Hydraulikkfilter For Top bilmerker
- Hydraulikkfilter MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Hydraulikkfilter AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Hydraulikkfilter VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Hydraulikkfilter MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Hydraulikkfilter SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5
Er Hydraulikkfilter defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Hold hydraulikksystemet rent med styrefilter Styrefilteret er en del av servostyringen. Filterets oppgave er å filtrere ut faste stoffer og fremmedlegemer fra servostyringens hydrauliske system. Filteret skiftes vanligvis samtidig som den hydrauliske væsken blir skiftet. Servostyring: Komfortabel og sikker kjøring Servostyringen støtter manuelle styrebevegelser elektrohydraulisk. I servostyringn skaper en liten pumpe permanent press på et hydraulisk rørledningssystem. Ved hjelp av sensorer og ventiler, driver denne en lineær sylinder som virker på styrestativet. Kraften fra pumpen overføres via en hydraulisk væske, som vanligvis er en spesiell type olje. Servostyringspumpen drives med et belte direkte fra motoren. Derfor virker ikke servostyringen når motoren er slått av. Dersom bilen ruller, faller det hydrauliske trykket meget raskt. Som et resultat av dette, blir styringen veldig svak. Hydraulikkfilterets funksjon og posisjon Oljen kan forurenses over tid grunnet aldring, gjennomtrengende fuktighet og slitasje i økende grad. Disse forurensningene må holdes borte fra servopumpens bevegelige deler. Denne oppgaven utføres av det hydrauliske filteret. Filteret er plassert i hydraulikkvæskens reservoar, og består av en papirpatronhylse og et kanalsystem for oljen. Den er lett tilgjengelig, og enkel å erstatte. Defekter på hydraulikkfilteret Styrefilteret filtrerer en lukket krets. Avhengig av kjøretøyet, kan det hydrauliske systemet benyttes for flere komponenter. I eldre modeller av Audi 100, ble det for eksempel forsøkt en kombinasjon av servostyring, selvjusterende fjæring og bremsestøtte. Jo lengre kabler i systemet, desto større er risikoen for lekkasjer. I tillegg til lekkasje av hydraulisk olje, kan også skitt trenge inn i systemet på denne måten. I verste fall kan påfylling av feil olje føre til flokkulering. Styrefiltrene er vanligvis svært holdbare i normale biler. Som regel må de bare skiftes to ganger i løpet av bilens levetid. Men når det gjelder konstruksjonskjøretøy og landbrukskjøretøy, samt lastebiler, har filteret mye høyere betydning. Regelmessig utskifting er svært viktig for kommersielle kjøretøy og sterkt belastede kjøretøy. Reparasjon av hydrauliske filtre Styrefilteret er plassert i servovæskebeholderen. Det kan være nødvendig å skru beholderen ut, deretter koble fra tilførselsledningen, og så kan filteret enkelt fjernes fra reservoaret. Før man setter inn det nye filteret, må den hydrauliske væsken skiftes helt og hele systemet må kontrolleres for lekkasje. Etter at alle forseglingene er skiftet og systemet er fullstendig tømt, kan man fylle på frisk olje og sette inn nytt filter. Etter at ny hydraulikkolje er fyllt og filteret er skiftet ut, må man lufte systemet. Rattet flyttes dermed hele veien frem og tilbake flere ganger, mens kompensasjonsreservoaret er åpent og motoren går. Kjøp av nytt hydraulisk oljefilter Det hydrauliske oljefilteret er teknisk sett en enkel komponent. Prisene starter på rundt 8 euro, da filteret er laget av nødvendige høykvalitets materialer. Likevel er prisen helt berettiget, forutsatt at det nye filteret er laget av en kjent produsent.