I dag, har det blitt en skikkelig vitenskap å tilføre motoren med luft. Der hvor det en gang var nok å ha et inntaksrør med et luftfilter, blir nå komplekse sammensetninger med flere komponenter brukt. En svikt i innsugningsmanifolden oppdages først av tapet i ytelsen, sterk forurensing og ved oljelekkasje.
Hovedårsaken til den økte kompleksiteten er moderne motorstyring med etterbehandling av eksosen. I dag forsynes motorer med luft via innsugningsmanifoldene. Etter hvert som kompleksiteten i teknologien øker, øker også risikoen for mangler.
Oppbygningen av en innsugningsmanifold
En innsugningsmanifold består av en solid rørstøping i aluminium eller grått støpejern. Avhengig av antall sylindere, blir fire eller seks rør ført inn i innsugningsmanifolden. De løper sammen på et sentralt inntakspunkt.
Innsugingsmanifolden har flere ekstra komponenter:
– Varmeelement: Det brukes til å forvarme inntaksluften. – Virveldemper med kontroll: De virvler luften i tillegg. – Pakninger til innsugningsmanifoldene. – Kobling til EGR-ventilen. |
![]() Innsugsmanifold • Rabatt24 timer gratis frakttil butikken ⇒ |
Vedlegg: Nitrogenoksid i eksoser
![]() Hovedforbryteren er restproduktet som kommer av forbrenningen i motoren. Den såkalte nitrogenoksid har vist seg å være hovedårsak til luftforurensning. Nitrogenoksid dannes når noe som inneholder atmosfærisk oksygen blir brent. Luft består bare av ca. 20 % oksygen. Det meste av luften vi puster inn er faktisk nitrogen. Hele 70 % av den omgivende luften er nitrogen. Denne gassen, som i seg selv er ganske treg og ikke-brennbar, kombineres under ekstreme forhold i motorens forbrenningskammer for å danne en variasjon av molekyler: NO, NO2, NO3 osv., de såkalte «nitrogenoksydene», kalles samlet for NOx-gruppen. På grunn av den forholdsmessige tregheten til nitrogenet mister de derimot raskt de påhengte oksygenatomene. Disse blir de såkalte «frie radikalene», de oksiderer alt de kommer i kontakt med. Det skader lungematerialet å puste dem inn, noe som i verste fall kan føre til kreft. EGR-ventilen brukes på innsugningsmanifolden til å redusere konsentrasjonen av nitrogenoksydene. |
Problemer med EGR-ventil
En EGR-ventil sender den brente eksosen tilbake til forbrenningskammeret, hvor eksosen ledes gjennom innsugningsmanifolden. Motoren suger inn eksosen som allerede har blitt brent og brenner den igjen. Dette påvirker ikke motorens ytelse noe særlig. Dette trikset senker derimot temperaturen i forbrenningsprosessen. Et resultat av lavere temperaturer i forbrenningskammeret er at det dannes mindre nitrogenoksyder.
Det er derimot en hake ved det hele. Sotpartikler fra eksosen setter seg ikke bare i EGR-ventilen. De vil også gradvis tilstoppe hele innsugningsmanifolden. Dette kan føre til en komplett tilstopping av tilførselen. Bilen får praktisk talt ingen luft og kan ikke lenger kjøre.
Reparasjon av innsugningsmanifolden
En komplett forurensning på grunn av avsetninger fra eksosen er den vanligste årsaken til svikt i innsugningsmanifolden. Inntil nylig ble hele komponenten ganske enkelt byttet ut, men det kostet alltid enormt mye.
I mellomtiden tilbyr mange tjenesteytere rengjøring av innsugningsmanifolden.
Det finnes flere tilnærminger til dette: Noen tjenesteytere brenner ut innsugningsmanifolden med ren oksygen eller komprimert luft. Andre tyder til kjemiske løsninger, hvor det størknede karbonet fra soten oppløses av syre. Disse tjenesteyterne tilbyr vanligvis direkte et bytte «en gammel for en overhalt» eller å gjenopprette din egen innsugningsmanifold. En ny innsugningsmanifold koster alt fra 1800 kroner til litt over 12 000 kroner. Gjenopprettingen koster vanligvis mindre en 1/4 av den nye prisen til innsugningsmanifolden. |
Trikset ligger derimot i detaljen: Det krever noe erfaring, et godt instinkt og det passende verktøy å fjerne en innsugningsmanifold. Skades innsugningsmanifolden når den fjernes, kan den bare byttes ut med en ny del.
Rengjøringen av innsugningsmanifolden innebærer alltid vedlikehold av EGR-ventilen.
Problem med virveldemperne
Virveldempere monteres på mange innsugningsmanifolder. Disse er små klaffer, laget av varmebestandig plast. De åpner og lukker inntakskanalene til innsugningsmanifolden. I tillegg gir de virvel, noe som skal forbedre forbrenningen i motoren. Problemet med virveldempere er at de har en tendens til å brekke av og falle ned i motorrommet.
Med litt flaks, vil stempelet knuse plastklaffen og blåse den ut med eksosen. Men selv da, vil deler av dem til slutt fanges i katalysatoren. Har man uflaks vil den ødelagte virveldemperen årsake alvorlige motorskader mye tidligere.
Vårt tips er derfor: Finn ut om et utskiftningssett er tilgjengelig for bilen din.
Disse er f.eks. tilgjengelige for mange BMW-motorer. I settet, erstattes de bevegelige klaffene med stive lameller. Driften er minimalt mindre effektiv, og gir den mest pålitelige driften. Lamellene kan ikke brekke av og falle ned i motorrommet. Dette garanterer en pålitelig beskyttelse fra uønskede overraskelser.
Foto: Lena Pan, CyrilLutz, aopsan, Byjeng, Chirachai Phitayachamrat, KUNANEK SUPAKOSOL, Winai Tepsuttinun, Stason4ik / shutterstock.com