biler, og derfor kan det oftere oppstå feil på disse koblingene. En defekt viftekobling kan være årsak til en overoppheting eller selv til en kokende motor. Dersom viftekoblingen virker mistenkelig, kan den testes:
Den enkleste måten er å la motoren gå på tomgang og vente til viften starter. Det er nødvendig med tilstrekkelig varme værforhold, ellers kan det gå lang tid før motoren når den ønskede temperaturen. For å unngå kullosforgiftning må motoren ikke under noen omstendighet stå og gå på et lukket sted. En defekt viskøs kobling kan oppdages ved ustabil ytelse eller oljelekkasje. En defekt magnetisk viftekobling svikter ofte totalt. I begge tilfeller kan den feilfungerende viften høres ved en knirkende støy.
Å bytte den ut bør ikke være altfor vanskelig. Komponentene er festet til radiatoren og koblet til motoren med en drivrem. Den skrus ut direkte fra radiatoren eller byttes ut sammen med radiatoren. Bolten som fester den viskøse koblingen til radiatoren er ekstremt tett. Mye kraft eller riktig verktøy er nødvendig for å skru den ut.

Kjøp av en viftekobling

Tradisjonelle viftekoblinger er bare brukt i eldre biler, bygget før 2005. Derfor dør etterspørselen sakte ut. Likevel er de, avhengig av konstruksjon og bil, temmelig dyre. Prisene for merkevarekvalitet ligger på mellom 800 og 2000 kroner. Disse delene er veldig viktige og derfor er falske etterligninger ingen god idé: en sviktende vifte kan veldig snart føre til alvorlig skade på motoren.

Mest ettersøkte varer i Viscous Clutch hovedkategori:

  • Clutch, kjølevifte
    ABAKUS Clutch, kjølevifte 053-013-0001 til en enkel sats
    ABAKUS | 053-013-0001
    246,32 kr -26% RRP: 329,00 kr Spar: 26%
  • Clutch, kjølevifte
    ABAKUS Clutch, kjølevifte 014-013-0011 til en enkel sats
    ABAKUS | 014-013-0011
    283,45 kr -26% RRP: 378,00 kr Spar: 26%
  • Clutch, kjølevifte
    ABAKUS Clutch, kjølevifte 004-013-0006 til en enkel sats
    ABAKUS | 004-013-0006
    299,81 kr -26% RRP: 400,00 kr Spar: 26%
  • Clutch, kjølevifte
    NRF Clutch, kjølevifte 49632 til en enkel sats
    NRF | 49632
    519,32 kr -26% RRP: 693,98 kr Spar: 26%
  • Clutch, kjølevifte
    NRF Clutch, kjølevifte 49701 til en enkel sats
    NRF | 49701
    1652,67 kr -25% RRP: 2203,00 kr Spar: 25%
  • Clutch, kjølevifte
    NRF Clutch, kjølevifte 49573 til en enkel sats
    NRF | 49573
    475,18 kr -26% RRP: 634,00 kr Spar: 26%
  • Clutch, kjølevifte
    NRF Clutch, kjølevifte 49592 til en enkel sats
    NRF | 49592
    493,12 kr -26% RRP: 658,00 kr Spar: 26%
  • Clutch, kjølevifte
    NRF Clutch, kjølevifte 49568 til en enkel sats
    NRF | 49568
    431,41 kr -25% RRP: 575,00 kr Spar: 25%
  • Clutch, kjølevifte
    TOPRAN Clutch, kjølevifte 109 607 til en enkel sats
    TOPRAN | 109 607
    313,52 kr -25% RRP: 418,00 kr Spar: 25%
  • Clutch, kjølevifte
    TOPRAN Clutch, kjølevifte 500 404 til en enkel sats
    TOPRAN | 500 404
    339,06 kr -25% RRP: 452,00 kr Spar: 25%
  • Clutch, kjølevifte
    TOPRAN Clutch, kjølevifte 500 402 til en enkel sats
    TOPRAN | 500 402
    342,92 kr -25% RRP: 457,00 kr Spar: 25%
  • Clutch, kjølevifte
    RIDEX Clutch, kjølevifte 509C0032 til en enkel sats
    RIDEX | 509C0032
    268,22 kr -85% RRP: 1716,21 kr Spar: 85%