Seriøs virksomhet: kvalitetene til perforerte bremseskiver

Seriøs virksomhet: kvalitetene til perforerte bremseskiver

Skivebremser på alle fire hjulene er nå standard for moderne biler. Trommelbremser brukes kun som parkeringsbrems. Selv i kompaktbiler, er massene i bevegelse og motorens ytelse for høy til at enkle trommelbremser kan garantere sikker bremsing. Likevel har problemet som gjelder alle bremser et uttrykk: minsket bremseeffekt pga. oppvarming.

Forhindre minsket bremseeffekt pga. oppvarming med høytytende bremser

Forhindre minsket bremseeffekt pga. oppvarming med høytytende bremser

Minsket bremseeffekt er tap av bremseeffekt på grunn av akkumulert varme i bremsesystemet. Hvis varmen som genereres fra en bremse-manøver ikke avledes raskt nok, kan en farlig situasjon oppstå: temperaturen på bremseskiven nærmer seg smeltepunktet, og friksjonen mellom bremsebelegget og bremseskiven er betydelig svekket.

bremseskiver bremseeffekt

I trommelbremsene fører dette ofte til total svikt. Også enkle, ikke-perforerte og massive bremseskiver kan føre til minsket bremseeffekt pga. oppvarming. Årsaken er også her ofte utilstrekkelig avledning av akkumulert varme.

Originale bremseskiver

Originale bremseskiver

topppriser fra 75,64 kr

til butikken

Forsiktig: du må stille rett diagnose

Generelt sett, er standard installerte bremser tilstrekkelige for vanlig bruk. Selv unntaksvise situasjoner, for eksempel kjøre lenge i nedoverbakke, tas hensyn til av produsentene under konstruksjonen. Stålet til en bremseskive har et smeltepunkt på 1400 °C. Du må bremse over meget lang tid å nå den.

Hvis en kortvarig feil oppstår i bremsesystemet under normal bruk, er dette sannsynligvis ikke forårsaket av minsket bremseeffekt pga. oppvarming. Feil i det hydrauliske systemet er i så fall mer sannsynlig.

bytt bremsevæske

Den mest åpenbare årsaken er at bremsevæsken er for gammel og samler opp for mye vann. Dette kan kontrolleres med en teststrimmel. Hvis bremsevæsken allerede har blitt grønn, kan du spare deg for bryderiet – bremsevæsken må byttes umiddelbart og bremsesystemet må luftes grundig. En annen årsak til et plutselig tap av bremsetrykk kan være sprekk i bremseledningen.

Derfor: når bremsen ikke lengre er trygg, må du umiddelbart begynne å lete etter årsaken. Bremseproblemer er nesten aldri forårsaket av konstruksjonsfeil ved normal bruk.

Jo høyere hastighet, jo mere varme

Optimaliser bremseskiver massive bremseskiver

Når bilen presses til det ytterste og kjøres på racerbanen, kan standard massive bremseskiver også nå sine grenser.

Det som gjelder for bremser: jo kjøligere, jo bedre.

Derfor jobber ingeniørene kontinuerlig med å optimalisere betingelsene for bremsing med innovative skiver.

Ett av alternativene er perforert bremseskive.

Perforerte bremseskiver: Mer enn bare hull

perforerte bremseskiver fordeler

Det ville ha vært for enkelt å simpelthen bore noen hull i en massiv bremseskive og håpe at det har effekt. Vi må skuffe brukeren herdet kreves mye oppfinnsomhet for å lage en bremseskive med optimalisert varme.

Perforerte skivebremser kan anses for å være det neste evolusjonære steget for internt ventilerte bremseskiver. Selv om massive bremseskiver kan optimaliseres med slisser og huller, er disse kun tillatt på bakakselen og fungerer hovedsakelig som optisk effekt. De kan ikke synlig skilles fra de svært belastede bremseskivene på forakselen.

internt ventilert bremseskive

En internt ventilert bremseskive er en svært komplisert komponent. Den konstrueres på en slik måte at luften fra kjøringen suges inn gjennom navet og blåses ut gjennom kanalene inne i bremseskiven. Luften strømmer over den varme skiven og tar med seg akkumulert varme.

En internt ventilert bremseskive er også effektiv uten perforering. Hvis bremseskiven imidlertid er utstyrt med presist plassert hull, oppstår det flere positive effekter.

– Optimaliserer spredning av varme
– Mindre abrasjon på bremseskiven
– Vekten på bremseskiven reduseres
– Bilen får et sporty, dynamisk preg

Selv internt ventilerte og perforerte bremseskiver, med kompleks struktur, er likevel laget utelukkende av grått støpejern, noe som gjør dem utrolig billige.

Plukk opp billige Bosch-bremseklosser

Ulemper med perforerte bremseskiver

Ulemper med perforerte bremseskiver

Perforerte bremseskiver har så mange fordeler at du nesten glemmer at de har ulemper også. Uheldigvis, så kan dette sies at disse innovative delene: der hvor det er lys, er det også skygge.

Den største ulempen for perforerte bremseskiver er høyere slitasje på bremsebeleggene. Den strukturerte overflaten til en perforert bremseskive fungerer som en rasp, og bremsebeleggene slites ut betydelig mye fortere enn en glatt, massiv bremseskive.

Ønsker du å montere perforerte bremseskiver i bilen din, bør du ta hensyn til at du må bytte bremsebelegg dobbelt så ofte. Heldigvis er dette vedlikeholdet er svært enkelt og raskt å lære.

Pass på at du sjekker godkjenningen

Perforerede bremseskiver i testet mærke kvalitet

En perforert bremseskive er en sterkt belastet komponent som er strukturelt svekket. Det gjør at høy produksjonskvalitet og etterbehandling er helt nødvendig.

Hvis du er interessert i denne dynamiske og effektive egenskapen, må du være sikker på at du ikke sparer penger på feil måte: du bør alltid kjøpe perforerte bremseskiver av sertifisert varemerke-kvalitet.

Bilbremser-butik

Bilbremser Butik

nu med 50% rabat

til butikken

Derfor kommer vanligvis førsteklasses merkevareprodukter med universell sertifisering. For de fleste produsentene er det ikke nødvendig å registrere omleggingen i bilens dokumenter.

Perforerte bremseskiver: Pass på rotasjonsretning

Bemærk rotationsretningen på internt ventilerede bremseskiver
  • Det er spesielt viktig for ventilerte bremseskiver at de monteres i riktig retning. Luften suges inn av navet og føres utover.
  • Det motsatte skjer hvis de monteres feil vei: kald luft suges inn rett utenfor av bremseskiven, varmes opp på vei gjennom skiven og blåses tett innover.
  • Dette fører til at varme samles opp på caliperen, fôringen på akselen og kuleleddet. Disse komponentene inneholder en viss mengde gummi som svekkes på grunn av kontinuerlig oppvarming, og eldes raskt som en konsekvens av dette.
Læs instruktionerne inden installation af de perforerede bremseskiver
  • Perforert eller ikke, gjelder dette for enhver omlegging eller montering av internt ventilerte bremseskiver: les og forstå bruksanvisningen nøye før montering og du skrur løs den første bolten. Først nå kan du føle deg trygg på at reparasjonen blir vellykket, og at bilens ytelse blir oppgradert slik som du ønsker.
Foto: Patrick Thomas, gameanna, Tony Savino, Charles Knowles, Chatchai.wa, trinityfoto, AlexLMX, rawcapPhoto, pdsci, Stason4ik, Aleksandr Kondratov / shutterstock.com