Brennstofftrykkregulator For Top bilmerker
- Brennstofftrykkregulator MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Brennstofftrykkregulator AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Brennstofftrykkregulator VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Brennstofftrykkregulator MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Brennstofftrykkregulator SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5
Er Brennstofftrykkregulator defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Hold drivstofftrykket på et konstant nivå med drivstofftrykk-regulatoren
Drivstofftrykk-regulatoren er en enkel mekanisk komponent, ansvarlig for tilførsel av drivstoff. Trykkregulatoren holder det interne trykket i drivstoffslangene på et konstant nivå, og bidrar til jevn motorgang og lavt drivstofforbruk.
Mekanisk og pålitelig
Funksjonen til en mekanisk trykkregulator er enkel: strømmen av drivstoff gjennomføres via en membran med tilkoblet til en fjær. Det normale interne trykket holder fjæren i den ideelle stillingen. Dersom trykket faller lukker membranen for å opprettholde trykket. Om trykket øker sørger fjæren for å åpne membranen, for dermed å kompensere trykket. Denne meget enkle konstruksjonen overbeviser med sin varighet og pålitelighet. Likevel er denne komponenten utsatt for vesentlig mekanisk press og har sine naturlige grenser for slitasje.
Elektronisk og effektiv
I moderne biler styres trykkregulatoren av en kontrollenhet og er utstyrt med en ledningstilkobling. I stedet for en tilbakeslags-fjær styres trykkregulatoren av en magnetventil. Denne er mer presis, pålitelig og drivstoff-besparende. Derfor er elektro-mekaniske trykkregulatorer noe dyrere enn de tradisjonelle, rent mekaniske delene. Elektroniske trykkregulatorer finnes hovedsakelig i dieselbiler.
Plassering og drift av trykkregulatoren
Trykkregulatoren kan finnes i motorblokken nær innsprøytningen. Dens eksakte plassering varierer avhengig av kjøretøy, modell og serie. For å lokalisere den, følg drivstoffslangen som starter i tanken. Trykkregulatoren en enkel å få øye på: den er en liten, rund boks, en drivstoffslange leder inn til den og en annen ut av den. Det finnes trykkregulatorer med bare en forbindelse ved et T-stykke til drivstoffslangen. Regulatoren er forbundet med motorblokken eller karosseriet ved hjelp av en brakett, en snapring eller en enkel bolt.
Feil på drivstoff-trykkregulator
Trykkregulatoren er en fjærforbundet membran i et støpt aluminiumskammer, hvor det går drivstoff gjennom. Typiske feil på trykkregulator er
- rupturer på membranen
- ødelagt fjær
- lekkasjer i kammeret
- tettet igjen av drivstoff forurensninger
Som regel er bare en skade på pakning eller forurensing som egner seg å reparere. om regulatoren er forurenset på grunn av et skadet drivstoffilter eller andre påvirkninger kan det føre til tetninger. Det er mulig å demontere regulatoren og rengjøre den med en bremserens for at den skal fungere igjen. Veldig ofte kan ikke partiklene som forårsaker en feilfunksjon fjernes. Heldigvis er det veldig enkelt å bytte en defekt trykkregulator. Det er viktig for drivstoffslangen på diesel trykkregulatorer å blø drivstofflinjen.
Versjoner av drivstofftrykk-regulatorer
I tillegg til de mekaniske og elektroniske trykkregulatorene tilbyr tilbehørs-handelen andre versjoner av denne komponenten, slik som
- justerbare drivstofftrykkregulatorer
- justerbare trykkregulatorer med integrert trykkmåler
Begge utgaver er hovedsakelig viktige for racing, men er også populære i tuningmiljøet siden bare en finjustert motor lover en upåklagelig ytelse. De justerbare trykkregulatorene med integrert trykkmåler er spesielt praktiske, siden det faktiske trykket kan leses av hele tiden og sjekkes under justering. Til standard reparasjoner kreves ikke disse utgavene.
Priser på en drivstofftrykk-regulator
Den billigste typen begynner på 10 euro. Avhengig av bilmodell og komponentens kvalitet kan prisen være på over 50 euro. Drivstofftrykk-regulatoren består av ulike delikate mekaniske komponenter og produksjon av dem krever mye erfaring. Derfor anbefaler vi alltid å bruke originale deler. Spesielt når det gjelder slike delikate og samtidig veldig viktige bildeler slik som drivstofftrykk-regulatoren, vil dårlig kvalitet veldig fort avsløre seg selv. Bilen vil ikke være i stand til yte for fullt til tross for den nye komponenten, dens ujevne motorgang vil forårsake vedvarende problemer.
Kjøp av en drivstofftrykk-regulator på Bildelerekspert.co.no
På bildelerekspert.co.no vil du alltid finne originale reservedeler til en attraktiv pris. Engroshandel gjør det mulig for oss å kalkulere spesielt lave priser. Vi er glade for å videreføre denne prisfordelen til våre kunder. Derfor kan du skaffe deg en trykkregulator av høy kvalitet fra BOSCH, PIERBURG eller ATE til ca. 10 euro, noe som definitivt ikke gjør det verdt å gjøre et forsøk på å reparere din defekte drivstofftrykkregulator.