Utløserlager For Top bilmerker
- Trøstelager MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Trøstelager AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Trøstelager VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Trøstelager MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Trøstelager SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Clutchsett
(10000 varer)
Svinghjul
(1628 varer)
Master sylinder (giversylinder)
(10000 varer)
Slavesylinder clutch
(7316 varer)
Clutch lamell
(10000 varer)
Clutchkabler
(8894 varer)Er Utløserlager defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Clutchen brukes når man må endre motorens turtall. Til dette formålet er det nødvendig å skifte til et annet tannhjul i drivverket, noe som kalles opp- eller nedgiring. Dette kan bare gjøres hvis giret er frikoblet, slik at operasjonen kan fullføres friksjonsfritt. Når du trår på clutchpedalen, virker membranfjæren som løftestang og så aktiveres eller deaktiveres clutchtrykkplaten og svinghjulet. Dermed vil fjæren operere en utrykker, som muliggjør frikobling av mekanismer under driften, og som kobler transmisjonen fra motoren. Utrykkeren holdes av et utløserlager, som også blir skadet når slitasje oppstår.
Slitasjen på clutchen begynner nesten alltid med koblingsskivenes overflater som blir slitt og som følge tynnere, slik at trykkplaten vil flyttes nærmere til svinghjulet. Dette gjør at membranfjæren også vil forskyve seg stadig nærmere utrykkeren. Resultatet er at fjærkraften alltid blir mindre, slik at belastningen på utløserlageret økes med tiden. Det ender alltid med at fjæren har forskjøvet seg helt på utrykkeren. I så fall sitter den fast i hvilestilling og kan ikke lenger betjenes. Dette vil øke friksjonen på koblingsskiven, som fører til at det vil genereres mer og mer varme. Hvis dette varer i lang tid uten å bli repararet, kan den kontinuerlige overopphetingen spre seg og etter hvert ødelegge alle berørte deler. Konsekvensen er deformasjon og ubrukbarhet. Altså, en slitasje på et utløserlager ledsages som oftest av skader på andre av clutchens komponenter.
Så snart en slitasje oppdages med noen kjennbare symptomer, må det gjøres nødvendige tiltak. Et sikkert tegn på at noe er slitt er at dødgang på clutchen blir mindre. Det er også merkbart på clutchpedalen, fordi dens gang endrer seg tilsvarende. Selv om dette kommer for dagen svært sakte, litt etter litt, slik at det ofte ikke virker påfallende, er det likevel helt umulig å overse denne forskjellen. Skulle du trenge noen deler til utskifting, er du velkommen i vår nettbutikk. Bare ved noen få klikk finner du raskt og rimelig alt du søker etter, for eksempel eksos- eller innløpsventil, bremsesko, innsprøytningsventil, ulike slags flenser m. m.