Hovedsylinder clutch For Top bilmerker
- Hovedsylinder clutch MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Hovedsylinder clutch AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Hovedsylinder clutch VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Hovedsylinder clutch MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Hovedsylinder clutch SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Clutchsett
(10000 varer)
Svinghjul
(1628 varer)
Slavesylinder clutch
(7316 varer)
Utløserlager
(8848 varer)
Clutch lamell
(10000 varer)
Clutchkabler
(8894 varer)Er Master sylinder (giversylinder) defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Oljehydraulikk virker etter det prinsipp at trykket på oljen forsterkes, slik at oljen raskere og med en økt kraft kan overføres gjennom trykkledninger. Det foreligger alltid en startkraft som utøves av føreren med hensyn til bremsen og clutchen, og denne kraften kommer fra pedalen. For bremser kreves det også en ytterligere kraft fra bremseforsterkeren. Denne energien havner til slutt på den første sylinderen i sitt hydrauliske system.
Dette er hovedsylinder (giversylinder), hvilket bør forstås som en alminnelig betegnelse. I bremsesystemet svarer den til master-bremsesylinderen. Men det er ganske fornuftig at det skjelnes mellom disse to typer sylindere, fordi bremsesystemet inntar en spesiell plass i bilen og må betraktes som en særskilt mekanisme; den består nemlig av to systemer, slik at i tilfelle en av delene svikter, gjør den andre delen at det enda er mulig å bremse. På clutchen er dette ikke tilfellet, men drifts- og virkemåten er i alle fall den samme. I begge tilfeller er det stempelets inngangskraft i giversylinderen som virker på hydraulikkolje, slik at oljen skyves og fortrenges i retning mot slavesylinderen. Den skal forsterke inngangskraften. Dette gjøres på en svært enkel måte, derfor kreves det bare å forstørre stempelets overflate i den andre sylinderen i forhold til den første sylinderen. Jo større areal det andre stempelet har, desto mer olje kan bli fortrengt. Mer olje innebærer tilsvarende mer trykkraft som genereres. Så kan man på forhånd beregne, hvor stor kraft det totalt må utøves på bremseskiven, for slik å kunne bestemme størrelsen av stemplenes overflater.
Derfor er det alltid lett å holde de to sylindrene fra hverandre i hydrauliske systemer. Giversylinder er alltid den minste av de to. På biler med produksjonsår etter 1980, kom hydraulikken etter hvert i bruk over alt. Etter mindre enn et tiår, var nesten alle små nyttebiler utstyrt med en giver- og en slavesylinder. Eventuelle feil er ikke vanlige for disse delene, slik at utskiftning sjelden er nødvendig. I så fall venter vi på deg i vår nettbutikk, der du raskt og billig finner disse og andre reservedeler, som for eksempel drivaksel, bremsesko, tetninger/pakninger, ekspansjonsventil, kardangaksel m. m.