Hydraulikkolje For Top bilmerker
- Hydraulikkolje MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Hydraulikkolje AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Hydraulikkolje VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Hydraulikkolje MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Hydraulikkolje SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Styreledd (endeledd)
(10000 varer)
Aksialledd (styrestag)
(10000 varer)
Parallellstag
(10000 varer)
Tannstangmansjett
(10000 varer)
Styreservopumpe (servopumpe)
(10000 varer)
Styresnekke (tannstang)
(10000 varer)Er Hydraulikkolje defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Funksjon for komfort og sikkerhet: Servostyringen Servostyringen er en funksjon som er designet for komfortabel og sikker bevegelse og styring av alle tunge kjøretøy. Den minsker kraften som kreves for å rotere rattet fra hjulenes friksjonskraft. Dette øker med trykket på bakken. Servostyringen ble først utviklet for lastebiler, da de var vanskelige å styre når de kom opp i en viss størrelse. I dag er nesten alle biler utstyrt med et servostyringssystem allerede fra fabrikken. Hvordan fungerer et styringssystem? Et styresystem består av et ratt, rattstammen og hjulstyring. I bilens styresystem blir rotasjonen fra rattet først omgjort til en lineær bevegelse ved styringsenheten og deretter tilbake til en rotasjon ved hjulene. Jo mer press som utøves på hjulene, jo vanskeligere er det å dreie rattet. Dermed ble biler ofte utstyrt med store ratt før servostyringen ble vanlig. Hensikten bak den store spaken var å skape tilstrekkelig dreiemoment ved rattstammen for å kunne styre kjøretøyet komfortabelt. Denne enkle løsningen nådde sin begrensning da motorene ble større og tyngre, spesielt i amerikanske biler. Den hydraulisk assisterte servostyringen ble dermed oppfunnet. Servostyringsvæskens bane Styringsenheten er det punktet hvor styresystemet, også kalt styringsboosteren, kan tre i kraft. Ideelt sett støttes den lineære bevegelsen av en hydraulisk sylinder ved denne posisjonen. Denne hydrauliske sylinderen har en dobbel effekt: På trykkplaten i sylinderen blir kompresjon laget på den ene siden og suging på den andre, avhengig av hvilken retning man styrer. Ved endring av rotasjonsretningen, endrer en ventil som kalles styringsbøssingen, hydraulikkoljens strøm. For at hele systemet skal holde på trykket, er det en servostyringspumpe som leverer et konstant trykk. Servostyringspumpen drives av motoren via et flatt belte. Servostyringssystemet fylles via en liten tank som også fungerer som reservoar. Servostyringsvæsken fylles inn i den. Et filter installeres i denne komponentens forsyningssystem for å hindre at smusspartikler sprer seg i styresystemet. Fare for at servostyringsvæsken aldres Servostyringsvæsken og filteret bør skiftes ut minst hver 150000 km eller hvert 5. år. Som med alle andre mineraloljer, kan servostyringsvæsken foreldes. Dersom den flokkulerer, blir emulgert på grunn av kondensering eller for mange smusspartikler samler seg opp, vil servostyringssystemets effekt reduseres betydelig. Bytte av hydraulikkoljen kan gjenopprette servostyringssystemets effekt fullstendig. Det er også viktig å skifte filteret. Utskifting av hydrolikkoljen God servostyringsvæske er klar og gyldenbrun i fargen. Dersom styringen oppleves som stiv eller en fløyende støy kan høres under kjøring, må man kontrollere nivået av servostyringsvæsken. På enkelte biler er det vanskelig å finne reservoarbeholderen, men den nøyaktige posisjonen er alltid dokumentert i bruksanvisningen. Ofte har målestangen merking angående fyllnivå når motoren er varm eller kald. Det er viktig å huske dette når du fyller på. Dersom hydraulikkoljen har en mørk misfarging og er uklar, bør den skiftes ut så snart som mulig. Avhengig av produsenten, er spesielle avløpsplugger plassert på servostyringen, eller så må en ledning løsnes for å tømme hydraulikkoljen. Oljen dreneres når motoren er av, ellers vil servopumpen gå på tomgang. Dette må unngås, ellers kan den skades raskt som følge av dette. Dersom det ikke finnes avløpskobling, kan man også fjerne olje fra den øvre beholderen med en sprøyte. Servosystemet krever omtrent 1 liter hydraulikkolje. Det er viktig å la oljen komme til i hele servosystemet etter at oljen er skiftet og erstattet filteret. Dette oppnås ved å dreie rattet helt til hver side flere ganger mens reservoaret er åpent og etterfylle olje om nødvendig. Pass på at du ikke overfyller!