Så bilen kjører rett igjen – Bytte bærearm!

Så bilen kjører rett igjen - Bytte bærearm!

Bærearmen (kontrollarm) er en del av geometrien i styringssystemet, og kobler sammen forhjulet med bilens chassis. Kontrollarmen er svært bevegelig med en viss klaring mot siden, noe som er mulig på grunn av lagrene. Lagrene eller hylsene består av en massiv gummihylse som presses stramt inn i a-armen. Bærearmen mister stabilitet når gummien blir sprø pga. eksterne påvirkninger eller overdreven aldring.

Bestem defekt bærearm

Bestem defekt bærearmKontrollarmen er en meget stor komponent, laget av sveiset metall. Så sant den ikke overbelastes av trykk eller korrosjon, kan nesten ikke oppstå skade. Dens svake punkt er hylsene som presses inn. Selv om de er laget av massiv gummi, kan de slites over tid, utvikle sprekker eller miste elastisitet. Som et resultat av dette, er ikke bærearmen lengre koblet ordentlig til forhjulet og bevegeligheten er svekket. Istedenfor forårsaker den slitte kontrollarmen uønsket dødgang i hjulet. Følgende symptomer kan oppstå:

– Bilen klarer ikke lengre å holde seg til banen (skjevinnstilling)
– Enhver hump i veien forårsaker støy
– Styringen er veldig “slarkete”
– Bilen har en økende tendens til å skrense
– Hylende dekk
– Økt ensidig slitasje på fordekk

Alt i alt, er en slitt bærearm mer enn bare en plage. Den fører til dyre skader og alvorlig svekket sikkerhet under kjøring. Derfor bør denne komponenten byttes uten forsinkelse.

Bærearm | Premium kvalitet

umiddelbart tilgjengelig fra 149,95 NOK

til butikken

Hva trenger du?

For vellykket skifte av a-arm trenger du følgende:

1 bilheis
1 girkassejekk
1 momentnøkkel
1 sett med skiftenøkler
1 sett med stjernenøkkel, krummet
1 stikksag (til hylsen)
1 ny a-arm og 1 hylse til bærearm

Oppdage defekt bærearm

Oppdage defekt bærearmEn defekt kontrollarm eller defekt hylse er enkel å identifisere: den tykke gummiringen er porøs og sprukket opp. Hvis defekten tydelig påvirker kvaliteten på kjøringen, har gummihylsen sannsynligvis raknet fullstendig. Du kan tydelig se sprekkene om du beveger a-armen opp og ned med en spake.

Hylse og bærearm festes stramt sammen, og kan derfor ikke byttes ut separat. Hylsen festes til den sveisede metalldelen av sikkerhetsårsaker. Hele komponenten må erstattes dersom det oppstår feil. Dette utgjør ikke noe problem, ettersom a-armer er veldig billige. I tillegg er det betydelig mye enklere å bytte hele a-armen enn å presse hylsene inn og ut.

Sikkerhet først

å bytte kontrollarmenDu må jobbe under bilen for å bytte kontrollarmen. En bilheis er ideell. Bilen repareres ved å jekke den opp hvis dette ikke er tilgjengelig, på den betingelse at du tar ekstra sikkerhetstiltak:

– Aldri sikre bilen bare med en enkel biljekk
– Alltid plasser egnede støtter til akslene under bilen!
– Dra opp parkeringsbremsen, skift gir og plasser stoppeklosser under bakhjulene
– Arbeid aldri alene
– Ikke bruk provisoriske løsninger som steiner, dekk og treklosser

Bytt bærearmen – DIY Instruksjoner:
Steg for steg

Dette er en generell beskrivelse av hvordan du bytter kontrollarm og ikke en ordentlig instruksjon for reparasjonen. Vi understreker at å bytte kontrollarm er en oppgave for en sertifisert bilmekaniker. Vi aksepterer ikke noe ansvar for feil som oppstår som et resultat fra at du etterligner følgende steg.

1. Ta av hjulet

Ta av hjuletHjulet fjernes på den aktuelle siden etter at bilen er festet i heisen.

2. Skru løs boltene

Skru løs bolteneForbindelsen mellom bærearm og bil avhenger av typen. Det er vanlig å bruke skruer for å koble den til den vertikale koblingsstangen: Tre bolter på hjulet og to bolter på chassis. Den ene bolten til chassis er vertikal og den andre er horisontal. Fest mutteren med den bøyde stjernenøkkelen for å skru løs den vertikale bolten. Nå kan bolten skrus løs på bunnen.

3. Koble fra bærearmen

Koble fra bærearmenFørst må du løse bærearmen på hjulets side. Deretter kan du trekke ut den horisontale chassis bolten. Bærearmen ligger nå fritt.

4. Monter ny bærearm

Monter ny bærearmDen nye bærearmen monteres på samme sted som den gamle. Koble den til hjulet først. De tre boltene på hjulnavet sikres først med bare et par omdreininger, ettersom komponenten trenger en viss mengde slark for videre montering. Nå settes den horisontale chassis bolten inn og skrus inn med 2-3 omdreininger. Det kan være litt vanskelig å sette inn den vertikale chassis bolten. Du bør uansett jobbe forsiktig og med ferdighet for å unngå skade på hylsene som er trykket inn i den nye bærearmen.

redusert levetid for den nye kontrollarmen på grunn av feil monteringFORSIKTIG: Et resultat av feil montering er at den nye kontrollarmen har redusert levetid!

Under ingen omstendigheter må du stramme chassis boltene på bærearmen, så lenge forhjulet fortsatt henger i luften. En kontrollarm strammes som regel ikke før støtdemperen på forhjulet er bøyd til siden og under normalt trykk. Hvis bærearmen strammes for tidlig, kan kraftige, overdrevne krefter fra torsjon ødelegge bøssingene, og reduserer levetiden deres med minst 50%.

5. Avlast forhjulet

Avlast forhjuletNå jekkes forhjulet opp med girkassejekken til støtdemperen er 50% bøyd til side. Dette er normal kjøreposisjon. Bøssingen til kontrollarmen er under normal spenning og er ikke overdrevent belastet. Nå kan alle boltene strammes med foreskrevet tiltrekningsmoment.

6. Monter hjulet og sjekk justeringen

Monter hjuletTil slutt monteres forhjulet og strammes med foreskrevet tiltrekningsmoment. Å bytte bærearm innebærer alltid inngrep i styringens geometri, og bilen bør derfor tas med til et verksted for å sjekke justeringen.

7. Bytte hylse til kontrollarm

Bytte hylse til kontrollarmHylsen må ikke alltid byttes. Selv om denne separate delen er ganske billig, er erstatningen veldig komplisert og er bare mulig å gjennomføre med spesialverktøy. Hvis du ikke har verktøyet klart, kan hele bærearmen bare byttes med hylsen montert på forhånd.Sett på nytt kontrollarm-bøssinger - nå opptil 75% billigere Hylsen til kontrollarmen kobler bærearmen horisontalt med chassis. Den leveres ikke alltid sammen med bærearmen, ettersom det er en separat komponent. Kontrollarmen bør demonteres som beskrevet. Deretter presses den ut av hylsen med et trykkverktøy. Deretter presses det nye lageret inn. Når den reparerte bærearmen monteres, må forhjulet avlastes igjen for å hindre uønsket torsjon i hylsen.

TIPS: Defekt bøssing på kontrollarmen kan fjernes ved hjelp av en stikksag. De fleste ganger kan et enkelt kutt på tvers gjennom gummien, til høyre for pinnen til kontrollarmen, være tilstrekkelig. Nå bør bøssingen være tilstrekkelig fri for spenn til å kunne dra den av bærearmen. Å montere nye bøssinger på pinnen er annen utfordring. En populær DIY-metode er å hamre den inn med en stor nøkkel og et par slag med hammeren. Vi anbefaler ikke denne fremgangsmåten. Å skyve den forsiktig ved hjelp av en skrustikke er mye bedre for begge komponenter, og forlenger komponentens levetid betraktelig. Den er veldig vanskelig å bytte.

Kostnader

Et sett med ny kontrollarm starter på ca. 145 NOK. Det er vesentlig mye billigere å kjøpe et komplett sett. Et komplett sett for foraksel består av en

– Bærearm
– Koplingsstang
– Kuleledd
– Styrestag
– Bøssinger for a-arm
– Støttende ledd

Det koster bare 770 – 970 NOK for begge sider. Innsatsen for å bytte alle disse delene er bare litt mer enn å bytte en enkelt a-arm. Etter at du har byttet ut en av disse delene, må hjulstillingen på bilen sjekkes uansett. Derfor er det verdt å vurdere å bytte hele akselen på én gang. Til syvende og sist, så eldes disse komponentene samtidig. Hvis kontrollarmen begynner å svikte, følger sannsynligvis alle de andre delene i dette området snart etter. Et nytt startpunkt opprettes ved å bytte alt, og du unngår problemer i dette området i mange år.Original Vaico bærearm til best pris

Foto: woverwolf, Alraun, dreamnikon, Vasiliy Koval, Alfa Photostudio, Corepics VOF, svariophoto / shutterstock.com