Viskerblad (vindusvisker) til din bil
Viskerblad (vindusvisker) For Top bilmerker
- Viskerblader VW GOLF
- Viskerblader MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Vindusviskerblad BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- Viskerblader AUDI A4
- Viskerblader VW TRANSPORTER
- Vindusviskerblad VW PASSAT
- VOLVO V70
- Viskerblader AUDI A6
- Viskerblader MITSUBISHI OUTLANDER
- Vindusviskerblad TOYOTA AVENSIS
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Viskerblader FIAT DUCATO
- Viskerblader FORD MONDEO
- Vindusviskerblad VW CADDY
- TOYOTA LAND CRUISER
- Viskerblader SKODA OCTAVIA
- Viskerblader TOYOTA RAV 4
- Vindusviskerblad MERCEDES-BENZ VITO
- VOLVO XC70
Er Viskerblad (vindusvisker) defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Edison, Tesla, Da Vinci - tilsynelatende var alle de store oppfinnerne i historien menn. Ved mange anledninger, har kvinners geniale oppfinnelser derimot gjort hverdagen mye tryggere, bedre og mer komfortabel. En av disse damene, med talent for teknisk inspirasjon, var Mary Anderson fra USA. Allerede i 1903, dvs. i bilindustriens tidlige historie, registrerte hun en patent for vindusviskere til bil og dermed la grunnlaget for hele bransjen. Nå til dags er viskerbladet en av de viktigste slitedelene på en bil.
Alltid klar sikt med vindusvisker
Vindusviskerens oppgave er å tørke av smuss, som finnes i vannet, fra frontruten. Hvis de vedlikeholdes riktig, varer en vindusvisker i mer enn et år. Feil bruk kan føre til at den må skiftes ut før.
En vindusvisker består av en viskerarm og et vindusviskerblad. En viskerarm er en del som står fast i bilen. Den kobles sammen med viskermekanismen og viskermotoren, og varer vanligvis ut bilens levetid. Vindusviskerbladet derimot, er en typisk slitedel og er særlig utsatt, ettersom den består av en tynn metallspenne og en gummileppe. Den tykkeste delen av profilen på gummileppen festes stram til spennen. Leppen former en kile inn mot frontruten. Den tynnere stripen mellom kilen og den tykkeste delen er en type fleksibelt ledd, og den forsterker effektiviteten av viskeprosedyren.
Viskerblad slitasje og rifter
Tuppen av viskerbladet er bare en brøkdel av en millimeter bred, noe som gjør den svært utsatt for klebende smuss. Når leppen revner, renner det vann gjennom den. Føreren kan oppdage dette ved at en buet stripe forblir på frontruten. En annen slitasjegrense for vindusviskerblad er sprøhet. Sollyset herder viskergummien. Føreren kan oppdage dette ved høylytt piping, selv når det regner tungt. Dersom vindusviskeren har blitt altfor sprø, kommer viskerbladet omsider til å sprekke. Til slutt må slitedelen erstattes.
Erstatte vindusviskerblad
Det behøves ikke verktøy for å bytte vindusviskerblad. Viskerarmen klikkes simpelthen forover, slik at det gamle viskerbladet kan dras av. Det nye vindusviskerbladet festes på samme måte, og dermed er det nye viskerbladet klar for bruk.
Forretninger med tilbehørsdeler tilbyr spesielle kniver for "tilpassing" av viskerblad. Effekten er vanligvis kortlivet og varer bare et par dager, noe som gjør det unødvendig å kjøpe disse verktøyene.
Åpenbar kvalitet
Dersom du trenger nye vindusviskerblad, kan den tilsynelatende høye prisen være en kilde til irritasjon. Akkurat som for alt annet som er bra, er det en god grunn for prisen på høy kvalitet. Billige vindusviskerblad lages ofte av hard gummi, ikke egnet for nye vindusviskere. Viskerblad av merkevarekvalitet derimot, utmerker seg med tilfredsstillende viskerfunksjon og fleksible bevegelser. Den åpenbare kvaliteten får deg snart til å glemme den høye prisen for førsteklasses vindusviskerblad. Klumpete smuss er uansett best å fjerne manuelt eller med en høytrykksspyler. Ellers må selv det dyreste viskerbladet snart byttes ut igjen. Du må også ta forhåndsregler om vinteren: dekk bilen til før frontruten fryser. En vindusvisker er ubrukelig på en frossen frontrute.