Remstrammer For Top bilmerker
- Spennarm MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Spennarm AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Spennarm VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Spennarm MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Spennarm SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Kileribberem
(10000 varer)
Strammerull
(10000 varer)
Kilerem
(7877 varer)
Styrerulle
(10000 varer)
Reg reim & registerreimsett
(10000 varer)
Kileremskive (remskive)
(222 varer)Er Remstrammer defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Når en ny bil kommer for salg, er alle reimer fabrikkjustert og sitter på skivene med en bestemt spenning. Denne nøyaktig forhåndsberegnede verdien, skal opprettholdes gjennom hele bilens levetid. I dag er det automatisk justerbare remstrammere som sørger for dette, mens tidligere, på gamle biler, måtte man selv kontrollere om reimer satt stramt og etter behov utføre justeringer for hånd. Konstruksjonsmessig er alle strammeelementene alltid mer solide og holder seg lenger enn hver kilereim, V-belte eller tannreim. Ikke desto mindre er en for tidlig slitasje på remstrammeren heller ikke utelukket.
Normalt blir reima bare slakk på vibrasjonsdemperen, men det finnes enkelte kraftigere motorer som skaper uvanlige problemer for strammere, og som produsentene ikke har greid å løse for hver modell. Remstrammere er til dels ikke optimalt dimensjonert. Dessuten fører vibrasjoner (som ofte forekommer ved kaldstart av motor) til problemer på demperen, slik at reima kan slure kort og deretter generere vibrasjoner. Brudd på holdere av remstrammer og styrerulle oppstår som regel etter mange slike kaldstarter. Ofte er det til og med skruer alene eller bøssinger som har skylden for dette. Disse delene tillater riktignok vibrasjoner som kan spre seg til alle strammeelementer. I et slikt tilfelle kan det være tilrådelig å bare erstatte en remstrammer alene eller en annen del av aggregatet. Ved normal drift bør utskiftning kun gjennomføres samtidig med selve reimene, som regel etter 100000 – 160000 kjørte kilometer.
Det er selvsagt mer kostnadseffektivt å bytte ut remstrammer sammen med øvrige strammeelementer. Unntak fra denne regelen kan bare gjøres under enkelte ekstraordinære omstendigheter. I tillegg krever det mye slit og arbeid. For å kunne nå reimene og strammeren, må du i de fleste tilfeller demontere, flytte eller skyve til side noen få deler. For å unngå ytterligere problemer, anbefales det å utelukkende bruke opprinnelige reservedeler og tilbehør fra samme produsenter. Uegnete komponenter bærer ofte ukjente problemer som aldri må undervurderes. Nye reservedeler, såfremt det gjelder utskiftning, kan du døgnet rundt bestille og kjøpe i vår nettbutikk, som tilbyr et bredt utvalg av etterspurte produkter, bl. a. rattspindel, aksialledd, bremseforsterker, dreieknopp, belg m.m.