Å kjøpe en billig bil kan vise seg å være en kostbar affære, hvis du ikke behandler gamle skatter med respekt. Hvis du håndterer en lav-budsjett bil med den nødvendige vedlikehold av bil, kan den i motsatt fall bringe deg takknemlighet. I denne artikkelen kan du lese alt du trenger å vite om kjøp av bruktbil.
Et bileventyr for 4000 NOK
En bil til 4000 NOK er i en helt egen klasse: mens andre biler koster eierne flere hundre tusen kroner, kan dem som liker små budsjett kjøre rundt til prisen for et sett med hjulkapsler. Så snart som disse ultra billige bilene har passert en preliminær kontroll, kan de ofte være egnet for årevis med bruk ved å ta noen få, enkle forholdsregler.
Tiltak for et nytt startpunkt
Det finnes en grunn til at bilene tilbys så billig: de er ikke lengre elsket. Noen ganger har de trengt pleie fra tidligere eiere i flere måneder eller til og med år. Derfor er det svært viktig å nullstille dem igjen i teknisk forstand. Dette er et definert tidspunkt eller kjørelengde, hvor den nye eieren kan begynne å beregne vedlikeholdsintervaller.
De viktigste tiltakene for et nytt startpunkt er:
Grundig motorvask Skifte alle filtre Skifte tennplugger, fordelerlokk, tennkabler og om nødvendig, strømbrytere. Skift alle væskene |
Å puste og la puste: filtrene
Det viktigste filteret i bilen er motorens luftfilter. Den er plassert under et plastlokk i motoren. Avhengig av typen bil, er huset låst med skruer eller enkle klemmer. Huset åpnes og filteret fjernes. Når du åpner huset, bør du sjekke filterets tilstand: Hvis filteret er skitnet til med olje, finnes det flere mulige årsaker:
– Motoren lekker olje og aspirerer oljeholdig luft – Defekt toppakning – Motorventilasjon er tilstoppet – EGR-ventilen er tilstoppet – Pakningen til ventilstammen er defekt – Bilen har skader på ventilen – Stempelringene er slitte |
Det kan knapt unngås å få en liten oljefilm på biler som ikke har vært vedlikeholdt på årevis. Et luftfilter som svømmer i olje og som bløtlegges i olje derimot, er en klar indikasjon på mer omfattende skader.
Tips: Alltid sjekk oljefilteret når du kjøper bruktbil. Ikke kjøp en bil med denne typen skade!
Et luftfilterhus som har litt oljeflekker bør renses før du installerer et nytt luftfilter. Når du bruker bremserens må du la den fordampe før du starter motoren. Andre filtre i bilen er: pollenfilter, filter for klimaanlegg, drivstoffilter, kupéfilter, osv. Byttes alle filtre forbedres komforten og lønnsomheten til bilen betraktelig.
Få den til å gnistre igjen
Bytte tennplugger er en del av å kjøpe en gammel bil. Dette har ofte blitt utsatt i årevis og derfor er det alltid verdt å bytte dem. Du bør alltid sjekke informasjonen i bilens registrering når du skal kjøpe ny tennplugg, istedenfor å vise den gamle tennpluggen til forhandleren av tilbehøret. Den tidligere eieren kan enkelt ha installert feil tennplugger. Du kan få nyttig informasjon ved å sjekke den gamle tennpluggen når du skal erstatte den:
Ikke bare skifte olje
De viktigste væskene i bilen er motorolje, kjølevæske og bremsevæske. Bytte olje er en del av å kjøpe bruktbil. Dette gjelder spesielt når den forrige eieren ikke er i stand til å fortelle deg når dette sist ble gjort. Oljeskift går alltid hånd i hånd med å bytte oljefilter.
Kjølevæsken tappes fra tappepluggen til radiatoren. Hvis væsken er farget rustent rød, bør kjølesystemet skylles og vaskes. Dette skjer hvis det ikke har vært brukt frostvæske og bilen har stått for lenge. Koble hageslangen til kjølevæskeslangen og skyll med vann til den ikke lengre er farget rød.
Vennligst merk deg at det også finnes rødfarget frostvæske. Dette er imidlertid en ganske rosa eller kirsebærrød fargetone, og bør derfor enkelt kunne skilles fra fargen til korrodert jern.
Hvis kjølevæsken har en dyp rusten farge, er det en god idé å rense radiatoren godt. Rensemiddel for radiator fra en merkevareleverandør koster bare koster 77-144 NOK og kan forlenge bilens levetid betraktelig.
Vi anbefaler å skifte bremsevæske på et verksted. Bremsen er den viktigste delen av bilen og bør kun håndteres av profesjonelle mekanikere. Hvis kostnadene er et problem, bør i det minste vanninnholdet i bremseoljen testes: egnet verktøy koster bare 66 NOK og gir nødvendig sikkerhet. Hvis bremsevæsken allerede er grønn, er det eneste alternativet ditt å skifte den.
Hvis bilen høres litt astmatisk ut og det er vanskelig å skifte gir, kan det hjelpe å bytte girolje. Dette er en ganske komplisert oppgave, men med riktig erfaring og verktøy kan en DIY-er kunne gjøre det.
Ny girolje kan gjøre underverker i en gammel bil.
Registerreimer, bremser og dekk
Hvis det er umulig å fastslå når registerreimen ble byttet sist, gjenstår det bare én løsning: bytte alt som er tilkoblet. Reim, reimskive og vannpumpe må gå og byttes med et nytt sett.
Det gir den nødvendige garantien for ytelse og sikkerhet, og beskytter mot ubehagelige overraskelser.
Bremsene bør i det minste sjekkes. Ideelt sett bør bremseskivene og klossene byttes ut. For øyeblikket er kostnaden for å kjøpe dem på nett ganske moderat.
Det er ingen grunn for å kjøre med bremser som har nådd slitasjegrensen.
Det samme gjelder for dekk: Nye dekk kan fås for 200 NOK.
Profesjonell montering, justering og avhending av gamle dekk koster 144 NOK.
Dette gir deg nye dekk og du trenger ikke å bekymre deg for svinger og vann på veien.
Nytt batteri for kalde vintre
Batteriet må byttes på gamle biler før vinteren, hvis batteriet er like gammel som bilen. Ingenting er mer irriterende enn en bil som nekter å starte på grunn av et batteri som er svekket av alder. Nye batterier er tilgjengelige fra 400 NOK. Selv det billigste batteriet er bedre enn et som er defekt. Ikke glem å levere inn det gamle batteriet for riktig resirkulering.
Sørge for slitesterk belysning
Du får en holdbar løsning ved å utstyre blinklysene, bak- og bremselys med LED-lamper. Fordelen med disse lampene er at de varer lenge nok til at du kan bruke dem i din neste bil. Tilstanden på dekselet for lampene kan forbedres betydelig ved å polere dem med en gammel tannbørste og hvit tannkrem. LED-lamper for dashbord belysning er en reell forbedring. Du oppdager at størstedelen av de gamle lyspærene var brente når du bytter lamper. Det gjør det til et ekte eventyr å kjøre i mørket.
Bare mot i vedlikehold av kjøretøy!
En stor fordel med svært billige lavbudsjett biler er at du kan fikse på dem uendelig. Frykten for å skade en dyrebar bil gjelder ikke for biler i prisklassen 4000 NOK. Grip tak i verktøykassen din og begynn å jobbe med den gamle bilen. Du kan bare lære og utvide din kompetanse. Mange har oppdaget sin kjærlighet for mekanikk ved å fikse på en gammel bil. Hvorfor ikke du også?
Foto: wavebreakmedia, Vlad Kochelaevskiy, Atstock Productions, CHIEW, ARENA Creative, sima, Aksenova Natalya, AppStock, Wachira W, Chatchai Kritsetsakul, temastadnyk, etaphop, l i g h t p o e t, Joe Belanger, i viewfinder / shutterstock.com