Pollenfilter (kupéfilter) til din bil
Pollenfilter (kupéfilter) For Top bilmerker
- Kupefilter VW GOLF
- Kupefilter MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Klimafilter BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- Kupefilter AUDI A4
- Kupefilter VW PASSAT
- Klimafilter VW TRANSPORTER
- VOLVO V70
- Kupefilter AUDI A6
- Kupefilter TOYOTA AVENSIS
- Klimafilter MITSUBISHI OUTLANDER
- FORD MONDEO
- Kupefilter MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Kupefilter FIAT DUCATO
- Klimafilter VW CADDY
- SKODA OCTAVIA
- Kupefilter TOYOTA LAND CRUISER
- Kupefilter TOYOTA RAV 4
- Klimafilter HONDA CR-V
- VOLVO XC70
Er Pollenfilter (kupéfilter) defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Alltid frisk luft med kupéfilter
Kupéfilter ble standardutstyr for biler tidlig på 90-tallet. Denne billige og enkle komponenten representerer bilindustriens løsning for det økende antallet av mennesker med allergi. Særlig tre- og gresspollen kan forårsake mange problemer for folk på våren. I tretti år nå, har biler blitt utstyrt med system som forhindrer disse allergenene. Det gjør kjøreopplevelsen bedre og tryggere.
Konstruksjonen på kupéfilter
Kupéfilteret sitter inne i et hus, hvor luften kan strømme gjennom den. Den består av en trykt og ribbet papirmembran, utstyrt med ringformet gummi. Gummien tetter filteret i huset, og forhindrer at luften omgår filteret. Den var opprinnelig beregnet for å filtrere pollen fra luften, og derfor brukes ofte navnet pollenfilter også.
Egenskapene til et pollenfilter
Et pollenfilter er en slitedel og erstattes på årskontrollen. Dersom den ikke erstattes ved regelmessige intervaller, kan pollenfilteret forårsake motsatt effekt: biomassen bygges gradvis opp i filteret. Luftfuktighet kondenserer papirmembranen i pollenfilteret kontinuerlig, og utgjør en utmerket grobunn for bakterier og sopp. De påvirker kupéfilteret, og forårsaker at store mengder soppsporer slipper inn i passasjerrommet. Pollenfilteret medvirker dermed til spredning av allergener. Soppsporene lukter ikke bare ubehagelig og råttent, de er også de mest aggressive, naturlige patogener for allergier og sykdommer. Bytte av pollenfilter bør derfor aldri hoppes over. Hvis du oppdager lukten, er det allerede for sent.
Bytte pollenfilter
Det er veldig enkelt å bytte kupéfilter. Filterhuset er tilgjengelig via motorkassen. Noen ganger er den skrudd godt fast. Vanligvis låses den med klips-system. Filterhuset åpnes, rengjøres og filteret skiftes ut. Det anbefales å grundig inspisere det gamle filteret. Dersom den inneholder sopp eller lukter rart, bør hele luftekanalen desinfiseres.
Desinfisering av ventilasjonssystemet
Det finnes rengjøringsmidler med skum som brukes for å desinfisere ventilasjonssystemet. Fremgangsmåten er enkel: fyll systemet med skum, og vent til det roer seg. Til slutt kjøres ventilasjonen på høyeste innstilling med varmen på, helt til ventilasjonssystemet er fullstendig tørt. Denne prosedyren fjerner de fleste lukter i bilen. Dersom denne metoden, kombinert med bytte av kupéfilter og grundig, innvendig rensing ikke skulle være tilstrekkelig, finnes det andre metoder. Å behandle kupeen med ozon er svært effektivt og ikke særlig dyrt.
Husk på kvalitet
Med tanke på den lave priser på disse merkevarene, finnes det virkelig ingen unnskyldning for å hoppe over dette vedlikeholdstrinnet. Et kupéfilter fra Bosch begynner på ca. 8 euro. Du finner ikke billigere slitedeler som er så enkle å skifte ut. Våren er det ideelle tidspunktet for utskifting av kupéfilter. Da utstyres bilen din med et pålitelig filter, akkurat før den nye pollensesongen starter. Det lønner seg å se etter spesialtilbud. Kupéfiltre er ofte mye billigere utenom sesong. Det gjør det enda billigere å bytte kupéfilter.