Relè glødeanlegg til din bil
Relè glødeanlegg For Top bilmerker
- Relè glødeanlegg VW GOLF
- Relè glødeanlegg MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Relè glødeanlegg BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- Relè glødeanlegg AUDI A4
- Relè glødeanlegg VW PASSAT
- Relè glødeanlegg VW TRANSPORTER
- VOLVO V70
- Relè glødeanlegg AUDI A6
- Relè glødeanlegg TOYOTA AVENSIS
- Relè glødeanlegg MITSUBISHI OUTLANDER
- FORD MONDEO
- Relè glødeanlegg MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Relè glødeanlegg FIAT DUCATO
- Relè glødeanlegg VW CADDY
- SKODA OCTAVIA
- Relè glødeanlegg TOYOTA LAND CRUISER
- Relè glødeanlegg TOYOTA RAV 4
- Relè glødeanlegg HONDA CR-V
- VOLVO XC70
Er Relè glødeanlegg defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Å starte dieselmotor med glødeplugg
Glødeplugger er uunnværlige for å starte en kald dieselmotor. De forvarmer forbrenningskammeret og gjør tenningsprosessen av dieselmotoren mulig. En separat kontrollenhet trengs for at glødepluggene skal fungere som de skal.
Forskjell på diesel- og bensinmotor
Den viktigste forskjellen mellom en dieselmotor og bensinmotor er tenningen. Mens alle prosesser i bensinmotorer trenger separat tenning er dieselmotorer såkalt selvtennende. Dette betyr at drivstoff som er injisert uavhengig provoserer forbrenning ved tilstrekkelig trykk. Dieselmotorer trenger et høyere drivtrykk enn bensinmotorer. I selvtennende motorer er et trykk på 180 bar vanlig, mens bensinmotorer bare når 75 bar.
Dette høye interne trykket oppstår kun når forholdene er ideelle: motoren må være tilstrekkelig oppvarmet og alle metalldeler må kunne utvides som forutsett for at systemet i en dieselmotor skal være stramt nok til å tåle dette høye interne trykket. Videre har dieselmotorer lave forbrenningstemperaturer på grunn av effektivitetsgraden. Den trenger mer tid for å varmes opp. Spesielt i kalde sesonger er glødeplugger uunnværlige for at en dieselmotor skal fungere.
Oppgaven til glødeplugger
Glødeplugger består av en varmeresistent metallpinne. Ofte brukes det karburerte jern. Denne pinnen plasseres under høyspenning og gjør at den gløder. Dieselen som injiseres tennes av glødepluggen uten å nå selvtenning. Når motoren er oppvarmet tilstrekkelig slår glødepluggen seg av og dieselen strømmer uavhengig. Den automatiske glødeprosessen kontrolleres av kontrollenheten for glødetid.
Oppgaven til kontrollenheten for glødetid
I yngre alder av dieselteknologi ble kontrollen av glødeplugger gjort med enkle brytere i bi-metall. Disse var ikke presise i det hele tatt og ble raskt utslitte. For å realisere en punktlig kontroll av forvarmingstiden brukes det i dag en profesjonell kontrollenhet for glødetid. Den kontrollerer maks temperatur, spenning, forvarmingstid og den effektive holdbarheten på etterglød. Kontrollenheten har, bortsett fra kontrollfunksjonene, en målingsoppgave. Dersom kontrollenheten for glødetiden oppdager et avvik av den faktiske verdien kan den respondere til svikten i glødepluggen og legge det til i feilminne.
Defekt på automatisk forvarmer
Kontrollenheten for glødetiden er en elektrisk del som er sensitiv for fuktighet. Generelt rapporteres feilfunksjoner til motorkontrollen og gir korresponderende feilkoder. Det mest åpenbare tegnet på en defekt kontrollenhet er at bilen ikke starter. I de fleste tilfelle er bare sikringen defekt. De høye oppstartsspenningene må sikrer for å hindre brann på kabler.
Dersom den automatiske forvarmeren blir sprø og sprekker på grunn av høy alder må den byttes. Dette er veldig enkelt. Det er en enkel innpluggingsmodul som helt enkelt kan fjernes og byttes mot en ny. Det anbefales og bytte glødeplugger sammen med kontrollenheten. Dette garanterer at hele forvarmingssystemet til dieselmotoren er i ny stand.
Å kjøpe kontrollenhet til glødeplugg
Selv om dette er en teknisk kompleks enhet med viktige oppgaver er kontrollenheten til glødeplugger utrolig billig å kjøpe. Prisene starter på rundt 50 euro, avhengig av kjøretøy og produsent. Til tross for det enkle byttet må mange biler besøke verksted: feilminne må slettes og justeres til den nye automatiske forvarmeren. Dette tar derimot bare noen minutter. Generelt representerer en defekt på kontrollenheten til glødepluggene et overkommelig prosjekt som kan utføres med vanlige mekaniske ferdigheter.