Fordelerrotor til din bil

Fordelerrotor For Top bilmerker
- Fordelerrotor VW GOLF
- Fordelerrotor MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Fordelerrotor BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- Fordelerrotor AUDI A4
- Fordelerrotor VW TRANSPORTER
- Fordelerrotor VW PASSAT
- VOLVO V70
- Fordelerrotor AUDI A6
- Fordelerrotor MITSUBISHI OUTLANDER
- Fordelerrotor TOYOTA AVENSIS
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Fordelerrotor FIAT DUCATO
- Fordelerrotor FORD MONDEO
- Fordelerrotor VW CADDY
- TOYOTA LAND CRUISER
- Fordelerrotor SKODA OCTAVIA
- Fordelerrotor TOYOTA RAV 4
- Fordelerrotor MERCEDES-BENZ VITO
- VOLVO XC70
Er Fordelerrotor defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Tenningssystemet med èn tennspole, er laget slik at gnisten fordeles via tenningsregulatoren mellom sylinderne og deres tennplugger. Regulatoren (tenningsfordeleren) mottar høyspenning fra spolen og tenngnisten, som skal skilles og fordeles mellom strømforbrukerne. Dette skjer når fordelerrotoren dreier seg raskt på sin aksel innenfor fordelerkappen i nærheten av kontakter, og deretter påvirker dem. Kontaktene er forbundet med tenningskabler som gnisten ledes videre gjennom.
Fordelerrotoren berører aldri kontaktflatene, slik at tenngnisten hopper, akkurat som på pluggens elektroder. Ved gnisthoppet frigjøres varme som fører til uønsket oppvarming, og kan etterlate en “film” (sotanløp). Som følge blir det belegg på kontaktflatene, slik at gnisthopp blir umulig med tiden. Belegget kan av og til gnis av, noe som etter årene resulterer i at overflaten blir helt ødelagt. Dessuten vil også regnvann kunne trenge inn slik at kontakten blir avbrutt. Det er heller ikke noe stort problem, dette kan enkelt avhjelpes ved å rengjøre og tørke av overflaten med en klut. En annen potensiell feilkilde er akselen, som fordeleren roterer på. Aksla bør nemlig gå veldig presist, fordi tenningsfordeleren berører kontaktene bare med sin tynne fingertupp. Det kreves altså nøyaktighet. Mellomrommet mellom kontaktene og rotorfingeren, utgjør ca. 0,4 mm. Men dersom rotorlageret forandrer seg minimalt, slik at dødgangen økes lite, settes sentrifugalkreftene i stand til å endre kontaktflatenes gang, slik at de ikke lenger treffes nøyaktig.
Utskiftning av lagre alene er ikke økonomisk, derfor anses ikke lagrene som utskiftbare. Ved defekter av denne typen, må tenningsfordeleren kasseres helt og holdent. Fordeleren må også byttes komplett dersom kontaktflatene er gamle og sterkt forurenset (belagt med sotanløp), samt når tetningene er skadet. Demontering utføres med ulike skrutrekkere, som vanligvis finnes i alle husstander. Nye reservedeler for dette formålet er alltid rimeligst til salgs i vår nettbutikk, sammen med andre nødvendige komponenter og tilbehør, som ytterspeil, bremsekraftregulator, drosselventil, fjærbein, hovedbremsesylinder for kjøretøy med bremseforsterker m. m.