Drivstoffpumpe For Top bilmerker
- Fødepumpe MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Fødepumpe AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Fødepumpe VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Fødepumpe MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Fødepumpe SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5
Er Drivstoffpumpe defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Drivstoffpumpen ble nødvendig da forgasseren ble erstattet med direkte innsprøytning. Siden 1990-tallet er denne nye teknologien tatt i bruk i stor stil, og nå for tiden finnes ingen alternativ. Det nye prinsippet består i at drivstoffet, i stedet for å benytte tyngdekraften, blir presist dosert og pumpet videre gjennom innløpsventilen. Vanligvis brukes elektriske drivstoffpumper i dag, men først benyttet man også mekaniske fortrengningspumper for dieselmotorer. Hver drivstoffpumpe er enhetlig integrert i drivstofftanken. Dette gjelder for både bensin og dieselolje.
Det er bevisst at pumpa installeres der sammen med en elektrisk motor. Det gjør at brenslet permanent vasker delene omkring, noe som bidrar til smøring og kjøling. Det er ikke noen brannfare, fordi gnistdannelse og følgende (selv)antenning er helt umulig inne i drivstoffet, av mangel på nødvendig oksygen. Dette gjelder selv om tanken er nesten tømt. Derfor plasseres alltid drivstoffpumpen på det laveste punktet i tanken. Siden hver pumpe har en tilkoblet slange, kan den lett identifiseres ved f.eks. demontering. Foran pumpa monteres det vanligvis et drivstoffilter, som regelmessig må vedlikeholdes. I samme slengen kan du også sjekke pumpa for evt. ytre skader, som kan ha oppstått. Størrelsen på brenselpumpen henger sammen med tankens størrelse, hvilket i sin tur bestemmes av forbruket. På tilsvarende måte varierer også pumpens kapasitet. Det må konstant opprettholdes et trykk på mellom 3 og 7 bar i systemet, alltså skal 80 til 250 liter per time pumpes. For mellomstore biler utgjør det omtrent 100 l/t.
Dersom drivstoffpumpen svikter, stopper bilen din øyeblikkelig, fordi motoren ikke lenger mottar påkrevd brensel. Dette skjer riktignok først etter 5000-10000 driftstimer, og disse intervallene blir stadig lengre. Det vil sannsynligvis skje en gang, og da trenger du straks en ny drivstoffpumpe. I så fall anbefaller vi å ta en titt innom vår nettbutikk, hvor du får døgnservice av høy kvalitet og et stort utvalg av nyttige og billige reservedeler, som f.eks. termostat, dørhåndtak, vannkjøler, viskergummi, tennledningssett etc.