Ingen ting fungerer uten smøring. Det er essensielt for motoren. En bensin- eller dieselmotor består av flere hundre bevegelige deler, enhver med en nøyaktig definert egenskap. Mange av disse delene utsettes for friksjon og uten smøring kan dette føre til skade på svært kort tid. Skal smøringen garanteres må man ha nok motorolje.
Hva må smøres?
Smøring er spesielt viktig for de delene som kommer i kontakt med andre deler. Disse er f.eks. kamakselen(e) med ventiler, veivakselen med styrestengene, lagrene og stempelringene langs sylinderveggen. Det er viktig å vite at disse delene har en såkalt glidende passform, det betyr at når motoren har en normal temperatur vil delene alltid være i kontakt med hverandre og de drivende kreftene overføres ikke brått. Metall krymper når det er kaldt og utvider seg når det varmes opp. I en kald motor er det en viss plass mellom delene. I eldre biler kan man høre den metalliske klangen av ventiler og hydrauliske ventilløftere. Så snart som motoren har nådd sin driftstemperatur, vil alle delene ha utvidet seg til den optimale glidende passformen.
Det er viktig med god olje til en kald motor
I mellomtiden har motoroljen en veldig viktig betydning. I en kald motor samles oljen i oljepannen. Når temperaturen synker, blir oljen stadig mer deigaktig. I teknisk sjargong kalles dette «viskositeten øker». Selv ved lave temperaturer må høyverdig olje være flytende nok slik at den kan pumpes raskt til alle potensielle friksjonsflater.
Hva er egentlig nytten av smøring?
Motorkomponentene som utsettes for friksjon har en spesiell egenskap, de er herdet. En ferdig komponent varmes helt rød i en ovn og kjøles brått av i et oljebad. Dette herder overflaten betydelig og gjør den motstandsdyktigere mot friksjon. Slitasjen vil fremskride mye raskere når dette herdede laget er slitt bort. Delen er like hard på overflaten som den er myk på undersiden. Det harde laget har bare en dybde på et par tideler av millimeteren. Dette laget opprettholdes i tusenvis av kilometer med nok smøring. Uten det, vil komponentene ødelegges helt bare etter et par hundre meter.
God olje = dyr olje?
I utgangspunktet er olje aldri veldig dårlig. Den kan være mer eller mindre egnet for en spesiell anvendelse. Det er ikke akkurat kvaliteten på oljen som er viktigst, men mer kjørestilen og hyppigheten av oljebytte. En feil bruk av en motorolje med lang levetid kan forårsake mer skade på motoren enn en billig motorolje som blir skiftet ut ofte. Det anbefales i alle fall å ha en viss bevissthet for kvaliteten når en handler motorolje.
Det ble utført to tester uavhengig av hverandre av Auto Motor Sport og GTÜ og begge hadde nesten identiske resultater. De fant ut at svært ofte har dyr olje ingen spesifikk fordel i forhold til de billigere versjonene. Smøringen og temperaturytelsen var nesten identisk. Testerne var derimot enig om at det er to ting som må sjekkes når man kjøper olje.
![]() Motorolje med 50 % rabattnå fra 21,54 krtil butikken ⇒ |
Tips for kjøp av motorolje
Den viktigste tingen å se på når du handler motorolje er å bare bruke produkter som er godkjent av bilprodusenten. De gir ut en liste over godkjente oljer for bilene deres. Det står også på oljebeholderen hva den er egnet for. I tillegg til denne informasjonen om viskositeten og temperaturen, som f.eks. 5–30 W, 15–40 W, osv. trykkes det spesielle koder på beholderen, som skal samsvare med dataene til bilprodusenten.
Det er alltid visse «svare sauer» som ikke kan motstå fristelsen å printe den tilsvarende godkjennelsen på deres egne beholdere. Den verdensomspennende handelen via nett gjør det veldig enkelt å selge produkter av tvilsom kvalitet.
Derfor bør regelen være å bare bruke kjente merker. De hvite oljebeholderne fra billige butikker bør unngås for enhver pris, uansett hvor fristende prisene er.
Konsekvensen ved bruk av oljer med dårlig kvalitet
Da Toyota for mer enn 20 år siden introduserte den såkalte fattig-blanding-motoren endret entusiasmen seg snart i desillusjon. Disse motorene skulle forbruke ekstremt lave drivstoffnivåer og ble derfor ansett for å være svært økonomiske i oljebruken.
Realiteten ble noe helt annet. Etter flere titusenvis av kilometer ble motorene fullstendig forurenset og tilstoppet av harpiksert olje. Heldigvis kunne noen motorer reddes ved omfattende skylling og rengjøring.
Mange motorer derimot ble fullstendig ødelagt pga. forurensingen.
Feil smøring, bruk av mindreverdig olje eller å ignorere et oljeskift kan ha like dramatiske konsekvenser. Spesielt problematisk med hensyn til billig olje er forekomsten av koksrester. Denne spesielt harde resten skyldes brent motorolje og avleiringer på ventilene og stemplene.
Dette er veldig irriterende i seg selv, men det kan ha langt verre konsekvenser. Koksrester vil før eller senere begynne å vandre og kan forårsake skader på andre steder, spesielt i katalysatoren. Bikakestrukturen med de smale kanalene er ekstremt følsom for all forurensing. Den kan gradvis tette seg, forringe ytelsen og nærmere bestemt eksosverdiene til bilen. Reservedelene er ganske dyre fordi platina blir brukt i konstruksjonen av katalysatorene.
Handle billig og smart
Et fornuftig kjøp av olje kan spare betydelig mer penger enn det som muligens kunne spares ved bruk av en billig olje uten et kjent merke. Dette innebærer å velge riktig butikk, en bensinstasjon er generelt sett det mest egnede stedet å kjøpe olje på. Oljebeholderne er ekstremt dyre på disse slagsstedene sammenlignet med prisene i butikker som selger biltilbehør. Prisene på bensinstasjonen er iallfall 50 % høyere enn de i butikken.
Det er lurt å handle motorolje med noen venner og kjente. Prisen er nemlig avhengig av størrelsen på beholderen. Du kan spare mye penger skulle du ha muligheten for å kjøpe et helt oljefat pga. frivillighetsarbeid, en organisasjon eller vennekretsen din.
Olje som holder lenge er feil valg
For noen år siden mente Mercedes-Benz stolt at kvaliteten på motoren deres krevde svært få oljeskift når man brukte oljer med lang levetid.
Vårt råd: Ikke fall for disse løftene. En motor trenger god olje like mye som periodisk utskiftning. Bare oljebytter som skjer i tide sørger for en optimal smøring av alle bevegelige deler i motoren.
Det er ikke lurt å hoppe over et oljeskift og bare tilsette olje i stedet. Oljen blir tynnere når den har blitt brukt lenge. Det å fylle på med ny olje vil ikke kompensere for dette. Tynn olje har ikke smøreegenskapene som ny olje har. Videre når den lettere forbrenningskamrene, hvor den forårsaker de fryktede koksavleiringene. Ikke glem å sjekke og skifte ut oljefilteret om det er nødvendig.
Konklusjon: Ikke hør på falske løfter
For lite er skadelig, spesielt når det gjelder motorolje. Handle på det riktige stedet som gir deg prisfordeler. Du kan spare masse penger. Stol på informasjonen du får fra bilprodusenten når du handler olje. Det er ikke nødvendig å bruke ekstremt dyre «premium» produkter, men vær pliktoppfyllende og raus når du bytter olje. Dyr olje kan vedlikeholde motoren, men kan aldri reparere den. Når kamakslen er vridd, kan motoren bare reddes ved en dyr erstatning av denne delen. Med litt teknisk forståelse og vedlikehold kan dette lett unngås.
Foto: SvedOliver, Ensuper, Aksenova Natalya, Phovoir, Sergey Ryzhov, dashadima / shutterstock.com