Viskosekobling For Top bilmerker
- Viskosekobling MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Viskosekobling AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Viskosekobling VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Viskosekobling MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Viskosekobling SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Termostat
(10000 varer)
Vannpumpe
(10000 varer)
Radiator
(10000 varer)
Motstand kupevifte
(4410 varer)
Ekspansjonstank
(5635 varer)
Kjølevæskeflens
(4795 varer)Er Viskosekobling defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Kjølestøtte
Bilens motorvifte er plassert like ved siden av radiatoren. Dens oppgave er å tilføre radiatoren en ekstra luftstrøm når den ikke lenger kan oppnå motorens kjøleytelse. Dette skjer når motoren overopphetes på grunn av overdreven belastning (f. eks. kjøring i en lang oppoverbakke), varmt vær, tomgang eller en feil på kjølesystemet. I løpet av bilhistorien har det vært gjort flere forsøk på å tilføre radiatoren luft ved hjelp av en blåser.
Kontroll og regulering av vifteblader
Viftebladene genererer en luftstrøm ved sin rotasjon, luften strømmer gjennom radiatoren og fjerner den dvelende varme luften. Kjølemiddelets overskuddsvarme slippes på sin side ut i luften. Denne prosessen motvirker til en viss grad overoppheting før motoren tar uopprettelig skade fra stempelbeslag, stempelstopp eller en brent sylinderpakning. På tidlige biler ble propellviften permanent drevet ved hjelp av sporutstyr, vertikale aksler eller en drivrem.
Den konstante luftingen av radiatoren var ikke ideell for bilen. Det forårsaket en dårlig motorytelse og en unøyaktig kjøling av kjølemiddelet. Dette resulterte i behovet for å utstyre viftepropellen med en kontroll for at den bare skulle brukes ved behov.
Frem til begynnelsen av 1990 tallet var radiatorvifte kobling og magnetiske koblinger en populær teknologi for kontroll av rotasjonshastigheten på viftebladene. En magnetisk kobling slår viften på og av med en bimetall fjær koblet til en magnet. En radiatorvifte kobling styrer viften via et komplisert, lukket systen hvor en ekspanderende viskøs væske driver et bladhjul.
Begge disse versjonene av viftekoblinger er nå foeldet og ikke lenger i bruk i nye biler. Den oppdaterte utgaven av en vifte er utstyrt med en motor som styres av en termisk bryter. Moderne biler sørger for en nøyaktig lufting av kjølesystemet med tilpasset rotasjonshasighet på viftebladene.
Utskifting av en defekt radiatorvifte kobling
Radiatorvifte kobling er bare brukt i gamle biler, og derfor kan det oftere oppstå feil på disse koblingene. En defekt viftekobling kan være årsak til en overoppheting eller selv til en kokende motor. Dersom viftekoblingen virker mistenkelig, kan den testes:
Den enkleste måten er å la motoren gå på tomgang og vente til viften starter. Det er nødvendig med tilstrekkelig varme værforhold, ellers kan det gå lang tid før motoren når den ønskede temperaturen. For å unngå kullosforgiftning må motoren ikke under noen omstendighet stå og gå på et lukket sted. En defekt radiatorvifte kobling kan oppdages ved ustabil ytelse eller oljelekkasje. En defekt magnetisk viftekobling svikter ofte totalt. I begge tilfeller kan den feilfungerende viften høres ved en knirkende støy.
Å bytte den ut bør ikke være altfor vanskelig. Komponentene er festet til radiatoren og koblet til motoren med en drivrem. Den skrus ut direkte fra radiatoren eller byttes ut sammen med radiatoren. Bolten som fester den radiatorvifte koblingen til radiatoren er ekstremt tett. Mye kraft eller riktig verktøy er nødvendig for å skru den ut.
Kjøp av en viftekobling
Tradisjonelle viftekoblinger er bare brukt i eldre biler, bygget før 2005. Derfor dør etterspørselen sakte ut. Likevel er de, avhengig av konstruksjon og bil, temmelig dyre. Prisene for merkevarekvalitet ligger på mellom 800 og 2000 kroner. Disse delene er veldig viktige og derfor er falske etterligninger ingen god idé: en sviktende vifte kan veldig snart føre til alvorlig skade på motoren.