Slik skifter jeg ut bremseskiver og bremseklosser selv!

Slik skifter jeg ut bremseskiver og bremseklosser selv!

Bremser er vanlige forbruksvarer i enhver bil. Det er viktig å skifte dem ut i tide for å kunne kjøre trygt på veien. De som liker å mekke selv og har litt erfaring og teknisk fingerferdighet skal kunne være i stand til å skifte ut bremseskivene og bremseklossene selv, spesielt i de eldre modellseriene. Du kan spare mye penger ved å ikke levere bilen på et verksted. Monteringsforklaringen nedenfor vil gi deg nyttige tips for hvordan du trinn for trinn kan skifte ut delene selv.

Hva er viktig når man skifter ut bremseskiver og bremseklosser selv?

Hva er viktig når man skifter ut bremseskiver og bremseklosser selv?Et fungerende bremsesystem er uunnværlig. Du skal kunne stole på at bremsene kan bremse brått i trafikksituasjoner om nødvendig. Det er derfor viktig at bremseklossene og skivene bare skiftes ut av noen med tilstrekkelig erfaring. Skiftes delene ut selv bare av økonomiske grunner, kan dette føre til feil i monteringen og dermed at bilen ikke bremser godt nok. Dette øker risikoen for ulykker. I tillegg kan det være at forsikringsselskapet nekter dekningen. Derfor skal du bare utføre utskiftninger selv når du kan jobbe profesjonelt og har den nødvendige erfaringen.

Trinn 1: Jekk opp bilen og fjern hjulet

Alle komponentene i bremsesystemet skal alltid skiftes ut i par, dette er for å unngå risikoen for at bilen legger seg til en side når du bremser. Hele reparasjonen krever at bilen jekkes opp, ideelt sett med en bilheis. Det er mulig å jekke opp bilen med en vanlig jekk, men det gjør parvis utskiftning av bremseskiver og klosser mer komplisert. Start med å fjerne det hjulet hvor bremsekomponenten sitter. Dette utføres på samme måte som et vanlig hjulbytte.

Etter å ha fjernet hjulet vil du kunne se kaliperen som er montert med braketter og støvdeksler. Fjern dekslene og løsne glideboltene med ei skralle. Fjerning av kaliperen krever at den vikles tilbake med et passende verktøy. I nyere modeller kan dette føre til problemer med bilens elektronikk, da den elektroniske parkeringsbremsen muligens aktiveres i denne situasjonen. I dette tilfellet er det nødvendig å gripe inn i elektronikken og sette den i service eller reparasjonsmodusen.

Fjern bremseklossene fra den demonterte bremsekaliperen

Først når bremsekaliperen er tatt av kan bremseklossene fjernes. På dette punktet er holderne til bremseklossene fremdeles festet til bilen og i direkte kontakt med bremseskivene. Festene kan løsnes med en passende skrutrekker og bremseskivene kan fjernes, sammen med holderne, fra hjulnavet. I mange tilfeller har bremseskivene et separat feste på navet, sjekk om dette er tilfellet.

ATE originale bremseklosser

ATE originale bremseklosser

tilbud fra 144,86 kr

Kjøp nå

Det å montere nye bremseskiver og bremseklosser trenger ikke nødvendigvis å bety at andre deler av bremsesystemet må skiftes ut. Etter demonteringen anbefales det å rengjøre grundig slik at bremsene kan fungere så godt som mulig. I tillegg til hjulnavet må du også passe på å rengjøre både kaliperen og holderen til bremseklossene. For mer fastsittende smuss anbefales det å bruke en liten stålbørste. I spesialiserte butikker finner du rengjøringsmiddel spesielt til bremser, noe som kan brukes til skivene og klossene, samt de andre komponentene i bremsesystemet.

Slik skiftes nye bremseskiver og bremseklosser ut

Slik skiftes nye bremseskiver og bremseklosser utDet å montere nye bremseskiver og deretter å sette inn bremseklossene med nye klosser gjøres slik som det ble beskrevet ovenfor, men i motsatt rekkefølge. Først settes den nye bremseskiven på hjulnavet. Deretter fikseres det nye settet med bremseklosser på holderen til bremseklossene. Før bremseklossene monteres anbefales det å rengjøre festeområdet til bremseklossenes holder med en spesiell bremsesmurning fra spesialbutikker for slikt. Dette bidrar til at komponenten får en bedre bevegelighet og hindrer uønsket friksjon på bremsekomponentene.

Når holderene til bremseklossene er godt forberedt kan de festes på bremseskivene med en ren bolt. Husk: Bolten skal strammes med det dreiemomentet som er spesifisert av produsenten slik at man får en sikker og optimal bremseytelse. Bremseklosser som er for løse eller for stramme har en dårlig påvirkning på bremseytelsen og kan bli en alvorlig sikkerhetsrisiko.

Etter at holderne er montert settes klossene inn. Pass på de forskjellige strukturene på begge sidene. Den siden av bremseklossen som skal vende utover har en avstiver. Med denne avstiveren kan bremseklossene settes inn i bremsekaliperens stempel. Etter den er satt på vil bremseklossene gli på bremseskiven. Til slutt smøres glideboltene som settes gjennom bremsekaliperen og de strammes med en unbrakonøkkel. Her må også det riktige dreiemomentet brukes. Støvdekslene monteres nå og braketten til bremseskivene settes på. Komponentene kan festes med et vanlig skrujern i den riktige størrelsen.

Luft bremsesystemet

I løpet av arbeidet på bremsesystemet kommer luft inn i systemet. Før hjulene blir montert på og bilen brukes må systemet luftes. Dette må gjøres med alle kaliperne da de er koblet via systemet. Dette betyr at også kaliperen på akselen der hvor du ikke gjorde noe arbeid skal luftes.

Det å luft bremsesystemet krever litt erfaring. Det kan være bedre å ha en profesjonell mekaniker som hjelper deg. Det å hoppe over luftingen kan føre til at systemet inneholder for mye luft og at trykket på bremsepedalen ikke gir nok kraft i overførigen. Dette skal ikke oppdages i det øyeblikket når bilen er i full fart og man kan ikke bremse med nok kraft. Etter at bilen er luftet kan hjulet monteres som normalt. Luftingen skal riktignok bare utføres etter at alle bremsekomponentene har blitt skiftet ut, i tillegg etter ferdigstillelsen på begge sider av akselen.

Bestill billige Brembo bremseskiver

Brembo bremseskiver

nå fra kun: 158,70 kr

Bestill billig

Slik testes de nye bremsene før bilen brukes igjen etter reparasjonen

Nye bremseskiver og bremseklosser trenger litt tid til å justere seg til posisjonen deres for å gi det rette grepet. Test ytelsen til bremsene i et sikkert område før du planlegger en lang kjøretur. Du gjør dette ved å akselerere bilen litt flere ganger og bremse hver gang. Bremsesystemet er godt justert idet du føler klar motstand når du bruker bremsepedalen. Det kan være at bremsevæskenivået i det hydrauliske systemet i bilen er for lavt når bremsene ikke yter optimalt ved gjentatte forsøk over lang tid. Det er mulig å skifte ut bremsevæske selv om man har litt erfaring. Den passende væsken finnes hos forhandlere.

Foto: Tatiana Khlopkova, kuzmichstudio, malkovkosta, Sven Vietense / shutterstock.com