Kompressor luftfjæring For Top bilmerker
- Luftbelg MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Luftbelg AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Luftbelg VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Luftbelg MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Luftbelg SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Støtdemper
(10000 varer)
Spiralfjærer (fjærer)
(10000 varer)
Fjærbeinslager
(10000 varer)
Støttelager fjærbein
(2549 varer)
Støtdempermansjett og -anslagsbuffer
(10000 varer)
Fjærskive
(985 varer)Er Luftfjæring defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Kjør på skyer takket være luftfjæringen Luftfjæringen er en del av understellet. Det er et alternativ til støtdempere som kombinasjon med understellet. Luftfjæringen kom i bruk i 1959, og er spesielt utbredt i limousiner, spesialkjøretøy (f.eks ambulanser) og busser. Den gir god kjørekomfort og stabilitet. Men den er mye dyrere enn de konvensjonelle systemene med fjærer/støtdempere. Derfor har ikke luftfjæringen etablert seg i mellomsegmentet og små biler. Luftfjæringens komponenter Fjæren og støtdemperen absorberer mottrykket fra hjulkreftene i konvensjonelle understell. I luftfjæringen er det en en gummibelg som holdes under høyt lufttrykk som har denne rollen. Gummibelgen har meget høy belastning med et trykk på 5-20 bar. Dette trykket opprettholdes av en kompressor som er koblet til kjøretøyets motor. Lufttrykket styres via en ventil. Avhengig av kjøretøytypen, kan en sentral ventil for alle fire hjul, en ventil per aksel eller til og med en separat ventil per hjul være i bruk. Luften mates mellom kompressoren, ventilen og gummibelg gjennom slanger og rør. Dette meget komfortable luftfjærsystemet har også en egen styreenhet. I luftfjæringssystemer maksimerer moderne elektronikk kjøreegenskapene og sikkerheten. Den pneumatiske fjæringens funksjoner En trykkbasert fjæring sørger for en rekke andre funksjoner som ikke leveres av et konvensjonelt understell. Luftfjæringen som kan stilles nøyaktig inn i høyde og hardhet. Programmene til denne er allsidige: Kjøretøyet senkes ved høyere hastigheter, dette reduserer drivstofforbruket. Spesielt ujevne overflater kan motvirkes ved å løfte kjøretøyet. Under lasting og lossing, er det mye mer praktisk med et senket kjøretøy. Det er mer behagelig for passasjerer å gå inn eller ut av bilen når den er hevet til et høyere nivå. I kombinasjon med styringselektronikken, kan luftfjæringen automatisk justere bilens fjæring og bakkeklaring i alle situasjoner. En ytterligere manuell styring maksimerer brukervennligheten til luftfjæringen. Skader på luftfjæringen Siden den er så kompleks, er den pneumatiske fjæringen vesentlig mer utsatt for feil enn konvensjonelle stålfjærsuspensjoner. Det kreves en stor teknisk innsats, spesielt for å opprettholde lufttrykket. Selv om rørene og belgen er teknisk svært enkle produkter, kan de skades først. Aldring, slitasje og mekaniske skader kan føre til lekkasjer i trykkdeler. Dette vil føre til at lufttrykket minker, og suspensjonens funksjonalitet påvirkes dermed negativt. Under visse omstendigheter kan luftfjæringen svikte fullstendig. Det er imidlertid fort gjort å lokalisere skader i det trykksatte systemet: en høy lyd indikerer nøyaktig hvor lekkasjen befinner seg. Ellers har vanligvis lufttrykkventilenemen ganske robust design. Det er sjelden skader på disse komponentene. Kompressoren har komplisert teknologi: Den består av en elektrisk motor, en ett-trinns girkasse og en skrueformet vifte. Dette er likevel lukkede systemer som normalt har lang levetid. Dersom denne komponenten svikter, er årsaken vanligvis korroderte kontakter. Kostnader på reservedeler til luftfjæringen Luftfjæringen skal tåle høye belastninger, og derfor er reservedelene til denne typen understell ganske dyre. En enkelt luftfjær koster alene mellom 100 og 900 euro. Ventilblokken koster mellom 250 og 400 euro. Kompressoren koster mellom 250 og 500 euro. Man kan forvente en levetid på ca 60 000 til 80 000 kilometer med disse dempere. Ventiler og kompressorer har vanligvis mye lengre levetid. Luftfjæring for å forbedre understellet Ettermonteringssett for luftfjæring er tilgjengelig på markedet. De støtter den vanlige suspensjonen. Disse ettermonteringssettene øker helt klart komforten. Prisen på disse er ca 600 euro. De er spesielt populære i varebiler og bobiler, for de gir kontroll over bakkeklaringen og sikrer en jevnere kjøring.