Luftfilteret er en typisk slitedel i bilen som periodisk krever utskifting. Du kan la et bilverksted gjøre jobben, men dette er ikke nødvendig. Tross alt kan denne oppgaven gjøres smertefritt av hvilken som helst lekmann. Selv om du har liten eller ingen kunnskap om biler: bare følg vår manual og ingenting vil gå galt.

Hva er fordelen med å skifte ut et luftfilter?
Luftfilteret er den såkalte “lungen” til bilen. Motoren må ha luft for å fungere. Luften er full av smuss og støvpartikler som kan skade motoren hvis lufttilførselen ikke filtreres. Luftfilteret sikrer at kun ren luft kommer inn i motoren. Over tid vil de fine porene tettes igjen og filteret vil ikke lenger la luft strømme igjennom. Gradvis vil drivstoff-luft blandingen bli for “rik”, noe som fører til at motoreffekten senkes. Særlig vil akselerasjonen reduseres. I tillegg er luftfilteret på sjekklisten til EU-kontrollen og kan forhindre bilen fra å få lov til å brukes på veien.

Det nye luftfilteret – hvilket er det rette?
Den rette størrelsen på det nye luftfilteret kan bli funnet i bilens manual. Svært ofte er det ikke nødvendig å sjekke dette siden mange leverandører kan finne det rette produktet ved hjelp av nøkkelnummeret. Følgende produkter er tilgjengelige:

– Papir luftfilteteret er den billigste versjonen. Ikke ulikt et kaffefilter utfører den slik den skal så lenge den er ny. Hoved ulempen med disse er levetiden. Etter 15.000 km må den skiftes ut. Noen bileiere ønsker å dra nytte av attraktive priser men siden i virkeligheten er disse filtrene ment å brukes i nødstilfeller. |
– Den mest vanlige løsningen, foretrukket av bilprodusenter, er bomull eller skumfilter. Prisen er moderat og den har også en fornuftig levetid på rundt 30.000 kilometer. Under garantiperioden til bilen er det absolutt nødvendig å velge dette filteret siden det er påbudt fra produsenter. Dessverre er varierer kvaliteten på luftfilterets ytelse og derfor er det bedre å ikke bruke en billig utgave. Det finnes også miks utgaver. I de siste årene har de blitt mer vanlig. |
– Mange sjåførere bruker oljebad luftfilter. Denne versjonen kan rengjøres gjentatte ganger og etterpå fylles det bare på ny olje. Dette resulterer i at den har en levetid på 60.000 kilometer, men som følge av det er den dyr. Materialet er nesten kun laget av skumgummi. Ryktet sier at disse luftfiltrene kan skade luftmassensensorene til dieselbiler. Dette er kun tilfellet hvis produktets konstruksjon er fei. Eller hvis den har blitt fyllt opp med olje av en som ikke er profesjonell. |
– Sportsfilterene er et unntak. Vanligvis skrus de på luftinntaket uten å ha noe hus, noe som øker ytelsen så vel som lyden. EU kontroller forlanger at de tas bort. For daglig bruk gir ikke dette luftfilteret noe ekstra. |
![]() Luftfilter • Topp kvalitetbillig fra 13,55 krtil butikken ⇒ |
Trinn for trinn: utskifting av luftfilteret
For utskifting trenger du de følgende verktøyene:
Bilens manual, en skrutrekker, eventuelt en kombinasjonsnøkkel, en klut, det nye luftfilteret.
Trinn 0: Åpne panseret (ikke glem å låse det fast) og finn luftfilterboksen. Det er enkelt å finne, og det vil stå “Luftfilter” eller et symbol på den som viser det. Hvis du ikke kan finne den kan du se i bilens manual, noe som også beskriver hvordan man åpner boksen. |
Trinn 1: Hvis du har en dieselbil må du først frakoble luftmassesensoren som er direkte koblet til luftfilterboksen. |
Trinn 2: Nå, avhengig av bilmodell, må du først ta vekk luftinntaksslangen. Press slangeklemmen med kombinasjonsnøkkelen rett ved siden av fjæren og skyv den bakover flere centimeter. Trykket på slangekoblingen løses og slangen kan flyttes til sides. |
Trinn 3: Åpne luftiflterboksen. Den er ofte sikret med to eller fire klemmer, noe som kan vippes ut med en skrutrekker. Under disse kan det være flere bolter og muttere. Hvis dette er tilfellet må de fjernes med en skrutrekker eller en fastnøkkel. |
Trinn 4: Fjern det gamle luftfilteret. Det kan kastes i vanlig husholdningssøppel. Hvis luftfilterboksen er skitten, rengjør den da med en klut. Sett inn det nye luftfilteret. Det kan ikke gjøres feil. Den passer kun en vei. |
Trinn 5: først må mutterne og boltene skrues inn igjen. Så kan luftfilterboksen settes på igjen med klemmene. |
Trinn 6: Putt inntaksslangen på åpningen og ta fjæren med kombinasjonsnøkkelen og dytt slangeklemmen opp til en par millimeters avstand. Slipp den og test med hånden din om slangeklemmen er fikset fast. |
Trinn 7: I en dieselbil kan du nå plugge inn luftmassesensoren inn i kontakten igjen. |
Trinn 8: Sitt i bilen med panseret åpent og start bilen. Trykk inn gasspedalen gjentatte ganger og hør på lyden. Gå ut av bilen og sjekk om bilen går jevnt på tomgang. Hvis alt er normalt var utskiftingen en suksess. Du kan nå lukke panseret. |

Vær oppmerksom: Montering av et sportsluftfilter er en god del mer komplisert og krever fjerning av luftfilterboksen. Avhengig av bilen kan andre ting oppstå, noe vi ikke kan adressere her. Vi anbefaler ikke en hobbymekaniker å utføre montering på egen hånd. Det kan eventuelt føre til negativ innvirkning på ytelsen. Hvis dette er noe som du ønsker, ta kontakt med et verksted eller en pålitelig kilde på internett slik som Vegvesenet eller ved EU-kontroll.

Hyppige feilmeldinger og hvordan man fikser de
Selv om et luftfilter skifte er relativt enkelt og kan gjøres av hobbymekanikere, har denne oppgaven flere fallgruver og feilmeldinger kan alltids oppstå. Hvis du kommer over problemer etter utskiftingen, vennligst les følgende tips:
1.Fluktuerende motorytelse – hvis du oppdager en fluktuerende motorytelse hos din dieselbil, er dette ofte på grunn av at luftmassesensorpluggen ikke er skikkelig festet til kontakten. Ved å rikke eller sette den inn skikkelig vil dette kan løse problemet.
2. Raslelyder under kjøring – hvis du hører raslelyder under testkjøringen etter utskiftingen er dette et tegn på et sviktende lokk til luftfilterboksen. Enten er en av klemmene ikke skikkelig på eller så kan det være en bolt/mutter som ikke er ordentlig tilstrammet. Dette må justeres.

Advarsel: Luftfilter – Moderne biler har ofte sitt eget svikt analysesystem. Displayet i dashbordet kan hende viser en advarsel for luftfilteret etter utskifting. Vanligvis tilbakestiller dette seg automatisk med en gang tilstrekkelig luft har nådd forbrenningskammeret. Muligens må du fjerne feilkoden manuelt (konsulter brukermanualen). Alternativt kan verkstedet ta seg av dette.
3. Plystre eller hvinelyder som kommer fra motoren, kan være fordi at du ikke har festet inntaksslangen skikkelig, noe som fører til luftlekkasje. Sjekk seksjonen mellom tilkoblingsstykket og inntaksslangen nøye. Hvis det er nødvendig kan du prøve å sette slangeklemmen på igjen for å være sikker på at koblingen er lufttett.
Foto: NorGal, Daneshvar, fantasy / fotolia.com