Vindusviskermotor til din bil

Viskermotor For Top bilmerker
- Vindusviskermotor VW GOLF
- Vindusviskermotor MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Viskermotor BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- Vindusviskermotor AUDI A4
- Vindusviskermotor VW TRANSPORTER
- Viskermotor VW PASSAT
- VOLVO V70
- Vindusviskermotor AUDI A6
- Vindusviskermotor MITSUBISHI OUTLANDER
- Viskermotor TOYOTA AVENSIS
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Vindusviskermotor FIAT DUCATO
- Vindusviskermotor FORD MONDEO
- Viskermotor VW CADDY
- TOYOTA LAND CRUISER
- Vindusviskermotor SKODA OCTAVIA
- Vindusviskermotor TOYOTA RAV 4
- Viskermotor MERCEDES-BENZ VITO
- VOLVO XC70
Er Vindusviskermotor defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Vindusviskermotoren er en relativt lite iøynefallende del, og som navnet tilsier, er den ansvarlig for å drifte vindusviskeren. Denne funksjonen bør imidlertid ikke undervurderes. Dersom det plutselig oppstår tungt regn og du ikke har vindusviskere, kan sikten svekkes til et punkt hvor videre kjøring utgjøre en høy risiko for ulykker. Derfor bør du som bilbruker alltid sørge for at viskermotoren fungerer.
Hvor du finner vindusviskermotoren
- Ettersom det finnes mange forskjellige versjoner, er det ikke alltid enkelt å finne den.
- Som regel finner du motoren på bunnen av viskerstaget i en enkelt eller dobbel versjon.
- Hvis du får problemer, anbefaler vi at du leser vår “bruksanvisning for vindusviskere”. Her forklarer vi de forskjellige versjonene i detalj.
Hvordan virker den?
- Viskermotoren er en typisk elektrisk motor, og drifter en aksel som kobles til viskerstaget. Det spesifikke staget produserer bevegelsen.
- Ikke-reverserende motorer kan bare rotere i én retning. Omstyringsmotorer kan endre rotasjonsretningen. Disse koster mer, men trenger imidlertid ikke en komplisert mekanisme.
Hva skjer om det oppstår feil?
- Fullstendig svikt forekommer sjeldent. I normale tilfeller blir motoren svakere og bevegelsen langsommere. Til slutt er den ikke kraftig nok til å drifte viskerbladene.
- Vindusviskermotorer med defekt regnsensor kan ikke kobles inn automatisk lengre. De må startes manuelt.
Mulige årsaker:
- Elektrisk motorer har skyvekontakter. De slites gradvis over tid, noe som forårsaker en aldringsprosess.
- For mye smuss eller snø på frontruten kan forårsake mekaniske belastninger. Motorakselen kan bli bøyd eller til og med knekke.
- Defekt regnsensor forårsaker symptomer med mulige sekundære effekter for vindusviskermotoren.
Dra på et verksted eller bytte selv?
- Vindusviskerens posisjon er ofte upraktisk og kompliserer erstatningen. Riktig justering av viskerstag etter erstatning krever tålmodighet og erfaring. Tetningen må garantert være bra for å hindre at vann trenger seg inn i vindusviskermotoren.
Bruksanvisning for vindusviskere
I løpet av årene, har produsentene utviklet et bredt spekter av muligheter for viskerstag og viskermotorer. De er i stor grad ansvarlig for mønsteret til vindusviskeren. De mest brukte er:
-
1. Parallelle vindusviskere som visker fra venstre til høyre og tilbake. Motorene installeres i midten og på én side. Gir tilstrekkelig viskemønster og sikt for fører og passasjer.
2. Motsatte vindusviskere fungerer fra innsiden ut og tilbake (hvilende på toppen). Begge motorene monteres på sidene i hjørnene. På grunn av oppsettet, er det et stort, åpent område i midten av viskermønsteret. Gir likevel en god nok sikt.
3. Viskere med én arm, med eller uten løftekontroll (som forlenger reisebanen til viskeren). En enkelt motor i midten er tilstrekkelig. Særlig for små frontruter, er viskemønsteret tilstrekkelig og sikrer klar sikt. Med hevefunksjon, kan den til og med strekke seg til kanten.
4. Pantografe vindusviskere krever et komplekst viskerstag. Antall motorer og plassering kan variere. Godt nok viskermønster, men svært utsatt for feilfunksjon på grunn av mekanismen.
5. Triple viskere brukes kun på svært store frontruter. Tre motorer installeres på venstre eller høyre side. Viskermønsteret ligner på mønsteret til parallelle vindusviskere.
Avhengig av strukturen, bruker bilprodusentene ikke-reverserende eller omstyringsmotor. Den første fungerer bare i én rotasjonsretning. Derfor behøves det kinematikk, med forbindelsesmekanisme for å iverksette frem-og-tilbake bevegelsen. Sistnevnte er dyrere, men kan “slås på”, og kan derfor også installeres med stive viskerarmer uten mekanisme med forbindelsesmekanimsen.
Forventede kostnader
Prisvariasjonen for viskermotorer er svært bredt, og ligger et sted mellom 50 euro og opptil mer enn 300 euro. En viskermotor er ikke en typisk slitedel, og den kan vare gjennom hele bilens levetid. Dyrere produkter lages vanligvis av mer robuste materialer (metall istedenfor plast) for å forhindre defekter og feil. Dette bør ikke ha noe innvirkning på ytelsen.
Det er vanskelig å tro at en så liten del kan være så dyr. Likevel er vindusviskeren vår eneste garanti mot plutselig nedbør. Trenger du en ny? Ta en titt i butikken vår, hvor vi tilbyr førsteklasses OEM-kvalitetsprodukter til betraktelig lavere priser enn dem som anbefales av produsenten. I tillegg kan du spare mye penger på tilbud og rabatter som oppdateres daglig.