Det er bare noen få millimeter, men de gjør hele forskjellen: Et bredere spor gir bilen et helt annet utseende. Formen er kraftigere, stødigere og mer stabil. Les alt om hjulavstand nedenfor!
Mer hjulavstand er mer enn bare en endring i utseendet. Det endrer også kjørekvaliteten. Det er derimot flere trinn som kreves for at man skal se mer hjulavstand og det har flere ulemper.
Billig trimming – raskt gjort
Den positive siden av spacere er den maksimale effekten av dette tiltaket etter et relativt lite inngrep. Praktisk sett er bruk av spacere like enkelt som å bytte hjul.
Arbeidstrinnene er veldig like. Monteringen av et komplett spacersett tar bare femten minutter. Denne omvandlingen skal utføres forsiktig og krever konsentrasjon, samt det rette verktøyet.
Tenk på det juridiske aspektet
Jo bredere, desto bedre? Ikke helt. Hjulbuen er begrenset. For å være helt presis: den maksimale tillatte sporbredden ender på en avstand på 5 mm fra skjermen. Dette er et sikkerhetstiltak: et åpent roterende hjul fungerer som en slynge hvis den skulle treffe en passant eller en syklist. En forbigående som treffes av hjulet vil bli trukket under bilen av rotasjonen. Selv om bare den fremre delen av det roterende hjulet skulle komme i kontakt med en forbigående, kan den personen bli kastet opp i luften. Derfor har hjulavstand juridiske grenser.
Tillegg til forhåndsregler: «5 mm fra skjermen er den maksimale sporbredden», i tillegg er det andre juridiske aspekter som er viktige. Bare spacersett som er testet og registrert kan brukes. Det er ikke tillatt å lage egne avstandsskiver på en dreiebenk.
![]() Butikken for Hjulavstandsstykker⇒ kun kvalitetsprodukterBESTILLE PÅ NETT ⇒ |
Dette er innholdet i et spacersett
Hoveddelene i et spacersett er runde avstandsskiver, dvs. runde skiver med ni hull. Skiven monteres på hjullageret med det store hullet i midten. De 8 hullene er enten gjengede hull eller helt frie hull. Spaceren kobles til hjulnavet med de boltene som følger med. Deretter skrus hjulet på via de gjengede hullene – ferdig.
Mål tykkelsen på skiven bestemmes av avstanden som legges til utover.
Fordeler og ulemper ved bruk av spacere
Bruk av spacere har følgende fordeler:
– Forbedret stabilitet i sporet, spesielt i svingene. – Et mer attraktivt utseende. |
Den forbedrede ytelsen i svingene er et resultat av en større støtteoverflate i bilen. Kontaktpunktene på bakken er lengre ifra hverandre, noe som gir bedre stabilitet og holder bilen i sporet. Forskjellen merkes tydelig, selv om det bare er noen få millimeter.
Spesielt effektivt er det endrede utseende når spacerne er kombinert med bredere dekk og felger som har en lav profil. Større felger med bredere dekk, som står lengre ifra hverandre, gir bilen et spesielt kraftig og stødig utseende.
Ulempen med spacere er belastningen den har på hele styremekanismen pga. den økte mekaniske kraftforsterkningen som sliter ut alle komponentene raskere. Det er særs styrespindeler, styrestager og stabilisatorstenger som påvirkes at denne omvandlingen. Det har også blitt sett økt slitasje på drivakselen når spacere brukes. Prisen for det stilige utseendet er redusert levetid på disse delene.
Bruk av spacere – trinn for trinn
Dette trenger du for å montere spacere:
1 hjulmutternøkkel eller en pipenøkkel med en 1”-pipe 1 momentnøkkel 1 sett med spacere 1 biljekk eller en bilheis 2 støttebukker om nødvendig Stoppeklosser om nødvendig |
1. Løs hjulbolter og muttere
- Start ved å slå av motoren, dra opp håndbremsen og fjern nøkkelen.
- Nå kan hjulboltene løsnes. Det er best å løsne hjulboltene når bilen fremdeles står på bakken. Det forhindrer at dekkene ruller når det skrus.
2. Jekk opp bilen
- Hvis en bilheis ikke er tilgjengelig, kan støttebukker brukes når spacerne monteres. I dette tilfellet er følgende viktig: Støttebukkene skal plasseres på de tilsvarende punktene på bilkarosseriet. Feil plassering av biljekken kan føre til alvorlig skade på understellet, noe som vraker bilen helt.
- Når du jobber på en bil skal du aldri bare stole på støttebukker. Først må den oppjekkede bilen sikres, ideelt sett med stoppeklosser, slik at den ikke ruller.
TIPS: Butikker som selger tilbehør til bil, selger også sett med hjulstoppere, førstehjelpsskrin og en varseltrekant. Med denne løsningen er du godt forberedt på alle eventualiteter med bilen.
- Bilen plasseres helst på en profesjonell bilrampe. Disse er rimelige, men sikre komponenter som sørger for at bilen står sikkert og stabilt. En bilrampe gir en større løftet overflate enn støttebukker. De gjør det mulig å jobbe under bilen i timesvis om nødvendig.
3. Fjern hjulene
- Det hjulet, hvor spaceren skal monteres, kan nå fjernes raskt da boltene ble løsnet tidligere.
4. Monter på spaceren
- Avstandsskiven skal monteres i henhold til monteringshåndboken. Boltene festes med det dreiemomentet som står i håndboken.
MERK: Boltene skal ALLTID strammes på tvers.
5. Sett på hjulet igjen
- Nå monteres hjulet og det strammes med det foreskrevne dreiemomentet.
EU-kontroll etter monteringen
Bruk av spacere skal registreres i vognkortet. På EU-kontrollen sjekkes rett montering, de tillate størrelsene og produsenten til spacerene. Vær derfor sikker på at du har godkjenningen til din type bil klar.
Uregistrerte spacere kan føre til en bot.
Ikke brede nok?
Sporutvidelse utover skjermgrensen som ble bestemt fra fabrikken er mulig, men det krever endring av karosseriet, slik som å trekke og flense hjulbuekanten.
Disse endringene må gjennomføres på et verksted. Trekking og flensing av hjulbuen ser kanskje lett ut, men det er mye som kan gå galt: karosseriet kan vri seg ujevnt og spesielt lakken kan få mye skade. Et karosseriverksted tar 1500–4000 kroner for å flense alle fire hjulbuene.
Pass på å sjekke at dette går gjennom EU-kontrollen. Ellers kan du ende opp med å bruke mye penger på en skeiv bil.
Ytterligere sporutvidelse vil kreve omfattende endringer av karosseriet, noe som innebærer omfattende nagling og sveising. Dette er mer enn det en hobbymekaniker kan gjøre. I tillegg vil det bare bli vanskeligere å få utvidelsene i karosseriet godkjent.
Derfor er de drastiske målene som innebærer nagling og sveising for en sporutvidelse forbeholdt rallybiler.
Foto: Novikov Nikolay, Joel Hallberg, DR-images, paultarasenko, New Africa, OPgrapher, Happy cake Happy cafe, Kaikoro / shutterstock.com