Slik skifter du ut tennplugger selv – Veiledning, tips & triks

Slik skifter du ut tennplugger selv – Veiledning, tips & triks

Det første du må sjekke når motoren kveles og hakker er tennpluggene. Denne normale slitasjedelen, som du finner lett i motoren, forårsaker ofte disse symptomene på slutten av levetiden. Utskiftning er ikke alltid nødvendig. Rengjøring kan være nok. Hvordan dette fungerer, og hvordan man kjennetegner «utbrente» tennplugger vises i denne veiledningen.

Dette er oppgaven til tennplugger i bilen

oppgaven til tennplugger i bilenI motsetning til dieselmotoren er temperaturen i bensinmotorer ikke tilstrekkelig for å tenne blandingen av luft og drivstoff. I dette tilfellet snakker vi om elektrisk tenning. Tennpluggen er ansvarlig for denne typen tenning. En og noen ganger to tennplugger er tilgjengelige for hver sylinder. De avgir en liten tenningsgnist i det riktige øyeblikket, forårsaker en eksplosjon og starter til slutt motoren. Moderne tennplugger genererer flere tusen gnister per minutt. Det største utvalget av tennplugger er nå 50 % billigere

En slitt tennpluggEn slitt tennplugg forårsaker typiske symptomer som feiltenning, noe som fører til uregelmessig drift av motoren og en fullstendig svikt i sylinderen, noe som forårsaker kraftige rykk. Produsenter anbefaler en maksimal kilometerstand for tennpluggene deres. Likevel er det ikke noe bestemt erstatningsintervall. Tennpluggen skal fjernes først for å bestemme om den har nådd levetiden sin. Den er klar til å skiftes ut når det er svarte avleiringer på elektroden eller når gapet mellom elektrodene er for små. Med et spesielt måleinstrument kan avstanden mellom elektrodene bestemmes svært presist, med opptil tiendedeler av millimeteren. Det er ikke nødvendig å skifte ut om misfargingen er lys til mørk brun. I dette tilfeller kan tennpluggen rengjøres og justeres.

Rengjøring og justering av tennpluggerRengjøring og justering av tennplugger

symptomer som indikerer at tennpluggen er ødelagtSotete, brune avleiringer eller et for stort mellomrom mellom elektrodene kan føre til symptomer som indikerer at tennpluggen er ødelagt.

I dette tilfellet er derimot ingen erstatning nødvendig. I stedet må tennpluggene rengjøres grundig og justeres. Slik gjøres dette:

Trinn 1: Fjern alle tennpluggene og marker den tilsvarende sylinderen.
Trinn 2: Bruk en messingstålbørste for å rengjøre tennpluggen fra overflødig sot og smuss. Tørk eventuell gjenværende smuss fra huset med en fuktig klut.
Trinn 3: Kontroller elektrodemellomrommet med en måler ved å sette inn den flate siden. Hvis gapet er større enn det vanlige 0,6 mm (sjekk produsentens informasjon!), justerer du metallmassen til elektroden ved å banke tennpluggen litt på motorblokken. Etter at den er justert, rengjøres tråden med en stålbørste og tennpluggen settes inn igjen. Les hvordan det gjøres nedenfor.
Trinn 4: Tennpluggen er, ved en temperatur på 400 ˚C eller høyere, i stand til å brenne rester av seg selv. Når du kjører korte avstander, oppnås ikke denne temperaturen, og det er derfor nyttig å kjøre minst 30 minutter på motorveien etter rengjøring og justering av pluggene. Ved å gjøre dette, kan du i mellomtiden identifisere mulige monteringsfeil.

Hvilken tennplugg er den rette?

Hvilken tennplugg er den rette?Alle tennpluggkomponenter skal passe sammen. Dette er materialet til den: det vinklede skruevinde, lengden, bredden og egenskapene som varmebestandighet eller tenningshastighet. Ofte inneholder bilhåndboken en liste med tennplugger som anbefales. Alternativt har forhandlere en indeks med tennplugger og tilhørende informasjon. På nett kan du finne passende produkter med bilspesifikasjonen eller modellnummeret.

Generelt sett:

Jern-nikkel-kromlegeringer er de billigste, men de minst holdbare. Ser du etter tennplugger som holder lenge, velg sølv, platina eller til og med iridium. Tenk på prisen, det lønner seg spesielt for personer som kjører mye.
Tennplugger med flere elektroder er gode fordi strømmen kan fordeles om en elektrode skulle være blokkert av avleiringer. Tennpluggen vil ikke svikte så raskt og har også en lengre levetid, og selvfølgelig også en tilsvarende prislapp.
– Drives motoren din av gass (LPG og CNG) trenger du de tilsvarende tennpluggene. Sjekk bilprodusentens informasjon eller sjekk på nett.

Tennspole NGK til billigste pris kun på Bildelerekspert

Skifte ut tennplugger trinn for trinn

Du trenger følgende verktøy for utskiftningen:

– bilhåndboken
– en verktøykoffert / pipenøkkel
– eller en tennpluggnøkkel
– eller en momentnøkkel med en tennpluggpipe
– muligens en skrutrekker
– en klut

Tennplugger må skiftes ut eller sjekkes når motoren er kaldHusk: Tennplugger må skiftes ut eller sjekkes når motoren er kald for å unngå brannskader.

Åpne panseret og finn tennpluggene i motorenTrinn 0: Åpne panseret og finn tennpluggene i motoren. Posisjonen deres finner du i håndboken. Beskyttes de av en hette eller et lokk, må den fjernes og legges til side. Fjern tennpluggterminalen og noter den tilsvarende sylinderen.
Du løsner gamle tennplugger med en pipe for tennpluggerTrinn 1: Du løsner gamle tennplugger med en pipe for tennplugger, en tennpluggnøkkel eller et sett med pipenøkler (vanligvis pipebredde 20,8) og skrur dem ut for hånd. Gamle tennplugger hører ikke til i det vanlige søppelet, og må kastes hos en bilopphugger eller hos det lokale gjenvinningsanlegget. Tørk bort den verste smussen fra plugghullene.
Skru inn hver ny plugg i det tilsvarende plugghullet for håndTrinn 2: Skru inn hver ny plugg i det tilsvarende plugghullet for hånd. Bare sett inn og skru forsiktig.
Sett momentnøkkelen med tennpluggpipen på det momentet som er angitt av produsentenTrinn 3: Sett momentnøkkelen med tennpluggpipen på det momentet som er angitt av produsenten, og stram bolten til den «glir», eller arbeid alternativt med følgende tommelfingerregel:
– Har tennpluggen en pakning, skal den strammes ytterligerere 90 ˚ etter å ha skrudd muttern på.
– Er tennpluggen konisk uten pakning, skal mutteren strammes ytterligere 15 ˚ etter å ha skrudd den manuelt.
Sett inn tennpluggterminalenTrinn 4: Sett inn tennpluggterminalen.
Sett hetten eller lokket tilbake på plass igjenTrinn 5: Sett hetten eller lokket tilbake på plass igjen.
tennpluggmutter Trinn 6: La panseret stå åpent, gå inn i bilen og start motoren. Trå på gassen et par ganger for å se reaksjonen. Går motoren jevnt uten at den kveles og stotrer, er erstatningen vellykket.

ikke noe problem å skifte tennpluggerVanlige feil og feilsøking

Det er vanligvis ikke noe problem å skifte tennplugger for deg som liker å mekke selv om du har riktig verktøy. Har du ikke tilgang på riktig verktøy, må du passe på å følge tommerfingerregelene, men husk at dette ikke er en optimal løsning. Du vil merke eventuelle problemer ved den første kjøreturen, derfor er det viktig å ta en prøvetur etter utskiftningen. Dette er problemene som kan oppstå:

Klaprelyd i motoren: Dette er et tegn på at noe ble montert feil. Dette kan være hettene til tennpluggene. Sjekk monteringen av disse delene og monter dem på nytt igjen om det er nødvendig.
Feilmelding – Motor: Moderne biler overvåkes konstant av kjørecomputeren, og utskifting av en tennplugg kan forårsake en feilmelding. Vanligvis vil den slås av når computeren merker at alt er i orden. I sjeldne tilfeller må feilmeldingen fjernes av et verksted.
Hakking, svikt i sylinder: Disse symptomene tyder på at tennpluggen er montert feil eller en feil innføring av enden på tennpluggen. Skruegjenget har noen ganger et visst spill som kan føre til at endestykket kan bevege seg et par millimeter. Så snart motoren er avkjølt, kan det sjekkes om tennpluggene er ordentlig montert, og kabelen kan settes på igjen. Har tennpluggene løsnet kan et ødelagt skruegjenge være grunnen. I slike tilfeller må det sendes inn en reklamasjon til produsenten.
Dårlig ytelse: Tidspunktet for tenningsgnisten må være nøyaktig innstilt til motoren for at den skal drives optimalt. Moderne biler er ofte «forvirret» etter at en tennplugg er skiftet ut og må «lære» tidsstyringen på ny igjen. Dette tar litt tid. Skulle ikke dette problemet forsvinne etter et par kilometer må computeren startes på nytt på et verksted.

Foto: TeplouhovJurij, stella_photo, GreenLeaf Designs, sima, Anatoly Tiplyashin, Dmitri Ma, Menzhynskyi, wavebreakmedia, Anupong Nantha / shutterstock.com