Flekk reparasjoner for alle – fikse bungler, fjerne riper, reparere rusthull

Flekk reparasjoner for alle - fikse bungler, fjerne riper, reparere rusthull

Bilen kan fortsatt være i teknisk god stand men disse små feilene gjør den vanskelig å selge. Vi ønsker å vise deg hva du kan oppnå med flekk reparasjoner på egen hånd.

Store skader fra ulykker har helt klart ødeleggende effekt på verdien til bilen din. Men også små og stygge flekker senker verdien og komforten til bilen betraktelig. Riper, bungler og rusthull spiser vekk eksteriøret og gjør bilen langt mindre attraktiv.

Flekk reparasjoner: Å gjøre noe med en gang sparer penger

Tidlig behandling er den beste løsningen for bungler, riper og rusthull. Å vente med reparasjoner vil føre til at skaden utvides.

løsningen for bungler, riper og rusthull
  • Dette gjelder særlig rust: med en gang det nakne metallet har blitt nådd er det ingenting som stopper den ødeleggende rusten helt til du må ty til sveiseutstyr for å redde bilen.
Spotreparasjon av riper og bulker på bilen
  • Selv om dette ikke gjelder riper og bungler, vil det gjerne oppstå en “tilvennings-effekt”: når du har blitt vant til den første ripen, vil du som bileier ikke se den andre, tredje, fjerde, osv.
slitt hovedlysdeksel
  • Legg til et par bungler, en liten stjerne i frontruten eller et slitt hovedlysdeksel og du vil ende opp med en bil som har blitt redusert til verdien av et vrak. 

Jevnlig inspeksjon på denne typen oppstående skader er del av å eie en bil av en viss alder. Dette er den rette måten å holde verdien på et akseptabelt nivå – og du vil kan nyte bilen helt til du skal selge den. Videre, så trenger du ikke skamme deg over bilen din.

Hva som er mulig og hva som ikke er det på flekk reparasjoner

Hva som er mulig og hva som ikke er det på flekk reparasjoner

Flekk reparasjoner betyr reparering av små karosseriskader. I stedet for sandblåsing, sparkling eller lakkering av hele metall hullet, er flekk reparasjoner akkurat det det høres ut som: arbeide på flekk etter flekk. 

  • Med litt flaks og dyktighet kan du fikse bungler selv.
  • Når det kommer til lakkering vil du kanskje må stole på profesjonell hjelp.
  • Du kan gjøre mye forarbeid selv når det gjelder riper og rustflekker, noe som vil gjøre finpussingen av en profesjonell betraktelig mye billigere. 

Når ekte håndtverk er nødvendig blir det vanskelig for en nybegynner. Dette gjelder lakkering så vel som sveising.

Du advares på forhåndsveiseutstyr er ikke for nybegynnere! Uprofesjonell bruk av disse enhetene kan føre til store skader på bilen din. Videre kan du risikere å skade deg selv og andre hvis du ikke vet hvordan man skal bruke det.

Metall massasje – med tålmodighet og verktøy

Masser ut bulker på bilen

En bungel i metallet er nyanse, men ingen katastrofe. Flekk reparasjoner har gjort en blomstrende industri med mange forskjellige produkter for reparasjoner – noe som brukte å være forferdelig dyrt – mye billigere.

Å fikse bungler innebærer å gjøre det slik at metallet går tilbake til sin originale fasong. Siden bunglene er et resultat av utvendig press bør det også fikses ved utvendig drakraft.

Derfor: ganske enkelt fjern interiør panelet og å hamre mot bungelen fra innsiden vil kun gjøre skaden verre. 

Reparasjonssett med sugekopper er tilgjengelig for profesjonelle og gjør-det-selv mekanikere.

Denne prosedyren er veldig enkel: arbeid fra stort til smått.

Det første trinnet av bungel reparasjon brukes den største sugekoppen. Dessverre vil det kun i sjeldne tilfeller skje at en bungel vil gå tilbake øyeblikkelig.

bungel reparasjon
  • Derfor inneholder reparasjonssettet flere sugekopper i forskjellige størrelser. For mindre kopper vil bungelens spenning være for sterk til å dra den ut kun ved hjelp av vakuum.
  • Da brukes det små gummideler med spesiallim som festes til bungelen. I prosessen av å fikse en bungel vil en liten brett oppstå i sentrum. Gummien har et avlangt hakk som gjør det mulig å feste seg selv til bretten.
  • bruker man glidehammeren. Etter reparasjon kan limet fjernes uten noe spor. Trinn for trinn vil du komme nærmere til det ønskede resultatet. 

Når ingenting kan oppnås ved å dra, inneholder reparasjonssett skyveverktøy. Ved hjelp av den lange skyvestangen, vil bretten forsiktig skyves flat fra den ene siden til den andre.

Å fikse bungler krever at man arbeider sakte, forsiktig og med små steg.

Ved å gjøre det kan du ofte spare skinnet til bilen din.

Hell støtfangeren av plast med varmt vann

Reparasjon av bungler hos en plastfanger er mye enklere.

Ofte er det nok å helle varmt vann over det. Med litt flaks og litt etter litt med hjelp av draverktøy vil den fleksible plastikken slå seg tilbake til sin originale fasong.

Fjerning av riper – med en penn og tålmodighet

Fjerning av riper med en fargepenn

Små riper kan fylles med en fargepenn. Pennen kan fås på bilforhandleren hvor modellen er på salg.

Det er veldig viktig å bestille nøyaktig den rette fargen som matcher bilen din. Hvis ikke vil reparasjonsjobben synes. 

For reparasjon av riper trenger du:

– Fargepenn med den rette fargen
– Silikon rengjøring eller isopropyl alkohol
– 200 og 3500 korningsnummer på bilpolish
– Verktøy for manuell polering
– Forskjellige poleringsputer.
  • Først rengjøres den skadede flekken godt med isopropylalkohol og silikon rens.
  • fylles ripen med fargepennen. Lakken må få tørkes fullstendig.
  • Etterpå må flekken poleres med 200 korningsnummer polish og med en røff poleringspute. Så skal hele bilen poleres med 3500 korningsnummer polish.
Polering av bil skraper ordentlig

Nå har du ikke bare fjernet ripen med også en skinnende bil.

Mange mennesker prøver å polere ripen uten å bruke fargepennen. Til å begynne med ser resultatet bra ut. Men etter bilen har blitt vasket tre eller fire ganger vil dette vaske vekk fyllet fra ripen, og vil til slutt bli synlig igjen. Derfor: en ripe er manglende lakk og kan kun fikses på en ordentlig måte ved hjelp av ny lakk.

Å fjerne rustflekker – en midlertidig løsning

Å fjerne rustflekker

Når man reparerer rustflekker og rusthull er det viktig med riktig evaluering. Det vil si at du har valget mellom tre prosedyrer:

– Fylle med sparkel og lakk
– Erstatte panelet med et nytt et eller brukte komponenter
– Kutte ut det skadede området og reparere det ved sveising
  • Sparkel er alltid en midlertidig løsning. Når det gjøres profesjonelt vil det vare i 5 år. En dårlig sprarklet flekk begynner å ruste etter noen få måneder. 
  • Framfangere, dører og bagasjeromslokk kan ofte kjøpes som brukte deler for lite penger. Ved å investere litt tid i å lete kan du finne selv en del i matchende farge. Dette er den raskeste og mest effektive måten å reparere en skadet flekk på bilen. 
  • Dette gjelder ikke flekker på det indre karosseriet. Den bakre hjulbuen blir kun påvirket. Her hjelper det med å kun sparkle og sveise for å oppgradere bilens eksteriør.
Fyll bilen

Sparkling er svært enkelt:

  • Først må rustflekken sandblåses ned til det nakne metallet. Selv ikke den minste biten med rust bør være igjen.
  • For å være helt sikker behandles den tilsynelatende sandblåste flekken. Sparklet røres i det foreskrevne blandingsforholdet med sparkel og herder og påføres i rikelige mengder. Du kan med sikkerhet bruke 2-3 mm ekstra.
  • Etterpå sandblåses flekken ned manuelt og vætes.
  • Til slutt bør en profesjonell lakkerer påføre det siste overtrekket.

Dette vil gi deg et perfekt resultat til en akseptabel pris.

Foto: BLACKDAY, loraks, Sasiprapa2524, JACK Photographer, Srdjan Randjelovic, ignatius 63, GUNDAM_Ai, Ostralfotoru, CC7, NATA FUANGKAEW, Anze Furlan / shutterstock.com