Kileribberem til din bil
Multireim For Top bilmerker
- Multireim VW GOLF
- Multireim MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Kileribberem BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- Multireim AUDI A4
- Multireim VW PASSAT
- Kileribberem VW TRANSPORTER
- VOLVO V70
- Multireim AUDI A6
- Multireim TOYOTA AVENSIS
- Kileribberem MITSUBISHI OUTLANDER
- FORD MONDEO
- Multireim MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Multireim FIAT DUCATO
- Kileribberem VW CADDY
- SKODA OCTAVIA
- Multireim TOYOTA LAND CRUISER
- Multireim TOYOTA RAV 4
- Kileribberem HONDA CR-V
- VOLVO XC70
Er Kileribberem defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Mer effekt, mindre knirking med serpentinreim
Hvem husker fortsatt den grusomme lyden av en forbikjørende bil med slakk kilereim? Årsaken til at denne lyden omtrent har forsvunnet fra allmenne begreper er serpentinreimen. Denne type reimer (multi- eller kilereim med ribber) har nesten fullstendig erstattet den tradisjonelle kilereimen. Likevel var ikke støyreduksjon den egentlige årsaken til at drivreimen ble redesignet.
Høyere ytelse med samme dynamo
Årsaken til at kilereimen ble erstattes med serpentinreim er høyere brukerforventninger. Den moderne bilen utstyres med betydelig mer elektronikk enn det som før var tilfellet. Varme i seter, klimaanlegg, sikkerhet- og komfortsystem, sensorer, kraftige lydanlegg, osv. krever mye mer fra generatoren enn de gamle 12V dynamoene klarte å levere.
Å installere større dynamo ville vært én løsning for å forbedre strømforsyningen i bilen. Det ville imidlertid bli uproporsjonelt dyrt. Isteden for kjøres den tilgjengelige dynamoen på en høyere hastighet. Imidlertid er det betydelig ulempe ved dette: lageret slites raskere ut når dynamoen drives av en tradisjonell kilereim.
Redusert slitasje ved å kjøre på frihjul
For å få mer ytelse ut av samme dynamo, og samtidig holde slitasjenivået på lagrene under kontroll, har produsentene et triks: på moderne biler har dynamoen vanligvis et dynamofrihjul. Det betyr at den kun kan drives i én retning. Når motoren har få omdreininger, opprettholder dynamoen rotasjonsenergien til den har nådd et nytt turtall. Ved stiv forbindelse mellom kilereim og dynamo, var dynamohastigheten permanent redusert og dermed utvidet. Å kjøre på frihjul skåner lagrene, med mindre slitasje som resultat.
Stramming av serpentinreim
Riktig spenning i reimen må opprettholdes for å sikre optimal drift av dynamo og dynamofrihjul. Det gjelder også for kilereimen. Dersom det er stiv forbindelse mellom driv og dynamo, ble reimstrammingen justert direkte på dynamoen. Frihjulet krever et eksternt strammehjul som opprettholder fleksibel stramming. Frihjul og strammehjul derimot, trenger en bred kontaktflate - det er bare derfor den smale kilereimen ble erstattet med den betydelig mye bredere serpentinreimen.
Samme ytelse, større overflate
Serpentinreimen er en flat reim, forsterket av langsgående ribber. V-formede ribber har samme funksjon som den tradisjonelle kilereimen: de stabiliserer reimen og forbedrer kontaktflaten på dynamofrihjulet og drivhjulet på motoren. På mange biler driver serpentinreimen i tillegg vannpumpen, noe som forårsaker høye belastninger på komponenten.
Erstatning av serpentinreim
Erstatning av serpentinreimen er ikke så enkel som det var før. Det behøves ekspertise om hvordan strammeren fungerer. Moderne merkevarereimer er svært slitesterke. De byttes samtidig med dynamofrihjulet og strammeren på gitte serviceintervaller. Det er ikke like billig å bytte kilereim som det engang var, men bilen gjenopprettes til full funksjonalitet, klar for fremtidige kontroller, på én gang. Dersom reimen svikter før tiden, er det trolig et resultat av mekanisk skade. Dette bør så absolutt sjekkes. Ofte er gnagere ansvarlige for at serpentinreimer svikter for tidlig. Selve reimen koster bare mellom 5 og 20 euro, og med litt fingerferdighet kan den byttes ut på et par minutter. På grunn av den høye spenningen, er merkevarekvalitet helt essensielt. Det er bare dette som kan gi ønsket sikkerhet for langvarig og avslappet kjøring.