Spylervæskebeholder til din bil

Spylervæskebeholder For Top bilmerker
- Spylervæskebeholder VW GOLF
- Spylervæskebeholder MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Spylervæsketank BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- Spylervæskebeholder AUDI A4
- Spylervæskebeholder VW TRANSPORTER
- Spylervæsketank VW PASSAT
- VOLVO V70
- Spylervæskebeholder AUDI A6
- Spylervæskebeholder MITSUBISHI OUTLANDER
- Spylervæsketank TOYOTA AVENSIS
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Spylervæskebeholder FIAT DUCATO
- Spylervæskebeholder FORD MONDEO
- Spylervæsketank VW CADDY
- TOYOTA LAND CRUISER
- Spylervæskebeholder SKODA OCTAVIA
- Spylervæskebeholder TOYOTA RAV 4
- Spylervæsketank MERCEDES-BENZ VITO
- VOLVO XC70
Andre reservedeler Vindusvask
Er Spylervæskebeholder defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Alltid klar sikt takket være spylervæskereservoiret
Spylervæskereservoiret er en komponent som er svært viktig for rengjøringen av frontruten eller bakruten. Denne lille tanken lagrer vann-vaskemiddelblandingen som brukes for å vaske en skitten frontrute eller bakvindu ren.
Hvor finner vi spylervæskereservoiret?
Spylervæskereservoiret er en tank som er laget av klar plast. I motsetning til kjølevannreservoaret, har dette vanligvis ikke en fyllingsnivåskala.
For at det skal være lett tilgjengelig, er spylervæskereservoiret vanligvis plassert i motorrommet. Det kan identifiseres ved å lete etter tynne slanger som går fra reservoiret til dysene på vindusviskersystemet. Disse dysene er vanligvis plassert på panseret. I stasjonsvogner, varebiler og kompakte kjøretøy går en annen slangelinje til kjøretøyets bakside. Enkelte kjøretøy har en separat vaskevannstank for rengjøring av bakruten.
Det er festet en liten elektrisk pumpe til spylervæskereservoaret. Derfra fører to kabler inn i motorrommet. De ender opp ved bryteren som brukes for å aktivere vindusviskersystemet.
Defekter på spylervæskereservoaret
Spylervæsketanken kan ha lektriske eller mekaniske skader.
Dermed er typiske tegn på en defekt spylervæsketank følgende:
- Ingen hørbar pumpefunksjon
- Konstant tom beholder
Vanligvis er fukt og elektriske kontakter en dårlig kombinasjon. Dermed kan den elektriske pumpen ved spylervæsketanken korrodere eller til og med kortslutte. Siden det er en vanntank, er spylervæskereservoiret et effektivt sted for oppsamling av dugg, spesielt når været er kaldt og vått. Spesielt om morgenen kan fukt som har lagt seg på hele tanken også trenge inn i pumpens elektroniske system.
Tanken er i seg selv laget av plast, og denne kan forringes over tid. De ekstreme temperaturendringene som oppstår i et motorrom er spesielt skadelige for spylervæskebeholderens levetid. Plast som har blitt sprø kan plutselig brekke av.
Likevel er den vanligste feilen på spylervæskereservoaret et resultat av feil bruk. Om vinteren er det svært viktig å bare bruke rengjøringsmidler som beskytter spylervæskebeholderen mot frost. Når vann fryser, utvides volumet med 10%. Et fullt spylerrvæskereservoir kan sprekke på grunn av denne utvidelsen.
Dersom tanken likevel er full og pumpestøy kan høres ved bruk av vindusviskeren, har feilen en annen årsak. Dette betyr vanligvis at slangelinjen er tilstoppet eller revnet. Lekkasjer i spylervæskens slanger kan lett oppdages. Vær likevel forsiktig: En årsak til defekte spylervæskelinjer er bitt fra mår. Et bitt kan lett identifiseres, for det vil være dobbel perforering (overbitt og underbitt). I dette tilfellet bør alle andre slanger i maskinrommet også undersøkes for bitemerker!
Reparasjon av spylervæskereservoiret
Spylervæskereservoiret er lett tilgjengelig i de fleste kjøretøy. Men i enkelte biler er den delvis skjult og demontering krever først fjerning av paneler rundt. I for eksempel Fiat Cinquecento fra 1991, er spylervæsketanken plassert i venstre fender, noe som gjør utskiftningen mer komplisert. Det er ikke fornuftig å reparere selve tanken. Forsøk på å forsegle reservoaret ved hjelp av epoksyharpiks eller tape er bare en midlertidig løsning.
Den eneste meningsfulle reparasjonen som kan utføres på spylervæsketanken gjelder den elektriske pumpen. Pumpens kontaktkontakter kan korrodere. I så tilfelle kan man utføre en grundig rengjøring med bremserens, sandpapir og kontaktspray. I tillegg kan strømforsyningen kontrolleres med et multimeter. Med dette kan man finne ut om en sviktende spylervæsketank egentlig skyldes en ødelagt ledning eller en defekt sikring.
Kjøp av nytt spylervæskereservoar
Spylervæsketanken er en overraskende billig reservedel. Til tross for at den har elektriske komponenter, varierer prisene på nye spylervæsketanker mellom 30 og 80 euro. Dette er selvfølgelig avhengig av type kjøretøy og også kvaliteten på reservedelen. Men i de fleste tilfeller kan en spylervæsketank likevel kjøpes til en rimelig pris. Det viktigste man må passe på når man skifter ut spylervæskereservoiret, er å sørge for at det alltid er fylt med et frostsikkert rengjøringsmiddel.
Mest ettersøkte varer i Spylervæsketank hovedkategori: